Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
O alegere inspirată pentru copiii din clasa pregătitoare şi clasa I
După ce în urmă cu 7 ani a lansat primul album de artă al copiilor preşcolari din România - „Oraşul înfiat, oraşul înviat“, primit cu mult entuziasm de profesori, elevi, dar şi de artişti consacraţi, prof. dr. Maria Cosmina Dragomir reuşeşte să surprindă din nou. Este autoarea primului instrument didactic de Arte vizuale şi abilităţi practice pentru clasa pregătitoare şi clasa I, editat de curând, care propune o atitudine creştină, în abordarea experienţei de învăţare.
Acest instrument didactic inedit a apărut la iniţiativa Asociaţiei Părinţilor şi Profesorilor Ortodocşi „Sfântul Grigorie Palama“ din Bucureşti. Este rodul unei munci de cercetare, care a durat şapte ani, în cadrul unor proiecte-pilot susţinute în grădiniţele şi şcolile Capitalei. Au fost implicaţi în jur de 1.000 de copii proveniţi din diverse zone (rural, urban), de diferite condiţii sociale (inclusiv copii instituţionalizaţi), cu vârste cuprinse între 2 şi 10 ani, autori ai unei arhive valoroase, conţinând o colecţie de peste 10.000 de creaţii plastice, care se încadrează în cel puţin 25 de secţiuni artistice şi tehnici de lucru. Copiilor li s-a alăturat o echipă de 30 de specialişti în diverse domenii, care au contribuit la abordarea integrată, modernă, holistă, a secţiunilor artistice, de altfel „strălucitori lucrători-fără-de-arginţi, în lipsa cărora nu ar fi fost posibilă venirea pe lume a acestei cărţi“, după cum susţine Maria Cosmina Dragomir, profesor în cadrul lecţiilor-pilot şi autor al textelor ghidului didactic Arte vizuale şi abilităţi practice. Concret, cei 30 de specialişti sunt consultanţii ştiinţifici ai cărţii, psihopedagogi, critici şi istorici de artă, filologi, artişti, muzicieni, actori, fizicieni, jurişti, teologi (cea mai mare parte a lor doctori în specialitatea pe care o practică), despre care prof. Dragomir mai spune că „sunt oameni uimitori pe care copiii pot să-i ia de model nu doar pentru a le face portretul!“.
Necesitatea apariţiei acestei lucrări a venit ca urmare „a îngrijorării multor părinţi cu privire la calea anevoioasă pe care o ia învăţământul actual şi mai ales la instrumentele didactice uneori foarte nepotrivite puse la dispoziţia copiilor. Grupul de profesori care şi-au unit forţele în acest proiect dorea de mult timp să ajute să apară pe piaţă genul acela de manuale cu valorile care existau în perioada interbelică, acele valori autentice, tradiţionale, prin care românii au renăscut şi care au creat elite în învăţământul românesc. Acest instrument didactic este primul care s-a tipărit deocamdată, însă urmează să fie elaborate instrumente didactice şi pentru alte materii, precum matematica, literatura, istoria, muzica etc. Se doreşte o viziune novatoare, care din punct de vedere metodologic e foarte modern şi riguros susţinută şi, în acelaşi timp, o alternativă interesantă la cărţile de şcoală deja existente. Ghidul de faţă include conţinuturile şi activităţile de învăţare propuse de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru primii doi ani de studiu, însă se pot trata cu succes şi în învăţământul preşcolar. Mai mult, acest instrument didactic este primul pe acest domeniu apărut în ţară vreodată. Nu a existat la clasa 0 şi clasa I, la grupa aceasta mică de vârstă aşadar, ghid didactic de arte vizuale (desen, pictură, sculptură) şi abilităţi practice (lucru manual). Momentan, la sugestia ministerului aceste secţiuni se predau integrat, nu se studiază separat, motiv pentru care cartea noastră vă poate fi foarte utilă“, explică prof. Cosmina Dragomir.
Pledoarie pentru bine, adevăr şi frumos
„Romanul de aventuri, camuflat“, cum îl mai numeşte autoarea, dedicat lui Ionuţ Corsaru, un copil din echipă de la a cărui plecare la Cer s-a împlinit un an exact când cartea a ieşit de sub tipar, este în întregime ilustrat (pictură, colaj, arte textile, origami, bricolaje, sculptură şi grafică) de către copii. Unităţile de învăţare sunt dispuse creativ, cu teme plastice atractive şi subiecte fascinante pentru cei mici, care propun o abordare ludică, spirituală, în cheie ortodoxă, ce valorizează binele, adevărul şi frumosul.
