Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
130 de ani de la naşterea pictorului Iosif Iser
Muzeul Naţional Cotroceni comemorează 130 de ani de la naşterea pictorului Iosif Iser prin expoziţia "Univers cromatic", deschisă publicului larg până pe 31 mai. Organizată în colaborare cu 15 instituţii muzeale din Bucureşti şi din ţară, expunerea urmăreşte diferite aspecte tematice din opera lui Iser: peisajele dobrogene, portrete expresive, odalisce, chipuri pitoreşti, cât şi diferite reprezentări mondene cu scene din cafenele, cu arlechini şi colombine.
Remarcabile desene în tuş şi cărbune, acuarele, guaşe, dar şi nenumărate picturi sunt prezentate publicului într-o expunere coerentă. În perioada de maturitate, pictura lui Iser a avut la bază teme dobrogene, cu portrete de localnici tătari. Atras de Dobrogea, artistul surprinde cu sensibilitate specificul chipurilor tătăroaicelor şi turcilor. În arta lui Iser se creează un raport între om şi natură. Tocmai această relaţie este pentru el esenţială, indisolubilă, exotismul locului lăsându-şi amprenta pe fiecare personaj al său. "Peisaj din Silistra" "Sunt o serie de etape în organizarea unei expoziţii începând cu un proiect, căutarea unor colaboratori, o serie de instituţii care să răspundă favorabil. M-am gândit că ar fi mai bine pentru publicul bucureştean colaborarea cu instituţii greu accesibile. Nu toţi iubitorii de artă pot ajunge la un muzeu din Iaşi sau Timişoara pentru a vedea lucrările unui artist şi ne-am decis că pentru retrospectiva operei lui Iser ar fi bine să aducem un strop din universul pictorului la Bucureşti. Pe de altă parte, unele lucrări din expoziţie nu sunt în expunerea permanentă, şi cu atât mai mult ar fi interesant pentru public să le cunoască, întrucât după expoziţie vor fi duse înapoi în depozit. În concluzie, am mizat pe ideea de a veni cu ceva greu accesibil pentru publicul iubitor de artă, atât din punctul de vedere al distanţei, cât şi din punctul de vedere al poziţionării pieselor într-un muzeu", a explicat Livia Iorga, muzeograf la Muzeul Naţional Cotroceni. Marjând pe forţa expresivă feminină, Iser descoperă fragilitatea şi voluptatea odaliscelor, dar şi prestanţa femeii spaniole pe care o redă în nenumărate tablouri ("Femeile spaniole" şi "Spaniolă cu evantai"). Vizibil, apar virtuozităţi cromatice în ciclul "arlechinilor şi al balerinelor", care imprimă o notă de optimism. Pendulând între spontaneitatea culorii şi luciditatea formei, pictura lui Iosif Iser are două constante. Culoarea caldă şi vibrantă se aşază în tuşe largi pentru a urma un traseu ludic, exuberant, pentru ca alteori să se lase copleşită de sintetismul formei, în care fiecare zonă este construită cu luciditate. Atras îndeosebi de peisaj, pictorul a surprins caleidoscopica diversitate de aspecte cu rapiditate, oprindu-se adesea la scenele animate, cum sunt aglomerările umane din parcuri, târguri sau porturi ("Balcic", "Târg la margine de pădure"). În expunere predomină peisajele autohtone, imagini pitoreşti ca "Cetatea Braşovului", "Peisaj din Silistra", "Peisaj rustic". Autor a zeci de caricaturi, schiţe picturale Iser ştia să observe oriunde se ducea, fie la teatru, la birt, la circ sau la cafenea, diferite aspecte ale vieţii mondene pe care le reda în schiţele sale picturale sau în caricatură. Înarmat cu hârtie şi creion, desena întruna, cu un pătrunzător spirit de observaţie. Fixa pe hârtie personaje politice, dar şi personaje din lumea artiştilor şi a scriitorilor. Autor a zeci de caricaturi în ziarele vremii precum "Adevărul", "Furnica", "Belgia Orientului", Iser era înzestrat cu darul sintezei, ajungând la un desen pregnant, plin de caracter, cu maximum de simplitate în linie. Lapidar ca un epigramist, nu recurgea la exagerări facile. Desenul său energic, colţuros, acid şi incisiv era maliţios şi sarcastic, dar mereu concis şi sugestiv, larg accesibil, cu un puternic accent social. Organizarea acestui eveniment a însumat contribuţia Adinei Renţea (director al Muzeului Naţional Cotroceni), a Iuliei Mesea (şeful Galeriei de Artă Românească, Muzeul Naţional Brukenthal, Sibiu), a lui Mircea Deac (istoric de artă), la care s-au adăugat eforturile muzeografului Livia Iorga. "Intenţia noastră a fost să organizăm un eveniment cât mai amplu, care să reliefeze creaţia lui Iser din toate punctele de vedere. Lucrările lui sunt disparate şi a fost destul de greu până le-am adunat. Am adus tablourile apelând la o firmă specializată, apoi am întocmit catalogul, am făcut panotarea, am căutat persoane specializate din domeniu care să ne ofere o consultanţă", a conchis muzeografa Muzeului Naţional Cotroceni. Pictor şi caricaturist Pictorul Iosif Iser a studiat la Academia de Artă din München şi Paris. Împreună cu artiştii Gheorghe Petraşcu, Camil Ressu, Jean Al. Steriadi şi alţi pictori a înfiinţat gruparea "Arta" în 1936. A organizat nenumărate expoziţii, personale şi de grup, atât în ţară, cât şi în străinătate, între anii 1906-1958, iar în 1955 a devenit membru al Academiei Române. A făcut nenumărate caricaturi în ziarele vremii, pentru "Adevărul" şi "Furnica". A expus de-a lungul timpului alături de artişti precum Pallady, Ressu, Tonitza, Petraşcu, Jalea, Medrea şi a legat prietenii cu Brâncuşi, Luchian, Picasso şi Derain. @Aşteptăm propunerile dumneavoastră la adresa redacţiei şi la e-mail: raluca.brodner@ziarullumina.ro