Costumul popular în lucrările lui Carol Popp de Szathmári
Personalitate complexă a artei românești din secolul al XIX-lea, Carol Popp de Szathmári ne surprinde și în prezent prin valoarea și prospețimea operei sale. Până în data de 18 octombrie, lucrările lui, care au în centru costumul popular din diverse zone ale țării, pot fi admirate în expoziția „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”, deschisă la Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck din Capitală. De altfel, între cele două familii, Storck și Szathmári, a existat o legătură: Ortansa, sora Ceciliei Cuțescu Storck, a fost soția unicului fiu al lui Carol Popp de Szathmári.
Carol Popp de Szathmári a lucrat în multe tehnici de grafică: desen în creion, acuarelă, litografie, cromolitografie sau pe schalepapier. A realizat un număr impresionant de fotografii, în care a surprins portretele unor personalități politice, dar și țărani îmbrăcați în costume tradiționale, orientali sau militari. A folosit aparatul de fotografiat pentru a imortaliza biserici, locuri pitorești și sărbători regale. Lucrările sale se află astăzi în importante instituții de cultură și muzee din România. Expoziția bucureșteană de la Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck, intitulată „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”, cuprinde desene și schițe cu costume populare din secolul al XIX-lea din diferite zone ale țării.
Artist iubitor de călătorii
În Muntenia, Carol Popp de Szathmári a avut legături strânse cu principii țării, astfel că, de-a lungul timpului, a lucrat pentru principii Gheorghe Bibescu, Barbu Știrbey, Al. I. Cuza și Carol I, realizându-le portrete sau fotografii oficiale. Pe Al. I. Cuza și Carol I i-a însoțit în călătoriile lor la Istanbul, atunci când aceștia au fost să primească acceptarea oficială din partea turcilor. De formație pictor, el a fost fascinat și a adoptat destul de repede tehnica fotografierii, de aceea este cunoscut ca unul dintre primii 10 fotografi din Europa secolului al XIX-lea.
Din vizionarea lucrărilor expuse la Muzeul Storck ne dăm seama că Szathmári a călătorit foarte mult în diverse locuri din țară. Despre această pasiune a artistului, dr. Elena Olariu afirmă că „el a desenat multe peisaje de munte: pe Valea Prahovei, pe malurile Oltului, în Munții Piatra Craiului, la Mănăstirea Văratec, peisaje cu o largă perspectivă, realizate cu multă vervă și nerv. Câteva piese de o valoare deosebită se află astăzi în colecția Muzeului Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck. Pentru peisaje, folosește acuarela, dovedind că stăpânește perfect această tehnică, Szathmári fiind considerat în istoria artei autohtone drept părintele acuarelei moderne. De-a lungul vieții a realizat un număr impresionant de portrete de țărănci sau țărani, în colecția Muzeului Storck existând astfel de lucrări, cu personaje purtând costume tradiționale, redate în amănunt, lucrări realizate în: Mehadia, Teleorman, Argeș, Oltenia, Romanați, Dolj sau la Belgrad”.
Tematica etnografică și orientală
Carol Popp de Szathmári a călătorit mult nu doar în lumea rurală din țara noastră, ci și în țări îndepărtate și exotice. Aceste deplasări au devenit pentru el experiențe revelatoare, pe care le-a redat în opere de o reală valoare. O parte dintre aceste lucrări le putem admira până în data de 18 octombrie a.c. la Muzeul Storck din București. Chiar dacă în Europa este cunoscut mai ales ca fotograf, dr. Elena Olariu ne-a precizat că „Szathmári este mai mult decât fotograf, el este primul pictor din spațiul românesc puternic atras de tematica etnografică și orientală, ambele ocupând un loc important în ansamblul operei sale. Necesitatea de a surprinde rapid detaliile observate în călătoriile de documentare etnografică, sau în căutarea exoticului, îl duce spre experimentarea unei maniere personale de reprezentare grafică - epurată, modernă și sugestivă”.
Expoziția „Carol Popp de Szathmári” este găzduită de Muzeul Storck deoarece există o legătură între cele două familii, Storck și Szathmári: Ortansa, sora Ceciliei Cuțescu Storck, a fost soția unicului fiu al lui Carol Popp de Szathmári. Acesta a fost la rândul său un talentat pictor, fiind și cel care i-a semnalat reginei Maria frumusețea locului de la Balcic. Acesta a rămas în spațiul cultural românesc cu numele de Alexandru Satmari, căci a ales să folosească o formă simplificată a numelui de familie - Satmari. Lucrările din actuala expoziție provin din colecția soților Ortansa și Alexandru Satmari.
Pasiunea pentru costumele populare românești
Actuala expoziție cuprinde desene și schițe cu costume populare din diferite zone ale țării realizate în tehnicile: creion, acuarelă și gravură. Artistul a folosit și o hârtie specială cu care lucra atât de fin, încât a reușit să obțină impresia că ne aflăm în fața unei fotografii alb-negru. „El a fost și un gravor foarte talentat și și-a dorit să multiplice desenele pe care le făcea. În plus, albumul pe care el dorea să-l publice trebuia să fie realizat în tehnică de gravură tocmai pentru a permite să publice cât mai multe exemplare. Sunt foarte multe planșe rămase din pregătirea acestui album”, a continuat dr. Elena Olariu.
Dintre lucrările expuse la Muzeul Storck, „Paraschiva din Mehadia” atrage atenția în mod deosebit. Tabloul se remarcă prin naturalețea și firescul personajului, precum și prin detaliile costumului. Identificăm atât interesul etnografului, cât și latura lui artistică.
Peisagist
Carol Popp de Szathmári a fost o personalitate complexă a culturii românești: fotograf renumit, acuarelist, pictor și gravor. El a fost prezent și pe frontul din Războiul de Independență, de aceea putem afirma că a fost și pictor de război. În plus, a experimentat și pictura pe fotografie, care îl ajuta să reproducă cu precizie detaliile.
Artă în pandemie