Hramul istoric al Mănăstirii Antim din București

Un articol de: Diac. Vasile Robert Nechifor - 30 Iunie 2024

Mănăstirea Antim, Paraclis Patriarhal, din București și-a sărbătorit în prima duminică după Pogorârea Duhului Sfânt, a Tuturor Sfinților, 30 iunie, hramul istoric, stabilit de ctitorul său, Sfântul Ierarh Martir Antim Ivireanul, Mitropolitul Țării Românești. La ceas de luminată prăznuire, în mijlocul obștii și al pelerinilor a poposit Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, care a săvârșit Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de clerici.

Cu acest prilej, Preasfinția Sa a rostit un cuvânt de învățătură în care a explicat ce reprezintă sfin­țenia, ca stare a omului aflat în comuniune cu Dumnezeu.

„Despre sfințenie, despre sfinți, cu acest limbaj al Bisericii se pare că suntem obișnuiți, însă, atunci când ne întrebăm ce este sfințenia în sine, este greu de găsit o defi­niție simplă. Sfințenia este lăudată, cântată, dorită, uneori percepută exis­tențial, dar definirea ei conceptuală rămâne totuși o dificultate, pentru că ea poate fi descrisă în manifestările ei, în rodirile ei, dar nu poate fi definită în esen­ța ei. Sfințenia se manifestă în lumea aceasta, în creația lui Dumnezeu, dar nu este din lumea aceasta; sfințenia este Însuși Dum­nezeu prezent în lume, dar Care nu este din lume. De aceea tot ce apare sfânt sau sfințenie în lumea aceasta își are izvorul unic în Dumnezeu, Singurul Sfânt în Sine și prin Sine. În raport cu oamenii, Sfânt este numai Hristos-Omul, «căci în El locuiește tru­pește plinătatea Dumnezeirii» (Coloseni 2, 9). Însă Hristos comunică naturii umane nu numai sfințenia Sa, ci sfin­țenia Sfintei Treimi Celei nedespăr­țite. Sfin­țenia Preasfintei Treimi, a Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt, este sfințenia absolută. Toți oamenii sunt chemați să devină sfinți, dar devin sfinți doar cei care răspund chemării lui Dumnezeu și cultivă co­muniunea cu El, Cel Unul Sfânt”, a subliniat Prea­sfințitul Părinte Paisie Sinaitul.