Praznicul Floriilor pe Colina Patriarhiei

Un articol de: Diac. Emilian Apostolescu - 09 Aprilie 2023

Sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim a fost prăznuită cu bucurie în Duminica Floriilor la Catedrala Patriarhală din București. În mijlocul credincioșilor prezenți s-a aflat Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, care a săvârșit Sfânta Liturghie înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Potrivit rânduielii, veşmintele liturgice folosite au avut culoarea verde, simbolizând biruinţa vieţii asupra morţii şi revărsarea harului şi binecuvântării Duhului Sfânt.

În amintirea momentului Intrării Domnului în Ieru­salim, credincioşii care au venit în această zi la Catedrala Patriarhală au primit, la „Baldachinul Sfinților” de pe Colina Bucuriei, ramuri binecuvântate de salcie și stâlpări de finic, sfințite în cadrul slujbei Utreniei, precum și pachete cu anafură și iconițe dăruite de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

La momentul rânduit din Sfânta Liturghie, Episcopul-vicar patriarhal a rostit un cuvânt de învăță­tură în care a tâlcuit pasajul evanghelic al praznicului (Ioan 12, 1-18) care consemnează ungerea cu mir a Mântuitorului Hristos în Betania şi intrarea Sa în Ierusa­lim: „La capătul celor 40 de zile ale Sfântului și Marelui Post, înainte de a începe cutremură­toa­rea Săp­tămână a Sfintelor Păti­miri ale Domnului, Biserica este luminată de marele praznic al Intrării triumfale în Ierusalim a Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Sărbă­toarea de astăzi a fost precedată de o minune excepționa­lă săvâr­șită de Mântuitorul, a­nu­me învierea din morți a prietenului Său, Lazăr, fratele celor două su­rori din Betania, Maria și Marta”.

Ierarhul a explicat și semnifi­cația întâmpinării Domnului de către mulțimea aflată în Ierusalim: „De bucurie că cetatea lor este cercetată de Cel care S-a arătat biruitor asupra morții, oamenii au rupt ramuri de finic, au luat flori în mâini și au ieșit în întâm­pinarea lui Iisus, aruncând înaintea Lui hainele lor. Unii Părinți ai Bisericii au zis că aruncarea hai­nelor reprezintă înapoierea unei datorii. Știm că Adam și Eva, după ce au căzut în păcat, fiind lipsiți de darul Duhului Sfânt, au constatat că sunt goi. Dumnezeu le-a făcut haine de piele, după care i-a alungat din Rai. Iată că acum prin Iisus, Împăratul Împărăției ceru­rilor care intră în Ierusalim, oamenii Îi întorc hainele lui Dumnezeu. Mai mult, o mulțime de copii nevinovați au strigat: «Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului, Împăra­tul lui Israel»”.

Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române a oferit în cadrul slujbei răspunsurile liturgice.