Numeroși cineaști din țară și străinătate au participat, zilele trecute, la Festivalul Internațional de Film „Quo Vadis” de la Iași, unde au fost prezentate medalioane ale unor regizori români consacraţi,
Statutul elevului - drepturi şi îndatoriri
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a lansat în dezbatere publică proiectul Statutului elevului, ce reglementează atât drepturile, cât şi obligaţiile tuturor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, particular şi confesional. Într-un comunicat remis „Ziarului Lumina”, ministrul Adrian Curaj subliniază necesitatea intrării în vigoare a unui astfel de document, mai ales că Statutul elevului a fost elaborat în urma întâlnirilor succesive cu reprezentanţii elevilor.
„Un statut al elevului reprezintă un demers necesar în asumarea, de către comunitatea şcolară, a rolului pe care trebuie să îl aibă elevii în sistemul naţional de educaţie. Este important că proiectul vine atât cu drepturile, cât şi cu obligaţiile pe care aceştia le au”, a afirmat Adrian Curaj, care se așteaptă ca, la finalul perioadei de consultare publică, să rezulte „un document robust, reprezentativ pentru învăţământul preuniversitar”. Părinţii, cadrele didactice şi elevii, dar şi toţi cei interesaţi să participe la buna derulare a actului educaţional pot transmite propuneri şi sugestii pe marginea proiectului de statut până la data de 4 iulie 2016 la adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro. Potrivit documentului adus în discuţie, elevii se bucură, în primul rând, de toate drepturile constituţionale, inclusiv dreptul la imagine, iar conducerea şcolilor şi profesorii nu pot organiza activităţi care să le lezeze acestora demnitatea şi personalitatea şi nu pot face publice datele personale şi lucrările scrise ale elevilor. În continuare, drepturile elevilor au fost structurate pe mai multe categorii, respectiv drepturi educaţionale, de asociere şi exprimare, drepturi şi modalităţi de recompensare. Este stipulat, în mod elocvent, faptul că elevii au dreptul la educaţie gratuit și, mai mult, la educație de calitate, „prin aplicarea corectă a planurilor-cadru de învăţământ şi parcurgerea integrală a programelor şcolare”, iar profesorii trebuie să aplice „cele mai adecvate strategii didactice” în vederea dezvoltării competenţelor şi aptitudinilor elevilor. Proiectul reiterează faptul că elevii şi părinţii/tutorii au dreptul să fie consultaţi cu privire la disciplinele opţionale din programa școlară, la decizia conducerii şcolii. Printre drepturile educaţionale se mai numără şi beneficierea de manuale gratuite, indiferent că este vorba de învăţământul de stat sau învăţământul obligatoriu particular acreditat/autorizat. Totodată, elevii au dreptul la o evaluare corectă şi obiectivă, dar şi dreptul de a contesta evaluările lucrărilor scrise. Se pune, de asemenea, accent pe dreptul elevilor la libertatea de expresie, dreptul de a participa la concursuri şi alte activităţi extraşcolare, dreptul la şcolarizare la domiciliu, atunci când situaţiile medicale o impun. În acelaşi timp, elevul are dreptul să fie informat cu privire la notele consemnate în catalog. Elevii cu cerinţe educaţionale speciale au dreptul, în funcţie de nivelul de deficienţă, să fie integraţi în învăţământul de masă şi să beneficieze de suport educaţional, prin profesori de sprijin şi itineranţi. Statutul precizează şi drepturile la reducerile şi gratuităţile pentru transport, acces la instituţiile de cultură, cazare, burse şi rechizite, tabere şcolare şi asistenţă medicală şi psihologică şi logopedică.
Obligaţiile şi îndatoririle elevilor
Pe lângă drepturi, documentul prevede și o serie de îndatoriri, interdicţii, precum şi sancţiuni în cazul încălcării acestora de către elevi în incinta unităţii de învăţământ sau în cazul încălcării prevederilor statutului sau a celor explicite regăsite în actele normative în vigoare, în funcţie de gravitatea acestora. Printre cele mai importante îndatoriri se numără frecventarea orelor de curs, respectarea regulamentelor şi deciziilor şcolilor, utilizarea în mod corespunzător a facilităţilor şcolare la care au acces. De asemenea, în lucrările elaborate, elevii au îndatorirea de a respecta drepturile de autor şi de a prezenta lucrări originale. Acestora le este interzis cu desăvârşire să fie violenţi sau să instige la violenţă, să fumeze sau să se drogheze în spaţiile şcolare, să părăsească spaţiul şcolar în timpul orelor sau să folosească un limbaj trivial în perimetrul şcolar. Tototdată, elevii nu au voie „să aibă comportamente jignitoare, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ”. Potrivit documentului, sancţiunile se acordă în funcţie de gravitatea faptelor şi pot ajunge de la observaţie şi mustrare scrisă până la suspendarea temporară sau definitivă a burselor sau chiar exmatriculare. De asemenea, elevii pot răspunde şi conform prevederilor Codului Civil în cazul pagubelor patrimoniale.