Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Noi iniţiative de înfiinţare a claselor de meserii
Începând cu anul şcolar 2016-2017, la Cluj-Napoca se înfiinţează la Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” o clasă de învăţământ profesional în sistem de tip dual pentru pregătirea în meseria de sudor. Proiectul educaţional Şcoala Tehnică Austriacă din România -Transilvania (STAR-T) este susţinut de Ambasada Austriei şi de companii austriece care au nevoie de personal calificat.
Din toamna acestui an, la Cluj-Napoca va funcţiona Şcoala Tehnică Austriacă din România - Transilvania (STAR-T), un proiect educaţional iniţiat de Ambasada Austriei - Secţia Comercială şi susţinut de companii austriece cu investiţii importante în Cluj, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj, Instituţia Prefectului Judeţului Cluj, ASR (Asociaţia Sudorilor din România) şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Clasa de învăţământ în sistem dual va funcţiona la Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu”, iar elevii se vor forma în meseria de sudor. „Atât ambasada, cât şi companiile privesc acest parteneriat public-privat ca pe o investiţie în societatea românească, în domeniul prelucrării metalice. Ceea ce face ca proiectul STAR-T să fie o alegere de viitor pentru elevi este faptul că are la bază sistemul dual, o particularitate a învăţământului din ţări precum Austria şi Germania, colaborare strânsă între şcoală şi companii, care pune un accent sporit pe pregătirea practică”, a declarat Rudolf Lukavsky, consilier comercial în cadrul Ambasadei Austriei la Bucureşti, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, proiectul oferă joburi/locuri de muncă bune şi oportunităţi grozave pentru carieră mai ales în contextul în care companiile austriece prezente în judeţ care produc cazane sub presiune, ambulanţe, confecţii metalice au nevoie de sudori bine pregătiţi. „Modul în care se desfăşoară învăţământul dual în cadrul şcolii noastre începând cu anul şcolar 2014-2015 ne îndreptăţeşte să credem că suntem pe drumul cel bun, că oferim elevilor un învăţământ adaptat cerinţelor agenţilor economici”, a menţionat Olimpia Mera, directorul Liceului Tehnologic „Aurel Vlaicu”.
Pe parcursul anilor de studiu, elevii vor învăţa de la cei mai buni profesionişti din companiile implicate în proiect. Componenta practică a programului are o pondere din ce în ce mai crescută de la an la an: anul I (80% teorie, 20% practică), anul II (40% teorie, 60% practică), anul III (28% teorie, 72% practică). De altfel, la finalizarea cursurilor, absolvenţii STAR-T vor avea prioritate la angajare în companiile partenere. În plus, elevii vor putea primi o bursă lunară de până la 400 de lei, în funcţie de rezultatele obţinute, şi vor beneficia de decontarea integrală a costurilor de transport în comun pe toată perioada studiilor. După absolvire, tinerii vor primi un certificat profesional recunoscut pe plan european.
Reglementarea şi implementarea la scară naţională a învăţământului profesional dual se numără printre priorităţile pe care şi le-a stabilit ministrul educaţiei, Adrian Curaj, pentru anul 2016. Astfel, până la sfârşitul lunii iulie a acestui an, ministerul va finaliza „definirea contractului de formare profesională în sistem dual de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS) în colaborare cu companiile care finanţează acum acest tip de şcoală profesională” şi „asigurarea coordonării între mediul privat şi unităţile de învăţământ”. Potrivit normelor actuale, organizarea învăţământului dual se face la cererea agenţilor economici, Ministerul Educaţiei subliniind că „organizarea, durata, conţinutul programelor de pregătire şi modalitățile de certificare a pregătirii profesionale se stabilesc prin consultarea operatorilor economici”. Învăţământul dual se desfăşoară pe baza unui contract de muncă încheiat între agentul economic şi elev.