Monahismul românesc în perioada regimului „democrat-popular“ (XIV)
Am văzut că funcţionarii Ministerului Cultelor încercau să modifice unele prevederi din regulamentul monahal întocmit de conducerea Bisericii, precum intrarea în monahism a tinerilor sau pregătirea intelectuală a vieţuitorilor, în exprimări vagi, pentru ca la aplicare să aibă o arie mai largă de interpretare şi limitare a fenomenului monahal. Cu toate acestea, la puţin timp, regulamentul a fost aprobat în forma propusă de Patriarhia Română. Noutatea cea mai importantă din regulamentul monahal adoptat de Sfântul Sinod în 1950 consta în introducerea vieţii de obşte în toate aşezămintele monahale din Patriarhia Română, Patriarhul Justinian urmărind astfel adoptarea unor principii care să sprijine decisiv şi substanţial perpetuarea şi dezvoltarea monahismului, precum: rugăciune, muncă, ştiinţă de carte sau disciplină, în „sensul vremurilor“ pe care România le cunoştea. Aceste principii au stat la baza întregului eşafodaj de măsuri pe care Patriarhul Justinian le-a luat în privinţa monahismului, mai ales în primul deceniu comunist. Evident că instituirea vieţii de obşte în toate mănăstirile din cuprinsul Patriarhiei Române era aproape un gest de forţă, dar probabil că reprezenta o mare concesie oferită autorităţilor statului. Cum era de aşteptat, aplicarea acestei măsuri a întâmpinat opoziţia unor vieţuitoare din mănăstirile cu viaţa idioritmică, în special din Moldova. Situaţia l-a obligat pe patriarh să abordeze această temă în şedinţa Sfântului Sinod din 5 octombrie 1950, unde s-au hotărât următoarele: „1) Pe temeiul dispoziţiilor canonice şi ale Statutului pentru organizarea şi funcţionarea BOR, în aplicarea articolelor 83 şi 196, se instituie în toate mănăstirile din cuprinsul Patriarhiei Române sistemul vieţii chinovitice-de obşte; 2) Toată averea imobilă şi mobilă aflată în chiliile mănăstireşti, ca proprietatea privată (personală) a monahilor şi monahiilor, se trece în proprietatea comună a mănăstirii respective, conform art. 196 din Statut şi ca persoană juridică şi de drept public, în conformitate cu art. 186 din Statut; 3) Odată cu inventarierea acestor bunuri, care se va face de către o comisie instituită de chiriarhul respectiv, se va stabili spaţiul locativ, potrivit normelor generale în vigoare atribuindu-se chiliile respective vieţuitorilor din mănăstire, în raport cu necesităţile şi numărul persoanelor, iar chiliile disponibile vor rămâne la dispoziţia eparhiei respective, care le va destina dimpreună cu mobilierul lor, drept case de odihnă pentru clerul şi funcţionarii eparhiei; 4) Pentru respectarea dispoziţiunilor canonice şi a bunei rânduieli a vieţii monahale se interzice cu desăvârşire tuturor monahilor şi monahiilor primirea în chiliile lor a persoanelor străine de mănăstire, cât şi orice fel de angajamente de lucru, convenţii, tranzacţii etc., cu persoane sau instituţii din afara mănăstirii. Convorbirile cu rudele sau cunoscuţii din afara mănăstirii vor avea loc la cancelaria stăreţiei, cu aprobarea prealabilă a stareţului sau stareţei, iar găzduirea lor la arhondaricul mănăstirii. Cine va călca această rânduială să fie exclus din mănăstire“. De asemenea, membrii Comisiei pentru doctrină, viaţă religioasă şi mănăstiri din Sfântul Sinod erau de părere că măsurile trebuiau luate „în timp mai îndelungat şi în urma studierii de către chiriarhi a condiţiilor locale de aplicare“. Un an mai târziu, în şedinţa Sfântului Sinod din 12 noiembrie 1951 această problemă era din nou discutată: „Până la completa organizare a vieţii de obşte în mănăstiri, acolo unde a rămas încă în seama călugărilor grija pentru întreţinerea locuinţelor, salariaţii sau pensionarii vor achita la obştea mănăstirii costul mesei în comun şi cheltuielile obşteşti de regie; restul rămâne fiecăruia pentru acoperirea altor nevoi ca: întreţinerea caselor în care locuiesc, haine etc.“.
Măsurile luate la nivelul Sfântului Sinod erau atent supravegheate de Ministerul Cultelor, care cerea ca în cazul nerespectării deciziei sinodale monahii să fie excluşi de la primirea nutrimentului sau de la salarizare, după caz. Desigur, cei din Ministerul Cultelor se foloseau de măsurile luate de Biserică pentru a-şi crea mecanismele de limitare a fenomenului monahal, tot aşa cum începuse să se acorde nutrimentul la nivelul fiecărei obşti monahale, ci nu individual cum se procedase până atunci, instituind astfel un nou instrument de control asupra monahismului. (Va urma)