„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Dezbatere la Iaşi: „România majorităţii sau a minorităţii?“
Evenimentul a fost organizat prin colaborarea a trei instituţii ieşene: Primăria Municipiului Iaşi, Mitropolia Moldovei şi Bucovinei (prin Departamentul pentru Minorităţi şi Departamentul Pro Vita) şi Complexul Muzeal Naţional „Moldova“ Iaşi.
La dezbaterea moderată de Cosmin Brînză au fost invitaţi dr. Sorin Iftimi, istoric şi muzeograf la Palatul Culturii Iaşi, lect. univ. dr. Constantin Iulian Damian, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, generalul Vasile Roman, conf. univ. dr. la Universitatea „Apollonia“ - Iaşi, şi reprezentanţi ai Primăriei Municipiului Iaşi.
Invitaţii au creionat modalităţile de interacţiune între diferite grupuri etnice şi religioase prezente pe teritoriul ţării noastre, îndeosebi în comunitatea ieşeană.
„Noi ştim o poveste a Iaşului, aşa cum ne-a lăsat-o Nicolae Iorga, o poveste a unui oraş românesc, poate cel mai românesc dintre oraşe, unde poate fi studiată istoria noastră şi privind tot felul de monumente care arată modul în care civilizaţia românească s-a dezvoltat pe aceste coline. Deopotrivă, Iaşul a fost şi un oraş al pluralităţii etnice, un oraş multiconfesional şi multietnic. Aceste lucruri definesc de fapt un mare oraş, care nu este un loc cu cetăţeni ai unei singure etnii, ci tocmai un creuzet, un loc de întâlnire a mai multor culturi, limbi şi tradiţii. În oraşul Iaşi, vreme de secole, s-au vorbit tot felul de limbi pe uliţele sale, şi locuitorii au reuşit să se înţeleagă între ei, urechile lor acordându-se la graiurile altora şi învăţând de multe ori unul de la altul, nu doar diverse lucruri de civilizaţie, ci şi elemente ce ţin de limbă“, a specificat în cadrul întâlnirii Sorin Iftimi.
„Biserica majoritară a celor mici“
Lect. univ. dr. Constantin Iulian Damian a susţinut comunicarea „Biserica majoritară a celor mici“, din care redăm o parte: „Etimologic, majoritate provine de la latinescul medieval majoritas, majoritatis, care însemna mai mare în rang, vârstă sau număr şi venea, la rândul său, de la latinescul antic major, majoris, unde îi desemna pe strămoşi ca pe cei mai mari în rang, vârstă şi număr. Minoritate este un termen relativ recent cu sensul pe care îl avem astăzi (începutul secolului al XX-lea), inspirat din latina medievală, de la minoritas, minoritatis, care se referea la vârsta minoratului şi provenea din minor, adică mai mic în rang, grad, vârstă. Romanul îi desemna prin major pe strămoşi, iar prin minor pe urmaşii sau copiii săi, neajunşi la vârsta adultă. Biserica este, paradoxal, şi majoritară, şi minoritară. Biserica este majoritară, referindu-ne la spaţiul nostru, nu datorită cifrelor, un reflex al gândirii sociologice, ci pentru că este «a strămoşilor», a celor major mai mari în rang, vârstă şi număr, după cum am menţionat mai sus. A fost Biserica acelor major din ultimii 2000 de ani. Doar aşa putem justifica, din punct de vedere teologic, afirmaţia că Biserică Ortodoxă Română este majoritară, este a lor, a strămoşilor mai mari decât noi. Biserica este însă şi minoritară. Şi aici aş dori să accentuez acest aspect, pentru a contracara acuzaţiile de triumfalism şi intoleranţă aduse Bisericii pornind de la premisa că aceasta manifestă siguranţa şi confortul oferite de numărul mai mare de «votanţi», intrând în logica democraţiei. Biserica este prin vocaţia ei minoritară pentru că, în primul rând, Iisus, Dumnezeu-omul, S-a făcut din major, din mai mare, «mai mic», adică minor, căci, cum spune Apostolul Pavel, «Dumnezeu fiind în chip, S-a deşertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, şi la înfăţişare aflându-Se ca un om». Această taină a «micşorării» Fiului lui Dumnezeu pentru a deveni om marchează şi va marca Biserica până la sfârşitul timpurilor. Cu cine s-a identificat Iisus? Nu cu «mai marii» lumii, ci cu «mai micii» ai săi, cu cei flămânzi, însetaţi, străini, goi, aflaţi în temniţă, pe care îi şi numeşte «fraţi ai Mei, prea mici» (Mt. 25, 40). Despre cine spune Iisus că va intra în Împărăţia cerurilor? Copiii, adică cei «mai mici», când zice: «Lăsaţi copiii (pe acei minor) să vină la Mine şi nu-i opriţi, căci a unora ca aceştia este împărăţia lui Dumnezeu». Şi spune mai departe: «Adevărat zic vouă: Cine nu va primi împărăţia lui Dumnezeu ca un copil (sau mai mic) nu va intra în ea». (Mc. 10, 14-15). Puţini au fost cei care au răspuns «Pe Iisus» la întrebarea lui Pilat «Pe cine voiţi să vi-l eliberez, pe Baraba sau pe Iisus, care se zice Hristos?» (Mt. 27, 17). Mulţimile (adică majoritatea) au răspuns: «Pe Baraba!». Atunci când Biserica a devenit majoritară în cifre, a rămas a celor «mai mici» din punct de vedere duhovnicesc, căci smerenia, despre care citeam undeva că ar proveni în limba română din slavonul sumérjenije, însemnând «a te cunoaşte pe tine», constituie fundament al mântuirii. Humilitas, echivalentul latin, trimite la humus, la pământ. Coroborând cele două sensuri, smerenia sau umilinţa (în sensul teologic al termenului) este cunoaşterea şi conştientizarea propriei «micimi», a faptului că «pământ eşti şi în pământ te vei întoarce», renunţarea la a fi «mai mare» şi asumarea statutului de «mai mic», de minor, indiferent de vârstă, rang, ştiinţă de carte“.
După cum au subliniat organziatorii, necesitatea unui astfel de eveniment rezultă din dezbaterele publice care au loc pe această temă în România şi contribuie la conturarea identităţii naţionale, precum şi la crearea unui mediu armonios de convieţuire.
Astăzi, 19 septembrie, de la ora 14:00, ieşenii sunt aşteptaţi la o altă dezbatere, pe tema „Activismul familial într-o societate democratică“, ce va avea loc la Primăria Municipiului Iaşi.