Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Lumina Educației la ceas aniversar
Se împlinesc doi ani de la apariția primului număr al suplimentului Lumina Educației, perioadă în care ne-am străduit să aducem în prim-plan probleme actuale ale educației. Cu fiecare clipă pe care o trăim devenim din ce în ce mai conștienți că paradigma educațională este într-o continuă schimbare, într-o mișcare tot mai accelerată, ceea ce ne obligă pe noi, pe toți, să știm să ne adaptăm la aceste realități. Și când afirm aceasta am în vedere nu numai profesorii și părinții și factorii decizionali implicați în procesul educațional, ci fiecare categorie socială. Comportamentul manifestat de fiecare persoană la nivel social este un act de educație, deoarece este observat și analizat de fiecare dintre noi.
Educația tradițională, în care profesorul este principala sursă de informații, creatorul regulilor pe care le impune, coordonator al activității claselor de elevi, iar elevul un receptor pasiv, nu mai corespunde noilor tendințe sociale. Dinamica socială impune din ce în ce mai mult un model educațional axat tot mai mult pe dialog, pe stimularea gândirii critice, pe dezvoltarea competențelor. Astăzi, elevii caută informația în diferite surse, nu doar în manualele școlare, și tocmai de aceea profesorul are rolul de a fi conectat la evoluția societății, de a-l ajuta pe elev să-și dezvolte structuri de gândire, și nu exclusiv capacitatea de memorare, cum se obișnuiește în educația tradițională. Doar astfel vom putea răspunde necesităților de învățare a elevilor, prin stimularea gândirii critice și a creativității. Pornind de la aceste lucruri, pe parcursul ultimului an am inițiat în paginile acestui supliment și o rubrică destinată elevilor, în care aceștia să-și poată exprima liber opinia cu privire la diferite subiecte care îi preocupă. „Cea mai frumoasă podoabă a unui tânăr este inima curată și mintea trează”, după cum afirma vrednicul de pomenire Mitropolit Nicolae Bălan, iar prin temele tratate în cadrul acestei rubrici elevii ne-au arătat dorința nestăvilită a tinerilor de a ajunge la o cunoaștere cât mai profundă în diferite domenii de activitate, dar mai ales de a fi în comuniune cu Dumnezeu și de a se apropia cât mai mult de El. Lucru pe care l-am putut constata și la întâlnirile tinerilor creștin-ortodocși din ultimii ani, întâlniri care pentru fiecare dintre tinerii participanți au rămas ca niște momente de referință în sufletele lor, acestea deschizându-le noi orizonturi de cunoaștere și, ceea ce este mai important, noi căi de comuniune. Cu siguranță că mulți dintre tineri și-au însușit valorile creștine din familie, dar o parte însemnată a acestora au aprofundat conținutul acestor valori la orele de Religie. Conștientizând, așadar, rolul deosebit de important pe care îl are ora de Religie în formarea caracterului unui elev ca persoană, am acordat anul trecut o atenție specială profesorilor de Religie prin scrisorile pe care părintele Constantin Necula le-a adresat lor, ca o apreciere a activității acestora și ca un îndemn de a fi consecvenți în conducerea elevilor cu dedicație pe drumul spre cunoașterea lui Hristos și a realităților vieții.
În procesul de călăuzire a elevilor, profesorii de Religie au un ajutor bine-venit și din partea Bisericii, care a dedicat anul 2017 evocării noilor martiri, din temnițele comuniste. Trebuie avut în vedere exemplul înaintașilor noștri, rolul lor formator în crearea unor modele pentru tânăra generație, care se află într-o profundă criză de valori. Și astfel, pe lângă modelul Mântuitorului și al sfinților, putem trezi atenția copiilor și către modele contemporane, prin evidențierea exemplului dat de acești mărturisitori, care au avut curajul de a-și păstra și afirma credința și valorile creștine chiar prin jertfa supremă.