Darul vieţii, tema Taberei de la Miclăuşeni

Un articol de: Narcisa Balaban Urucu - 06 Septembrie 2008

Sectorul „Biserica şi Societatea“ din cadrul Arhiepiscopiei Iaşilor a organizat, cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Arhiepiscop şi Mitropolit Teofan, în perioada 1-4 septembrie a.c., a patra ediţie a Taberei creştine de vară „Nimeni nu e singur!“. Tabăra, care a avut loc la Centrul social „Sf. Ilie“ - Miclăuşeni, s-a desfăşurat şi cu sprijinul Asociaţiei „Sf. Nicolae cel Milostiv“ din Iaşi. Activităţile iniţiate în cadrul taberei au fost conduse de profesori coordonatori ai cluburilor înfiinţate de Sectorul „Biserica şi Societatea“ în licee ieşene şi au avut ca motto: „Viaţa este un dar, preţuieşte-o!“. În cadrul acestei tabere, cei 32 de copii şi tineri, cu vârste cuprinse între 12 şi 21 ani, aflaţi în situaţii de risc, au fost ajutaţi să interiorizeze valorile morale şi beneficiile unui model de viaţă creştină, prin intermediul activităţilor educative şi distractive (workshopuri, competiţii pe teme creştin-ortodoxe, jocuri de nume, de cunoaştere şi de formare a echipei). Această acţiune a fost posibilă cu sprijinul financiar oferit de către Direcţia Judeţeană pentru Tineret şi Organizaţia „World Vision“.

