Cum și în ce situații putem obține rețete medicale de la distanță

Data: 10 Aprilie 2020

Bolnavii cronici care au nevoie periodic de o rețetă pentru a-și procura medicamentele necesare le pot solicita telefonic sau online de la medicul de familie sau de la medicul specialist curant. Nu mai este nevoie de cardul de sănătate pe toată durata stării de urgență.

Așa cum prevăd normele de aplicare privind acordarea serviciilor medicale pe perioada stării de urgență, medicii le pot transmite pacienților, prin mijloace electronice, o scrisoare medicală sau, după caz, confirmarea formularului specific din Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), în baza cărora pacientului îi pot fi prescrise în continuare medicamentele de care are nevoie. Cu alte cuvinte, bolnavii pot primi pe telefon, prin e-mail sau mesaje pe rețelele de socializare re­țeta de la medicul de familie sau de la medicul specialist.

Pentru tratamente eliberate în cadrul programelor naționale de sănătate, pacienții se pot adresa unităților sanitare aflate în apropierea domiciliului lor, care funcționează în această perioadă. Lista unităților disponibile, cu precizarea specialităților pentru care pacienții cu afecțiuni cronice se pot adresa pe perioada stării de urgență, este pusă la dispoziție pe site-urile caselor teritoriale de asigurări de sănătate.

Dacă pacienții nu au calculatoare sau telefoane inteligente pe care să primească rețeta, medicul îi poate dicta, telefonic, datele minime de identificare a prescripției, și anume: codul de parafă al medicului curant; codul unic de identificare CUI al cabinetului medicului care prescrie rețeta; seria, numărul și data rețetei eliberate.

Atenție, însă! Rețeta transmisă online sau telefonic poate fi folosită o singură dată pentru a cumpăra medicamentele prescrise. Utilizarea repetată a acestor rețete eliberate în sistem offline, în scopul obținerii unor cantități mai mari de medicamente, este considerată fraudă și sancționată conform prevederilor legale în vigoare.

(Ileana Marin)