La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
Picturile lui Corneliu Baba, expuse în China
O expoziţie itinerantă numită „Maestrul picturii române în ulei, Corneliu Baba, turneu expoziţional în China” are loc în această perioadă, în anul în care se împlinesc 70 de ani de relaţii diplomatice româno-chineze. Lucrările sunt expuse în oraşele Hangzhou, Nanchang, Ningbo, Shanghai și Anhui, și pot fi admirate până la 1 iulie 2019.
O poveste frumoasă numită `Maestrul picturii române în ulei, Corneliu Baba, turneu expozițional în China” este rostită încă din 16 noiembrie 2018 în orașul Hangzhou, provincia Zhejiang, la Centrul de Artă Quan Shanshi. Proiectul cultural de mare anvergură este organizat de Institutul Cultural Român de la Beijing, Fundația Centrul Cultural Art Society din România şi Centrul de Artă Quan Shanshi din Hangzhou. Pictorul chinez Quan Shanshi este cel care a inițiat proiectul, dedicându-se timp de 2 ani pregătirilor acestuia.
`Anul acesta sărbătorim 70 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice China-România. De aceea, expoziția noastră are semnificații deosebite. Prietenia dintre China și România are o istorie îndelungată. În China au fost organizate expoziții cu lucrările lui Baba atât în anii ’70, cât și în anii ‘90. De atunci, operele lui sunt cunoscute de publicul chinez. Această expoziție este însă diferită. Inițiativa mea are drept scop promovarea relațiilor dintre cele două popoare, pentru ca tinerii noștri să cunoască România. (...) Copiii noștri care s-au născut în anii ‘80-’90 nu știu nimic despre Baba. Și îmi doresc ca ei să învețe și să transmită mai departe arta excelentă a marelui pictor român. Picturile lui în ulei descriu mai mult oameni simpli, precum muncitori şi țărani, dar şi intelectuali. Baba a simpatizat oamenii obişnuiţi. Lucrările lui de la bătrânețe descriu chiar personaje anonime. În picturile lui putem observa panica oamenilor neajutorați după cutremur. Aceste lucrări ne ating inima”, a arătat Quan Shanshi.
Fin cunoscător al picturii în ulei a lui Corneliu Baba, Quan Shanshi își dorește ca artiștii chinezi să învețe și să asimileze din tehnica desăvârșită a maestrului român. El a selectat personal cele 60 de tablouri expuse la Centrul de artă din Hangzhou din 17 muzee naționale de artă și galerii de artă din România, din prestigioase colecții de artă internaționale de stat și private.
Lucrările lui Corneliu Baba au fost introduse în China în anul 1960, fascinând iubitorii de artă chinezi și chiar influențând o generație de pictori de aici. De aceea, organizatorii celui mai mare eveniment de pictură românească constituit vreodată în China speră ca acesta să ducă la o și mai bună dezvoltare a picturii chineze.
„Îmi pare foarte bine să vă văd pe toţi şi în primul rând vreau să adresez mulţumirile mele cele mai sincere profesorului Quan Shanshi, gazdei noastre, şi bineînţeles autorităţilor din oraş şi din provincie. De peste 10 ani, Fundaţia Art Society din România organizează expoziţii cu maeştrii artei româneşti”, a declarat Ioana Ciocan, preşedinta Centrului Cultural Art Society din România.
Institutul Cultural Român a sprijinit grandiosul proiect pe tot parcursul derulării acestuia.
„Expoziţia cu cele 60 de tablouri semnate Corneliu Baba are pentru noi mai multe semnificaţii. Ea reprezintă plenar arta românească din toate timpurile şi din toate provinciile româneşti tradiţionale, cinsteşte, prin conţinutul ei, Centenarul Marii Uniri a României, marchează cei 70 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice româno-chineze, demonstrează măiestria tehnicii picturale moderne a României şi Europei şi este o mărturie a prieteniei tradiţionale româno-chineze. ICR Beijing înscrie prin acest eveniment o pagină de aur în istoria sa”, a arătat directorul ICR Beijing, Constantin Lupeanu.
Public numeros
Doina Păuleanu, director al Muzeului de Artă Constanţa şi curatorul expoziţiei, a fost impresionată, în primul rând, de calitatea şi numărul mare de vizitatori, apoi de importanţa dată acestui eveniment. `Eforturile au aparţinut, în primul rând, Fundaţiei Culturale Art Society şi Institutului Cultural Român, care au reuşit să coordoneze această activitate de împrumut a lucrărilor din 17 muzee, de fapt cele mai importante muzee de artă din ţara noastră. De asemenea, au reuşit să mobilizeze colecţii din România şi din străinătate şi acest lucru este foarte important pentru că muzeele sunt destul de parcimonioase în a da lucrări şi vor să se asigure că atunci când lucrările pleacă din muzee sau din depozitele muzeale, ele sunt compatibile cu spaţiile în care sunt expuse şi cu condiţiile pe care trebuie să le ofere acestea”.
Ilustrația muzicală a poveștii spuse la Hangzhou a fost asigurată de naistul român Nicolae Voiculeț, care a susținut recitalul intitulat „Muzica Unirii!”.