„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
„Artele frumoase slujesc Cuvântului“
Galeria de artă a Bisericii „Adormirea Maicii Domnului“ - Galata din Iaşi a găzduit marţi, 2 februarie 2016, vernisajul expoziţiei de fotografie „în(Tineri)re“ şi masa rotundă cu tema „Imaginea Quo Vadis?“. Cele două evenimente s-au derulat în cadrul simpozionului dedicat Zilei Mondiale a Tineretului Ortodox.
Clubul Fotografilor Iaşi, care îşi desfăşoară activitatea la Casa de Cultură „Mihai Ursachi“ a municipiului Iaşi, în colaborare cu Parohia „Adormirea Maicii Domnului“ - Galata din Iaşi, a organizat marţi, 2 februarie 2016, vernisajul expoziţiei de fotografie în(Tineri)re“, ediţia a II-a. Lucrările aparţin următorilor membri ai Clubului Fotografilor Iaşi: Florin Aioanei, Marius Balan, Nicu Apostu, Constantin Ciofu, Alexandru Pohaţă, Cristian Vidraşcu şi Cristina Zaharia. Pentru început, preotul paroh Mircea Stoleriu a vorbit despre semnificaţia Zilei Mondiale a Tineretului Ortodox şi despre programul simpozionului din acest an, desfăşurat în perioada 31 ianuarie - 2 februarie sub genericul „Biserica, izvor de har, înţelepciune şi cultură, loc de creştere spirituală şi împlinire a tinerilor“. În acelaşi timp, părintele Mircea Stoleriu şi-a exprimat bucuria pentru că membrii Clubului Fotografilor Iaşi expun din nou în galeria de artă a Bisericii „Adormirea Maicii Domnului“. „Mă bucură interesul pe care îl manifestaţi pentru fotografie şi pentru sufletul tânăr şi curat“, a spus parohul Bisericii „Adormirea Maicii Domnului“.
Lucrările din „în(Tineri)re“, „bine compuse şi echilibrate“
Vernisarea celor 36 de lucrări ale celor şapte membri ai Clubului Fotografilor Iaşi a fost realizată de conf. dr. Cristian Ungureanu de la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi. „Voi face o descriere a expoziţiei de faţă din perspectiva pictorului, care a făcut şi fotografie. În urmă cu două decenii am avut o expoziţie de fotografie alb-negru. Regulile din fotografie se aplică şi în pictură, doar că în loc de metodele picturale folosim aparatul foto şi imprimarea. Captarea imaginii, a subiectului, a ideii, sau a poeziei transmisă de imagine, stabilirea proporţiilor, a contrastelor cromatice reprezintă acelaşi demers precum în pictură. Cu toţii fotografiem, doar că, privind la aceste imagini, ne dăm seama cât de greu este să realizezi o fotografie complexă, frumoasă, poetică s.a. Imaginile din expoziţie par obişnuite, dar cu puţină atenţie vom descoperi că sunt de o mare sensibilitate filozofică, poetică, religioasă. Sunt pline de omenire şi naturaleţe, lucru care este pus în pericol din ce în ce mai vizibil în lumea în care trăim. Fotografii noştri şi-au dorit să surprindă bunătatea, fragilitatea, eleganţa, impetuozitatea naturii, a anotimpurilor şi frumuseţea straielor strămoşeşti româneşti. Titlul expoziţiei ne întoarce la spontanietatea copilăriei şi tinereţii, la energia şi la bunătatea care ar trebui să marcheze această vârstă. Cred ca acest titlu se referă şi la societatea planetară, îmbătrânită în răutăţile ce o copleşesc. Este lăudabil gestul fotografilor care expun în galeria de artă a acestei biserici. Imaginile sunt bine compuse, echilibrate, bine încadrate şi panotate, fiind opere de artă fotografică. Privindu-le cu atenţie, veţi vedea detalii care v-au scăpat la început“, s-a exprimat conf. dr. Cristian Ungureanu.
Legătura afectivă dintre fotograf şi fotografie
Partea a doua a serii a continuat cu masa rotundă „Imaginea Quo Vadis“, care a avut următorii invitaţi: conf. dr. Cristian Ungureanu, fotograful Eugen Harasim, conf. dr. Bogdan Neculau de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi, Constantin Ciofu, coordonatorul Clubului Fotografilor Iaşi, şi Radu Casian, redactor al redacţiei muzicale din Iaşi a postului Radio TRINITAS al Patriarhiei Române. Părintele paroh Mircea Stoleriu a evidenţiat că imaginea constituie un subiect de discuţie şi de meditaţie, remarcând că „arta este purtătoarea unei încărcături ideatice“, iar apoi Bogdan Neculau a precizat că Biserica este strâns legată de ceea ce înseamnă educaţie estetică. „Icoanele din biserică înfrumuseţează spaţiul acesteia, dar au şi rol pedagogic. Când priveşti o icoană, se creează un dialog cu tine însuţi şi te raportezi la sfântul respectiv ca la un model. Am fost pasionat la un moment dat de fotografie. Bunicul meu a avut primul aparat foto în satul unde trăia. M-a atras foarte mult fotografia alb-negru. Între cel care face fotografia şi imaginea propriu-zisă se creează o puternică legătură afectivă. Aş dori să mă refer la titlul expoziţiei vernisate în această seară (n.r. marţi-seară) şi să vă spun că fotografia rămâne tânără. Atunci când dorim să intrăm în comuniune cu trecutul nostru sau cu cei dragi, putem să ne uităm la fotografii“, a sugerat Bogdan Neculau.
„Fotografia face parte din visele fundamentale ale umanităţii“
Despre adevăr şi neadevăr în fotografie, dar şi despre manipularea acesteia a vorbit în continuare Constantin Ciofu, care a venit cu câteva exemple concrete. S-a amintit despre deontologie în fotografie şi despre modul cum poate fi realizată o fotografie pentru a fi departe de adevăr într-o anumită situaţie. În acelaşi timp, s-a făcut referire la mesajul fotografiei, la moralitatea acesteia, mai ales că ea poate să-i sensibilizeze pe oameni. Masa rotundă a cuprins un moment artistic al tânărului Teodor Casian, elev la Liceul de Artă „Octav Băncilă“ din Iaşi, urmând ca mai apoi fotograful Eugen Harasim să remarce că, prin schimbarea modului de percepţie asupra artei şi fotografiei, putem aduce în jurul nostru lumină şi frumuseţe: „Grupul din care faceţi parte este foarte binevenit, pentru că numai aşa puteţi întineri împreună, în vremurile când arta nu este cel mai căutat produs“. Radu Casian a menţionat că artele frumoase slujesc Cuvântului, acestea fiind esenţa trăirilor celor care le realizează, iar conf. dr. Cristian Ungureanu a amintit că fotografia face parte din visele fundamentale ale umanităţii. Evenimentul s-a încheiat prin concluziile părintelui Mircea Stoleriu legate de modul de percepţie al imaginii în viaţa oamenilor. Amintim că simpozionul „Biserica, izvor de har, înţelepciune şi cultură, loc de creştere spirituală şi împlinire a tinerilor“ a debutat duminică, 31 ianuarie 2016, prin organizarea unei conferinţe ce i-a avut ca invitaţi pe pr. Constantin Sturzu, consilier cultural al Arhiepiscopiei Iaşilor, şi pe lect. univ. dr. Puiu Ioniţă de la Facultatea de Litere a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi.