„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
„Abandonul şcolar: de la conştientizare la soluţii administrative“
Marţi, 17 mai 2016, în Sala Mare a Primăriei Muncipiului Iaşi a avut loc dezbaterea publică „Abandonul şcolar: de la conştientizare la soluţii administrative“, organizată de către Fundaţia „Solidaritate şi Speranţă“, în parteneriat cu Primăria Municipiului Iaşi şi Acmado Group.
Manifestarea, unul dintre primele evenimente ale Festivalului Internaţional al Educaţiei, a abordat o tematică actuală, de interes pentru comunitatea ieşeană. Invitaţii la eveniment au fost aleşi din diverse instituţii active în domeniul educaţiei pentru a oferi publicului perspective diverse asupra acţiunilor ce se realizează pe această temă.
Au luat cuvântul părintele Mihai Eduard Doroşincă, director executiv al Fundaţiei Solidaritate şi Speranţă, domnul primar interimar Mihai Chirica, domnul Victor Negrescu, parlamentar european, domnul Victor Poede, şef Serviciu relaţii comunitare şi politici publice - Primăria Iaşi. prof. univ. dr. Laurenţiu Soitu de la Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei - Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“, pr. dr. prof. Bogdan Racu, inspector Învăţământ şi Cateheză în cadrul Arhiepiscopiei Iaşilor, domnul Petru Movilă, deputat, prof. Mihaela Mariana Tura, inspector şcolar în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, dr. Alina Botezat, cercetător în cadrul Institutului de Cercetări Economice şi Sociale „Ghe. Zane“ - Academia Română, filiala Iaşi.
„Am încercat prin organizarea acestei dezbateri, să ajungem la nişte concluzii pertinente, obiective, pe care să încercăm să le transpunem în alte proiecte ale Fundaţiei. Vrem ca ideile strânse în această dezbatere să fie implementate într-un mod eficient şi să se vadă nişte urmări practice ale discuţiilor“, ne-a declarat pr. Mihai Eduard Doroşincă, director executiv al Fundaţiei Solidaritate şi Speranţă.
4 copii din 10 resimt frică atunci când sunt certuri în familie
În cadrul proiectului s-a urmărit şi identificarea factorilor ce duc la abandonul şcolar pe parcursul ciclurilor de studiu primar, gimnazial şi liceal. A fost realizat şi un studiu în perioada 29 septembrie - 15 octombrie 2015, pe un eşantion de 601 respondenţi, din care 338 copii/tineri şi 263 de părinţi, dar şi 26 de cadre didactice, consilieri şcolari şi psihologi. În urma acestui studiu se arată că 4 copii din 10 resimt frică atunci când sunt certuri în familie, 3 din 10 copii nu sunt sprijiniţi atunci când îşi fac temele acasă, 4 din 10 copii sunt certaţi acasă de părinţi când iau o notă mică, 2 părinţi din 10 spun că fiii/fiicele lor sunt agitaţi şi abătuţi când vorbesc despre şcoală şi 9 părinţi din 10 consideră că participarea la un program after-school ar contribui la creşterea randamentului şcolar. Tot din studiu reiese că 15% dintre şcoli nu au un psiholog şcolar, iar jumătate dintre părinţi susţin că şcoala şi cadrele didactice sunt responsabile de succesul şcolar al copilului lor.
La dezbatere au fost prezenţi reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi judeţene, ai instituţiilor de învăţământ preuniversitar şi universitar şi ai societăţii civile. Ideile desprinse din dezbaterea organizată marţi vor fi preluate de Fundaţia „Solidaritate şi Speranţă“ în viitoarele proiecte. Evenimentul s-a desfăşurat în cadrul etapei de continuitate şi sustenabilitate a proiectului „Credem în viitorul tău! - Prevenirea şi corectarea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii în rândul copiilor şi tinerilor cu domiciliul în foste zone industrializate din regiunea de Nord-Est şi Sud-Est“, POSDRU/181/2.2/S/153962, cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa Prioritară nr. 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii“, DMI 2.2 „Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii“.