Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Reduceri de posturi în Educaţie, de la 1 septembrie
Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a convocat, pentru miercuri, 20 ianuarie, Comisia de Dialog Social, pentru a discuta pe marginea Ordonanţei nr. 114/2009, referitoare la reducerea posturilor din sistemul de învăţământ. La Comisia de Dialog Social, sindicatele vor fi informate că, din analizele întreprinse la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS), s-a constatat că este posibilă aplicarea ordonanţei începând cu data de 1 septembrie 2010.
Pe ordinea de zi a reuniunii se află instrucţiuni pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat pentru anul şcolar 2010-2011 (proiect), proiectul ordinului ministrului Educaţiei cu privire la aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru clasa a X-a liceu, filiera tehnologică, învăţământ de zi şi învăţământ seral, proiectul de metodologie de organizare şi desfăşurare a stagiilor de pregătire practică pentru dobândirea calificării profesionale de nivel 2. Ministrul Funeriu a analizat, săptămâna trecută, măsurile propuse de inspectoratele şcolare pentru aplicarea ordonanţei. Purtătorul de cuvânt al ministerului, Melania Vergu, a menţionat că la Comisia de Dialog Social sindicatele vor fi informate că, din analizele întreprinse la nivelul MECTS, s-a constatat că este posibilă aplicarea ordonanţei începând cu data de 1 septembrie 2010. „Ca urmare a analizei situaţiilor transmise de către inspectoratele şcolare până la data de 14 ianuarie 2010, reiese o multitudine de măsuri ce pot fi luate la nivel local pentru a eficientiza cheltuirea banului public şi, în acelaşi timp, pentru ca actul de învăţare să nu scadă în calitate. Întrucât fiecare judeţ are particularităţile sale şi nu se poate vorbi despre o măsură ce s-ar putea aplica la nivel naţional, conducerea ministerului a informat inspectoratele şcolare judeţene că agreează doar măsurile ce nu produc perturbări şi nu scad calitatea actului educaţional“, precizează Vergu. Potrivit acesteia, decizia privind cifra de şcolarizare se va lua la nivelul inspectoratelor şcolare, în funcţie de specificul fiecărui judeţ. „Măsurile pe care MECTS le consideră aplicabile nu necesită schimbări legislative. Ministerul Educaţiei atrage atenţia inspectorilor generali şcolari că au întreaga responsabilitate faţă de deciziile pe care le iau în reorganizarea şi eficientizarea reţelei şcolare şi că MECTS nu va accepta nici o măsură care nu respectă legea sau poate avea drept consecinţă perturbări ale procesului educativ de la standardele de calitate stabilite de lege“, se mai arată în comunicatul de presă al MECTS. Învăţătorii vor preda Educaţie fizică Dintre propunerile celor 42 de inspectorate şcolare judeţene, MECTS a reţinut următoarele tipuri de măsuri: o singură unitate de învăţământ cu personalitate juridică la nivel de comună; comasarea claselor paralele cu efective sub media prevăzută de lege, fără a se depăşi numărul maxim de elevi la clasă, prevăzut de legislaţia în vigoare; predarea disciplinei Educaţie fizică la învăţământul primar de către învăţători, fără a afecta normele didactice ale titularilor profesori de Educaţie fizică; reorganizarea centrelor bugetare; încadrarea pe numărul minim de ore prevăzut de planurile-cadru în vigoare; efectuarea orelor de laborator tehnologic cu clasă întreagă; în unităţile de învăţământ vocaţional şi liceele tehnologice în care există clase paralele de elevi având specializări/calificări diferite, cu efective sub medie - efectuarea orelor de cultură generală cu clasă întreagă şi separat numai a orelor de specialitate; reducerea numărului claselor de învăţământ seral şi compensarea prin creşterea numărului de clase cu frecvenţă redusă, pentru clasele de început de ciclu. Printre măsurile propuse se mai află şi majorarea efectivelor minime de preşcolari/elevi, care permit dobândirea personalităţii juridice a unităţilor de învăţământ; organizarea claselor I, V şi IX din unităţile de învăţământ din mediul urban la limita maximă prevăzută de Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reducerea numărului de clase, urmare a scăderii numărului de elevi; desfiinţări de clase cu predare în regim simultan, ţinând cont de mijloacele de transport şi de infrastructură existente; reducerea numărului claselor de învăţământ postliceal finanţate de la buget, prin compensare cu clase cu taxă; stabilirea obligaţiei de catedră la 6 ore/săptămână pentru directori şi directori adjuncţi în fostele 8 judeţe-pilot; reorganizarea serviciilor de secretariat şi tehnico-administrativ şi externalizarea serviciilor de pază.