„Ghidul nostru didactic nu face propagandă religioasă, în schimb are atitudine ortodoxă şi o viziune ancorată în Scriptura şi Tradiţia Bisericii asupra conceptelor şi a conţinuturilor de învăţare. Totul este o pledoarie pentru respect, pentru a înţelege şi îmbrăţişa pe celălalt. L-am „predat“ copiilor pe Dumnezeu nu din perspectiva teologului, ci din descoperirile mele umile de licenţiat în arte. De pildă… faptul că tot ceea ce vedem, auzim, mirosim, simţim în jur nu-i decât un spectacol infinit creat de cel mai mare Artist. Şi că toate ale lumii au un singur Stăpân. Observând lucrurile din jur, vezi că natura, creaţia, lumea, universul, microcosmosul şi macrocosmosul au stil. Dacă conlucrau mai multe mâini şi minţi la Creaţie, nu un autor unic, lumea ar fi arătat ca o expoziţie de grup, nu ca o expoziţie personală. N-ar fi avut coerenţa, conceptul, simetria, regăsirea ADN-ului, nu ne-am fi minunat de aceeaşi amprentă peste tot“, afirmă prof. Dragomir.
Ca urmare a unei experienţe de mai bine de 15 ani în sistemul de învăţământ, profesoara admite că au existat generaţii întregi de copii cărora, în loc să le fie stimulată creativitatea, le-a fost inhibată programatic - şi aceasta chiar de către manuale de artă şi de către metodologii nepotrivite (de pildă, majoritatea celor tipărite în perioada comunistă urmăreau în educaţie mai cu seamă obiective politice). În zilele de astăzi, mai spune dascălul, „copiii trăiesc vremuri foarte grele. Sunt tensionaţi de faptul că tot învăţământul este închistat în testări excesive, care nu le folosesc, în livrarea de informaţii peste nevoile şi puterea lor de reţinere, în obligativitatea de a învăţa tot. Dacă am putea să predăm în stil holist, integrat, toate materiile, ar fi nemaipomenit.“
Secretul copiilor victorioşi
Cartea de Arte vizuale şi abilităţi practice, dedicată micuţilor artişti care au între 5 şi 7 anişori, este, totodată, un îndemn şi o încurajare adresată părinţilor din partea oamenilor de bine care s-au implicat în elaborarea sa, prin vocea veselă a Cosminei: „Aproape fiecare dintre profesorii care au contribuit la apariţia acestui instrument didactic are câte 3, 5 sau 6 copii. Noi, de fapt, avem o grădiniţă de copii, dacă i-am aduna împreună. Suntem experimentaţi în creşterea celor mici, iar ai noştri sunt copii cu izbândă, copii victorioşi, care au înfrânt neajunsuri, sisteme discriminatorii, sunt copii iubiţi şi de multe ori liderii grupurilor lor. Cumva, vreau să încurajez orice părinte din ţara asta, care se teme şi îşi creşte copilul în eprubetă de frică să nu-l timoreze ceilalţi mai îndrăzneţi. Mai mare îndrăzneală decât copiii noştri nu o să aibă nici un copil! Ei ştiu că mai e ceva după mami şi tati: Îl au ca pivot pe Hristos. Şi asta se vede la şcoală: pur şi simplu sunt foarte buni, nu e nevoie să lucrezi cu ei suplimentar, să le dai meditaţii, pentru că ei din proprie iniţiativă luptă, se ataşează, iubesc. Au atâta dragoste… pe care le-a picurat-o ca prin transfuzie Biserica, prin Sfânta Împărtăşanie de duminică. Nici o grijă, copiii nu trebuie ţinuţi în eprubetă! Trebuie lăsaţi să interacţioneze, să nu fie respinşi din grupuri, şi o să vadă că nu vor fi marginalizaţi, vor deveni lideri, deoarece vor avea soluţii, vor fi creativi. Ideea e să nu-i închistăm şi să nu-i speriem cu Doamne-Doamne „care pedepseşte“, ca să-i cuminţim. Este cea mai mare nedreptate pe care poţi să o faci lui Hristos, aceea de a te folosi de El ca de un instrument prin care-ţi verşi neputinţa sau cu care-ţi ascunzi nepriceperea în a educa. Copilul nu trebuie terorizat. Nu cu Hristos!!! Copilul trebuie întărit cu Hristos.“
Maria Cosmina Dragomir, mamă a cinci copii, este doctor în arte plastice şi decorative al Universităţii Naţionale de Artă Bucureşti. În timpul liber, este ilustrator de cărţi, antrenor de echipe de olimpici în şcoli şi grădiniţe, organizator de festivaluri, concerte şi concursuri şi, în orele de serviciu, profesor de pictură, grafică, textile, ceramică sau scenografie.
Învăţătorii, părinţii şi bunicii care vor să intre în posesia ghidului didactic de Arte vizuale şi abilităţi practice sau să obţină detalii despre preţ, livrare au la dispoziţie adresele de mail: olimpiada_copiilor@yahoo.com şi www.manualeromanesti.ro.