Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
Pinacoteca București prezintă o nouă expoziție
Expoziția anuală a Pinacotecii București, „Între România și Franța”, are o importanță aparte pentru că se înscrie în contextul celebrării a 30 de ani de francofonie în România. Mijlocul secolului al XIX-lea marchează momentul în care tot mai mulți pictori români au plecat să studieze arta la München sau la Paris, contactul artiștilor români cu marea artă europeană devenind tot mai intens.
Theodor Aman, întemeietorul Școlii de Belle-Arte din București, alături de Gheorghe Tattarescu, a fost unul dintre primii pictori români plecați să studieze la Paris. În perioada studiilor, dar și în timpul călătoriilor sale în Occident, Aman a realizat câteva picturi reprezentând peisaje din Franța, cum ar fi curtea de la Contrexéville sau peisaje cu străzi la Spa, localitate situată în regiunea Valonia din Belgia.
„La École des Beaux-Arts de la Paris, dar și în cadrul școlii neoficiale de la Barbizon s-au format primii pictori importanți pentru istoria artei naționale: Theodor Aman, Nicolae Grigorescu și Ion Andreescu, Ștefan Luchian și aproape toți pictorii afirmați în perioada interbelică din spațiul românesc. Parisul, sudul Franței sau Bretania, peisajele urbane sau rurale din aceste zone au fascinat generații întregi de artiști români, demn de remarcat fiind chiar Nicolae Grigorescu, care vizitează: Dinan, Dinard, Saint-Malo, Mont-Saint- Michel, țărmul Normandiei, Granville. Îl vor urma, în alte călătorii inițiatice: Nicolae Grant, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Max Wexler Arnold, Eustațiu Stoenescu, Ștefan Popescu, Elena Popea, Iosif Iser sau Jean Alexandru Steriadi. Peisajele realizate, de exemplu, de Cecilia Cuțescu Storck în Franța, Italia, Spania și Portugalia rămân și acestea de referință în arta românească”, a declarat Angelica Iacob, curatorul expoziției.
În general, în perioada interbelică, foarte mulți artiști și-au desăvârșit studiile la Paris, cu profesori și artiști celebri în epocă, precum Lucien Simon, Jean-Paul Laurens, Henri Mattise. Ultimul dintre aceștia a fost coleg și prieten cu Theodor Pallady. Sculptorii au studiat în atelierele lui Rodin, Bourdelle sau în atelierul lui Constantin Brâncuși de la Paris. Antoine Bourdelle, de exemplu, a avut o relație specială cu Anastase și Elena Simu. Cei doi colecționari nu numai că au achiziționat lucrări chiar din atelierul acestui sculptor renumit, dar au fost și portretizați de către artist. După cel de-al Doilea Război Mondial, care a instituit, în final, regimurile comuniste în estul Europei și în România, afirmarea artei românești în vestul Europei a fost încetinită timp de peste patru decenii, în perioada 1945-1989.
Puteți descoperi frumusețea expoziției „Între România și Franța” la Palatul Suțu, acolo unde va rămâne până în septembrie 2024. Programul de vizitare este de miercuri până duminică, în intervalul orar 9:00- 17:00. (A. D.)