„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
850 de copii se bucură de taberele gratuite „Licăr de Lumină“
În săptămâna 29 iunie - 3 iulie 2015, primii 62 de copii au sosit în Tabăra „Licăr de Lumină“, la Centrul social-pastoral „Sfânta Cruce“ din Buşteni. Cele 11 sesiuni de tabără sunt organizate pe tot parcursul verii în cadrul proiectului „Alege Şcoala“. În total, 850 de copii din 14 judeţe (regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia şi Bucureşti şi Ilfov) se vor bucura de cele trei ateliere - pictură, literar-religios şi creaţie - ale taberei de creaţie creştină „Licăr de Lumină“.
Pe parcursul celor 11 sesiuni de tabără, din judeţul Iaşi vor participa la activităţi 150 de copii (din parohiile „Sfânta Cuvioasă Parascheva“ Stânca, „Duminica Tomei“ Orzeni, „Sfântul Nicolae“ Moreni - Prisăcani, „Adormirea Maicii Domnului“ Pietriş - Dolhesti, „Adormirea Maicii Domnului“ Rediu - Scânteia, „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel“ Slobozia - Schitu Duca, „Adormirea Maicii Domnului“ Holm - Podu Iloaiei, „Sfântul Nicolae“ Poieni - Schitu Duca, „Sfântul Nicolae“ Satu Nou - Belceşti, „Pogorârea Duhului Sfânt şi Sfinţii Voievozi“ Costeşti). Din judeţele Botoşani şi Neamţ vor participa 45, respectiv 30 de copii (parohiile „Sfântul Ilie“ Adăşeni, „Intrarea Maicii Domnului în Biserică“ Strahova - Şendriceni şi „Sfântul Ioan Botezătorul“ Bucecea din Botoşani, dar şi parohiile „Sfinţii Arhangheli“ Galu şi „Bunavestire“ Agârcia din Neamţ).
Proiectul „Alege Şcoala“ îşi propune implementarea unui plan de acţiune şi măsuri la nivel multiregional pentru prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi menţinerea în sistemul de educaţie a persoanelor expuse acestui risc, precum şi dezvoltarea unor acţiuni remedial-corective pentru persoane care au părăsit timpuriu şcoala. Beneficiarii proiectului - 850 de copii şi 500 de părinţi - provin din zone rurale, dar şi urbane, cu preponderenţă din zone foste industrializate, cu o rată mare a şomajului, izolate, lipsite de mijloace de comunicaţii şi cu o infrastructură slab dezvoltată.
Prin participarea la activităţi de creaţie (desen, colaj, compuneri şi eseuri, pictură), dar şi de dezvoltare a unor abilităţi practice, copiii îşi dezvoltă creativitatea, sensibilitatea estetică, dar şi motivaţia de a continua şcoala. Prin toate aceste activităţi se urmăreşte încurajarea fiecărui copil pentru a participa activ la descoperirea adevărurilor despre lucruri şi fenomene care corespund orizontului de cunoaştere specific vârstei. De asemenea, concursurile cu premii organizate în cadrul taberei vor contribui la asimilarea cunoştinţelor noi şi îi vor stimula pe participanţi să se implice cât mai activ în cadrul atelierelor de lucru.
Până în prezent, în cadrul ediţiilor anterioare ale proiectului „Alege Şcoala“ (2009-2013), peste 9.000 de copii s-au bucurat deja de activităţile creativ-educative, dar şi distractive ale taberelor. Mulţi dintre ei îşi amintesc cu plăcere de experinţa trăită în tabără, cu atât mai mult cu cât pentru cei mai mulţi Tabăra „Licăr de Lumină“ a fost primul prilej de a ieşi din comunitatea în care s-au născut.
„În tabără am avut oportunitatea să ne apropiem, poate mai mult ca niciodată, de Dumnezeu, să realizăm şi să regretăm greşelile pe care le-am făcut de-a lungul anilor, am descoperit realitatea pe care o cunoaştem de mult timp, dar care nu ne fusese spusă atât de direct, şi anume că singurul scop al omului ar fi acela de a ajunge asemeni Lui. De când am aflat că numele taberei este „Licăr de Lumină“, am realizat că această tabără avea să fie şansa noastră de a ne lumina sufletul şi de a ne transforma în persoane mai bune“, şi-a amintit Alexandra (16 ani), participant la taberele „Licăr de Lumină“ din 2011.
„Zilele petrecute în această tabără au însemnat foarte mult pentru mine, căpătând o experienţă de viaţă şi, făcând parte din atelierul literar-religios, mi-a dat şansa să îmi descopăr latura creativă. Totodată, participând la rugăciuni pe parcursul zilei, împreună cu ceilalţi şi aflând multe despre religia ortodoxă, mi-am dezvoltat foarte mult sufletul. Drumeţiile, jocurile din pădure, cântecele - au fost un mod inspirat de a ne petrece timpul liber“, a povestit şi Adelina, de asemenea participant la una dintre ediţiile anterioare ale taberelor.
Proiectul „Alege Şcoala“ este dezvoltat împreună cu proiectul de catehizare „Hristos împărtăşit copiilor“ şi îşi propune, printre altele, să sprijine preoţii şi copiii din parohii să înţeleagă mai bine metoda de catehizare a proiectului „Hristos împărtăşit copiilor“ şi să susţină desfăşurarea efectivă a activităţilor cu grupa de copii din parohie.
În cadrul proiectului a fost înfiinţată şi dezvoltată o reţea regională pentru îmbunătăţirea educaţiei prin înfiinţarea şi dotarea a 50 de centre educaţionale inovative ce vor furniza servicii de consiliere şi asistenţă educaţională. În aceste centre se vor organiza activităţi de tip „şcoala de vară/de duminică“ pentru 750 de elevi aparţinând grupurilor vulnerabile şi familiilor acestora. Tot în cadrul centrelor, pe parcursul unei perioade de cinci luni, va fi oferit şi un program flexibil corectiv/remedial de educaţie de tip „a doua şansă“ pentru 100 de beneficiari - persoane sub 18 ani care au părăsit timpuriu şcoala. Pentru această categorie vor fi organizate grupe de citire şi calcul matematic. De asemenea, beneficiarii înscrişi în proiect vor primi şi sprijin financiar, ca formă complementară de suport în continuarea studiilor.
La sesiunile organizate în cadrul centrelor sunt invitaţi să participe şi părinţi, pentru o mai bună conştientizare a importanţei educaţiei şi a intervenţiei timpurii, precum şi a rolului lor în educaţia copiilor. În acest sens, vor fi derulate şi 2 campanii de creştere a gradului de conştientizare în regiunile specifice în vederea informării, conştientizării, valorificării şi diseminării informaţiilor despre riscurile pe termen lung pe care le reprezintă marginalizarea şi neintegrarea şcolară şi socială.