32 de copii, cu vârste cuprinse între 12 şi 21 de ani, au petrecut la Mănăstirea Miclăuşeni de lângă Iaşi, în perioada 1-4 septembrie, patru zile de voie bună. Copiii au fost selectaţi de profesorii de religie în funcţie de modul lor de viaţă, în special copiii proveniţi din familii defavorizate şi cu părinti plecaţi la muncă în străinătate, dar şi copii cu rezultate deosebite la disciplina Religie. În cadrul taberei organizate de Sectorul „Biserica şi Societatea“ al Arhiepiscopiei Iaşilor, copiii au fost implicaţi în jocuri, concursuri şi competiţii pe teme creştin-ortodoxe, purtând discuţii educative pe marginea mai multor subiecte care au avut în centru motto-ul: „Viaţa este un dar, preţuieşte-o!“. Prin activităţile din cadrul taberei, copiii au fost ajutaţi să comunice între ei prin intermediul jocurilor şi, de asemenea, să comunice cu Dumnezeu, prin rugăciune. Învăţatul, munca şi jocul Atât la jocuri, cât şi în cadrul atelierelor spirituale, copiii au fost împărţiţi în două categorii: elevi de liceu şi elevi de gimnaziu. „Au fost iniţiate workshopuri în cadrul cărora s-a discutat despre ce este viaţa, despre cum înţeleg ei lumea şi despre cum este viaţa privită din perspectivă creştină. Cu adolescenţii s-a discutat şi despre viaţa intimă, despre cum ar trebui să fie relaţiile de prietenie între tineri, fără a încălca recomandările evanghelice. Au fost evidenţiate beneficiile unei vieţi trăite după principiile învăţăturii creştine, dar şi pericolele unei vieţi trăite fără Dumnezeu. Au fost discuţii constructive aprinse, tinerii dorind să-şi prezinte punctul lor de vedere“, ne-a explicat pr. Gheorghe Mihăilă, coordonatorul proiectului, referent în cadrul Sectorului „Biserica şi Societatea“. Prin intermediul unor istorioare, fiind provocaţi să evalueze comportamentul personajelor, tinerii au reuşit să ierarhize valorile morale care trebuie respectate pentru o viaţă frumoasă şi sinceră. „Asemenea taberelor organizate şi în anii precendenţi, activităţile au avut trei coordonate. Am încercat să le oferim copiilor un model de viaţă creştină în care să împletească armonios învăţatul, munca şi jocul. În cadrul atelierelor ne-am propus dezvoltarea principiilor religios-morale; copiii au dobândit deprinderi practice, învăţând să împletească cruciuliţe, fiind ajutaţi de maica Maria de la Mănăstirea Miclăuşeni. Prin jocuri am contribuit la creşterea gradului de socializare, ajutându-i să se cunoască mai bine pe ei înşişi, să-şi cunoască aproapele, să comunice frumos şi eficient“, a adăugat pr. Mihăilă, care a lucrat în special cu elevii de liceu. Activităţile din cadrul taberei au fost conduse de profesori coordonatori ai cluburilor înfiinţate de Sectorul „Biserica şi Societatea“ în licee ieşene. Aşa se face că Fulvia Horobeţ a coordonat atelierul spiritual la gimnaziu, Liliana Olăraşu a coordonat activităţile recreative pentru aceeaşi grupă de vârstă, Camelia Chihăroi a coordonat atelierele spirituale pentru elevii de liceu, iar pr. Gheorghe Mihăilă s-a ocupat de partea aplicativă a ceea ce elevii de liceu îşi însuşeau la atelierele spirituale. „Eu am lucrat cu copii de clasele V-VIII şi am organizat o dezbatere despre importanţa vieţii pentru fiecare dintre noi şi despre esenţa vieţii care este dragostea. Copiii s-au implicat frumos în activităţi, au manifestat spirit de cooperare (specific muncii în echipă), respect reciproc, manieră originală şi elegantă de participare la activităţile interactive. De asemenea, au dovedit bună creştere şi optimism atunci când şi-au exprimat punctele de vedere“, ne-a declarat Fulvia Horobeţ, profesoară de religie la Şcoala „Elena Cuza“ din Iaşi. Prietenia, iubirea faţă de Dumnezeu şi de oameni Lipsa părinţilor este resimţită la orice vârstă, însă privarea de afecţiunea părintească în perioadele de criză (primii ani de viaţă, pubertate şi adolescenţă) pot avea consecinţe psihologice grave. În mass-media locală şi naţională au fost prezentate multe cazuri ale unor asemenea copii care au ales să-şi pună capăt zilelor. Referindu-se la darul vieţii, care a constituit nucleul discuţiilor din tabăra „Nimeni nu e singur!“, Alexandru Lazăr, elev în clasa a XI-a, la Colegiul Naţional, a subliniat că „cele mai importante lucruri în existenţa unui om sunt scopul în această lume, poziţia lui în societate şi raportul cu ceilalţi. Dumnezeu oferă liberul arbitru pentru ca omul să aleagă ceea ce vrea să facă din viaţa sa. Astfel, trebuie puse în lumină prietenia, iubirea faţă de oameni şi, ce-i mai important, iubirea faţă de divinitate. Însă, cine Îl iubeşte pe Dumnezeu, nu are cum să nu-i iubească pe oameni... Viaţa trebuie conservată, respectată şi, mai ales, acceptată sub toate formele ei, diversitatea fiind, de asemenea, un dar de la Dumnezeu. Viaţa este cel mai important lucru, fiind un dar divin de care trebuie să ne bucurăm, în primul rând pe noi înşine (printr-o conduită morală bună), dar şi pe ceilalţi (prin prietenii, iubire faţă de oameni, faţă de Dumnezeu)“. Anul acestea, în programul taberei au fost incluse şi acţiuni de educaţie şi prevenire, copiii aflând de la prof. Lăcrămioara Boz, membru al Asociaţiei „Sf. Nicolae cel Milostiv“ din Iaşi, informaţii cu scop preventiv în vederea protejării vieţii, a sănătăţii, a proprietăţii şi a mediului. „Copiii au arătat interes pentru toate temele dezbătute: educaţie antiincendiu, stop violenţă, acordarea primului ajutor şi, nu în ultimul rând, apelarea numărului unic de urgenţă 112“, ne-a spus Lăcrămioara Boz. „Rugăciunile ne-au făcut să fim mai apropiaţi“ ▲ La finalul celor patru zile de tabără, copiii şi-au manifestat mulţumirea faţă de ceea ce au trăit la Miclăuşeni, cu regretul însă că a durat prea puţin ▲ „Mi-a plăcut această tabără deoarece pentru noi a fost o nouă experienţă. Datorită acestei tabere, ne-am legat noi prietenii, care, sper, că vor fi şi de durată mai lungă. Rugăciunile de dimineaţă şi de seară, rostite împreună, ne-au făcut să fim mai apropiaţi şi să ne înţelegem chiar foarte bine. Bineînţeles că mi-au plăcut şi celelalte activităţi şi sper să mai mergem şi anul viitor“. (Ana-Maria Ababei) „Această tabără a fost pe măsura aşteptărilor mele deoarece m-am distrat foarte mult şi mi-am făcut mulţi prieteni. De asemenea, am reuşit să învăţ multe lucruri utile pentru noi. Mi-a plăcut foarte mult şi sper din tot sufletul să repetăm experienţa. Am un singur regret, acela că nu a durat mai mult. (Nicoleta Leonte) „Am avut parte de experienţe noi, am cunoscut persoane noi şi mi-am pus gândurile în ordine. La Miclăuşeni totul este frumos, este o linişte profundă şi un castel care merită văzut“. (Florin Negrii) „Aceste patru zile sunt foarte importante pentru mine, întrucât am învăţat foarte multe lucruri, am cunoscut persoane cu care sper că voi ţine legătura. Mi-a plăcut în mod deosebit faptul că am învăţat să facem cruciuliţe, focul de tabără din ultima seară şi jocurile pe care le-am făcut“. (Adriana B.)