Criză şi în turism
Veniturile industriei turistice din România s-au redus cu 16% în ultimii patru ani, până la 1,5 miliarde de euro în 2011, în principal din cauza scăderii numărului de turişti străini, piaţa românească fiind una dintre cele mai afectate de criză din regiune.
Un studiu efectuat de compania de consultanţă şi audit PwC România arată că sumele cheltuite de turiştii străini în România au scăzut de la peste 750 milioane de euro în 2008 la mai puţin de 600 milioane de euro în 2011, în vreme ce turiştii autohtoni şi-au redus cheltuielile în această perioadă de la 1,01 miliarde de euro la 900 milioane de euro. De asemenea, în ultimii patru ani, rata medie anuală de creştere a industriei turistice locale a fost negativă, respectiv -5,7%, a anunţat compania de consultanţă şi audit. "Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a ţărilor central şi est-europene, Polonia, Slovacia şi România fiind pieţele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au văzut astfel nevoiţi să-şi reducă cheltuielile pentru vacanţe. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbări în comportamentul consumatorilor a fost cel al vacanţelor în străinătate, turiştii români reducându-şi cheltuielile cu 30%", a declarat într-un comunicat Andrei Creţu, manager în cadrul PwC România şi unul dintre autorii studiului. Infrastructura de slabă calitate şi personal necalificat Deşi sectorul turistic al României are un potenţial real de creştere, infrastructura de transport şi cea hotelieră inadecvată împiedică dezvoltarea acestuia, se mai arată în studiu. "Sectorul resimte lipsa unui număr suficient de personal calificat în domeniu (bucătari, ospătari, cameriste), în principal ca urmare a faptului că mulţi dintre românii cu astfel de calificări au preferat să lucreze în străinătate, în vreme ce şcolile şi liceele profesionale nu furnizează suficienţi absolvenţi cu pregătirea necesară", a adăugat reprezentantul PwC. Raportul arată, de asemenea, că România are una dintre cele mai scăzute rate de ocupare hotelieră din Europa, de 26%. "România ar putea utiliza o strategie de marketing diferită, promovându-se drept o ţară încă neafectată de efectele secundare ale turismului de masă, poziţionându-se drept o destinaţie de aventură pentru turiştii interesaţi să se abată de la traseele aglomerate", recomandă studiul.