În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
A apărut Metodologia de avizare a auxiliarelor la religie
Ministerul Educației Naționale a introdus, începând cu anul 2018, obligativitatea avizului cultului pentru auxiliarele didactice la disciplina religie. Acest aspect este prevăzut în Nota nr. 366/25.01.2018 a Centrului Național de Evaluare și Examinare, cu privire la anumite completări aduse Metodologiei-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, anexă la Ordinul ministrului educației naționale nr. 5062/26.09.2017. În documentul menționat se specifică, printre altele: „Solicitările depuse în vederea aprobării/avizării auxiliarelor didactice pentru disciplina religie vor fi însoțite și de avizul cultului”.
În acest context, a apărut necesitatea elaborării unei metodologii-cadru care să reglementeze procesul de avizare a auxiliarelor didactice la disciplina religie - cultul ortodox, de către Patriarhia Română.
Astfel, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Sectorul teologic-educațional al Administrației Patriarhale a organizat mai multe întruniri ale membrilor Comisiei Patriarhiei Române pentru Curriculumul Disciplinei Şcolare Religie, în cadrul cărora a fost elaborată o metodologie-cadru privind acordarea avizului cultului pentru auxiliarele didactice la disciplina religie - cultul ortodox, pornind de la criteriile de avizare folosite pentru manualele de religie.
Metodologia-cadru elaborată a fost aprobată prin Hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române nr. 4541/2018 și reglementează cadrul general al procesului de acordare a avizului cultului pentru auxiliarele didactice la disciplina religie - cultul ortodox: procedura de depunere a solicitărilor pentru avizare; principiile şi criteriile pentru orientarea evaluării auxiliarelor didactice depuse; factorii implicaţi în procesul de evaluare și avizare; etapele după care se desfăşoară sesiunile de evaluare; procedura de acordare a avizului cultului; calendarul sesiunilor de evaluare, în vederea acordării avizului cultului.
Patriarhia Română organizează, prin Sectorul teologic-educațional, două sesiuni anuale de evaluare a calității proiectelor de auxiliare didactice la disciplina religie - cultul ortodox, în vederea acordării avizului cultului. Prima sesiune se desfășoară în lunile iulie-august și a doua în lunile ianuarie-februarie, iar durata unei sesiuni de evaluare și avizare este de 30 de zile. Proiectele de auxiliare didactice pentru care se solicită avizarea se depun la Sectorul teologic-educațional, atât pe suport electronic, cât și în formă letrică. Evaluarea proiectelor de auxiliare didactice depuse se realizează de către echipe de evaluatori, alcătuite din cadre didactice de specialitate, cu experiență în domeniu, și de către membrii Comisiei Patriarhiei Române pentru Curriculumul Disciplinei Şcolare Religie. În urma procesului de evaluare a proiectelor de auxiliare și a operării în conținutul acestora, de către autori, a eventualelor observații și recomandări formulate de către evaluatori, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, acordă avizul cultului pentru auxiliarele care respectă toate criteriile și condițiile.
Metodologia a fost publicată pe site-ul www.patriarhia.ro, la secțiunea Administrația Patriarhală/Sectorul teologic-educațional/Religia în școală, fiind accesibilă pentru toți autorii/editorii interesați să participe, în termenele prevăzute de calendar, la sesiunile de evaluare și avizare.
Acordarea avizului Patriarhiei Române pentru materialele didactice la disciplina religie - cultul ortodox este un demers necesar, util și benefic. Implicarea acesteia, pe parcursul ultimilor ani, la procesul de elaborare și aprobare a manualelor de religie, prin tot ceea ce înseamnă „acordarea avizului cultului”, a contribuit la o îmbunătățire și la o creștere semnificativă a calității acestor manuale. Prin publicarea noii metodologii-cadru se urmărește, de asemenea, ca auxiliarele didactice de religie care ajung pe băncile elevilor să fie materiale didactice de calitate, conforme cu învățătura de credință ortodoxă, să transmită un mesaj viu și actual și să fie relevante pentru nevoile de învățare și așteptările specifice ale elevilor din zilele noastre.