Maica Domnului, ocrotitoarea familiei
În ultima duminică din acest an, cea după Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a participat la Sfânta Liturghie din Paraclisul patriarhal "Sfântul Grigorie Luminătorul" din Reşedinţa patriarhală.
Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a evidenţiat că desfăşurarea dramatică a evenimentelor din istorie cauzate de răutatea lui Irod Idumeul, regele Iudeii, au fost profeţite de către proorocii Vechiului Testament. De asemenea, Evanghelia Duminicii după Naşterea Domnului arată, pe de o parte, planul de mântuire al lui Dumnezeu şi, pe de altă parte, arată contradicţiile lumii robite de păcat şi de moarte. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a reliefat că pericopa evanghelică poartă în ea pecetea Crucii şi cea a Învierii şi că din pruncie Mântuitorul Iisus Hristos se îndreaptă spre suferinţă. "Această pecete a Crucii şi a Învierii, a suferinţei şi a bucuriei, se prefigurează încă din copilăria Mântuitorului Iisus Hristos, ceea ce înseamnă că El a venit în lume ca să mântuiască lumea din păcat, pentru că suferinţa vine în lume ca o urmare a păcatului. Foarte adesea răutatea oamenilor este rezultatul păcatului şi rezultatul lucrărilor demonice din viaţa oamenilor. Însă îngerul păzitor fereşte pe om şi de păcat, şi de lucrarea diavolească şi îndeamnă să urmeze calea lui Dumnezeu", a spus Preafericirea Sa. Planul de mântuire al lui Dumnezeu ţine cont de libertatea oamenilor, astfel încât îi lasă pe oameni să se manifeste aşa cum sunt pentru a se vedea mai bine cât de mare este nevoia ridicării omului din păcat. Răutatea, ca urmare a păcatului, se vede în comportamentul regelui Irod, dar Dumnezeu biruie păcatul şi arată că sfârşitul păcatului este moartea. "Mântuitorul Iisus Hristos biruieşte moartea prin Înviere şi ne dă nouă speranţa că orice greutate sau suferinţă din lumea aceasta poate fi biruită cu ajutorul lui Dumnezeu Cel care a înviat din morţi, Omul Iisus Hristos", a arătat Preafericirea Sa. O altă semnificaţie duhovnicească a Evangheliei este reprezentată de ţara Egiptului, care devine locul de scăpare pentru Pruncul Iisus. Prin fuga în Egipt, Hristos Domnul arată că şi alte popoare sunt chemate la mântuire, nu numai poporul lui Israel. De aceea, Mântuitorul Şi-a petrecut copilăria în Galileea neamurilor. "Maica Domnului nu poate fi despărţită de Fiul" În continuare, Preafericirea Sa a vorbit despre pomenirea Maicii Domnului care este ocrotitoarea tuturor creştinilor, şi mai ales a familiei creştine. "Hristos Domnul S-a născut de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria, din umanitatea ei S-a născut, şi o cinstim în mod deosebit pe Maica Domnului ca fiind Maica Mântuitorului nostru Iisus Hristos, pe care El o cinsteşte chiar şi în ultima clipă a morţii Sale pe Cruce, zicând ucenicului iubit: "Iată mama ta", iar către maica Sa a spus: "Iată fiul tău". Din acel moment, ucenicul iubit al Mântuitorului, Sfântul Evanghelist Ioan, a luat la sine pe Maica Domnului şi a ocrotit-o. Prin aceasta vedem că Maica Domnului devine ocrotitoarea celor care iubesc pe Hristos, ocrotitoarea tuturor creştinilor, mai ales ocrotitoarea familiei, a copiilor, a mamelor, a părinţilor, dar şi ocrotitoarea monahilor şi monahiilor şi ocrotitoarea clerului, pentru că Fiul ei, Hristos Domnul, este Arhiereul Veşnic. Maica Domnului nu poate fi despărţită de Fiul, şi nici Fiul de Maica Domnului", a arătat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. Cinstirea adusă Maicii Domnului, a mai spus Preafericirea Sa, este foarte importantă deoarece Maica Domnului reprezintă iubirea milostivă, smerită, ocrotitoare. Prin acestea, Maica Domnului a devenit icoană vie a Bisericii.