Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Părinţii, încurajați să-şi trimită copiii la şcoală
Peste 50% dintre părinți, mai exact 55%, s-au pronunţat pentru reluarea completă a cursurilor faţă în faţă, iar 31% preferă scenariul mixt, de alternare a acestor cursuri cu cele la distanţă. Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie (SRM), îi încurajează pe părinţi să-şi trimită copiii la şcoală, pentru că „îmbolnăvirile cu noul coronavirus vor continua ani mulţi de-acum încolo şi trebuie să învăţăm să trăim în această situaţie”.
Elevii vor începe peste zece zile noul an şcolar sub auspiciile unui inamic invizibil, care poate fi învins dacă se respectă trei reguli: dezinfectarea mâinilor (de preferat cu apă şi săpun), distanţarea fizică şi purtarea măştii de protecţie.
S-a vorbit în spaţiul public de importanţa factorului uman în educarea şi învăţarea copiilor, însă, prezenţa fizică a copiilor la şcoală trebuie încurajată nu doar pentru că acest tip de învăţare este mai eficient, ci şi pentru sănătatea emoţională, care poate fi influenţată negativ de o izolare prelungită. Cei mici au nevoie să interacţioneze (cu respectarea unor reguli) şi să socializeze.
Medicii susţin că epidemia va continua, iar noi trebuie să învăţăm să trăim în această situaţie. „Îmbolnăvirile cu noul coronavirus vor continua ani mulți de-acum încolo și va trebui să învățăm să trăim în această situație. Eu chiar rog părinții să facă în așa fel încât să se informeze, și cred că școlile sunt dornice și ele să furnizeze toate informațiile părinților legate de modul în care s-au organizat, şi să își încurajeze copiii să meargă la școală. Școala se face față în față cu copiii”, a declarat Alexandru Rafila, președintele SRM şi reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății, într-o intervenţie la o televiziune centrală.
Există în ghidurile elaborate de autorităţi o serie de reguli sanitare, general valabile pentru toţi elevii, care vor trebui respectate pentru a diminua riscul de îmbolnăvire, şi anume: intrarea la cursuri se va face eșalonat, pe mai multe uși de acces, la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri; traseele vor fi prestabilite la deplasarea în interiorul instituției de învățământ cu păstrarea distanței de 1 m între copii/elevi; purtarea măștii de protecție în interiorul unității de învățământ este obligatorie pentru elevi şi profesori, iar începând din clasele primare, se instituie obligativitatea păstrării distanţei de 1 metru între bănci; igiena mâinilor trebuie să se realizeze frecvent, iar dezinfecția și aerisirea claselor de curs trebuie realizate zilnic.
În ceea ce priveşte derularea procesului de învăţare, sunt unele aspecte care au fost clarificate de ministrul educaţiei şi cercetării, Monica Anisie: profesorii nu vor veni la ore cu catalogul, absenţele şi notele vor fi trecute în agenda personală, se recomandă folosirea catalogului electronic; vor fi câte două pauze pe oră, astfel încât copiii să poată ajunge la toaletă fără să se aglomereze; orarul va cuprinde, la gimnaziu și liceu, doar 2-3 materii predate intensiv, urmate de alte 2-3 materii; lecțiile on-line vor fi transmise din timpul orei fizice de curs.
Ghidurile complete pentru fiecare formă de învăţământ în parte pot fi consultate la adresa: educatiacontinua.edu.ro. Contextul epidemiologic local este cel care va oferi elevilor una dintre cele două alternative: școala on-line sau școala cu prezență fizică. Infrastructura şcolară ar putea fi un factor decisiv în adoptarea scenariului şcoală mixtă: o parte din elevi vor merge la şcoală, o parte vor învăţa de acasă. Totuşi, părinţii pot opta pentru şcoală on-line exclusiv doar dacă locuiesc cu bolnavi cronici şi prezintă adeverinţă de la medicul de familie.