„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
„Crucea înseamnă lupta împotriva comodităţii de orice fel“
De sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a slujit Sfânta Liturghie la Catedrala Mitropolitană din Iaşi, înconjurat de un sobor impresionant de preoţi şi diaconi. Un moment special al slujbei acestui praznic a fost acela când Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a ieşit din altar ţinând Sfânta Cruce în dreptul frunţii, după care a aşezat-o pe un analog, sub policandru şi a cădit-o, la final Sfânta Cruce fiind scoasă spre închinarea credincioşilor.
De sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a slujit Sfânta Liturghie la Catedrala Mitropolitană din Iaşi, înconjurat de un sobor impresionant de preoţi şi diaconi. Potrivit rânduielilor bisericeşti, la sfârşitul Utreniei, Sfânta Cruce, împodobită cu flori, a fost scoasă din Sfântul Altar şi aşezată în mijlocul catedralei spre închinare.
„Iubirea, în cele din urmă, este purtarea Crucii“
În cuvântul de învăţătură adresat credincioşilor după citirea Sfintei Evanghelii, IPS Teofan a explicat credincioşilor semnificaţiile duhovniceşti ale Sfintei Cruci: „Crucea înseamnă silirea firii, adică stăruinţa omului de a merge pe drumul care duce către Dumnezeu. Crucea înseamnă lupta împotriva comodităţii de orice fel, căci spune Sfântul Isaac Sirul: comoditatea îndepărtează de la om darurile lui Dumnezeu. Lâncezeala şi comoditatea împiedică gândirea să fie cuprinsă de adevărata cunoaştere. Comoditatea în viaţa creştinului alungă perspectiva ca inima omului să primească darul îndrăznirii celei sfinte prin rugăciune către Dumnezeu. Taina Crucii înseamnă însă şi teologia Fericirilor, pe care Dumnezeu a lăsat-o ca pe o platformă pe care să se contruiască casa bucuriei omului: bucurie întru iubirea vrăjmaşilor, care este cruce, bucurie întru lacrimile cele de umilinţă, de căinţă pentru păcatele săvârşite, căinţă care este cruce, recunoaşterea slăbiciunilor şi a păcatelor proprii şi a virtuţilor celorlalţi, lucru care înseamnă, în cele din urmă, stare de cruce. Crucea ne îndeamnă să iertăm aproapele, crucea ne îndeamnă să ne rugăm pentru vrăjmaşi. Un mare părinte al Bisericii mai apropiat de vremea noastră spunea că nu poţi să-l ierţi decât pe cel pe care îl iubeşti, arătând că iubirea, în cele din urmă, este purtarea crucii“.
În cadrul Sfintei Liturghii, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a hirotesit întru duhovnic doi preoţi recent hirotoniţi: părintele Eusebiu Timofte şi părintele Ciprian Nani.