„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Două hirotonii şi o hirotesie întru duhovnic, la Bistriţa
Ieri, 11 decembrie 2016, obştea Mănăstirii Bistriţa din judeţul Neamţ a primit vizita Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Teofan, care, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, a oficiat Sfânta Liturghie în Biserica cu hramul „Adormirea Maicii Domnului“. Credincioşii prezenţi şi părinţii monahi au avut mai multe motive de bucurie: în cadrul slujbei arhiereşti, doi părinţi ai mănăstirii au primit Taina Hirotoniei, întru ierodiacon, respectiv întru ieromonah, iar un părinte ieromonah a fost hirotesit întru duhovnic.
Vestita ctitorie a domnitorului Alexandru cel Bun, Mănăstirea Bistriţa din judeţul Neamţ, a primit în această duminică vizita Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Teofan. Sfânta Liturghie arhierească a debutat cu citirea rugăciunii de dezlegare, răspunsurile la strană fiind date de o parte din membrii Grupului psaltic „Trisaghion“, alături de părinţii mănăstirii.
În cuvântul de învăţătură rostit după citirea Sfintei Evanghelii din cadrul Sfintei Liturghii, IPS Părinte Teofan a făcut referire la cele trei mari ispite ale omului: „Cele trei mari ispite ale umanităţii sunt arătate în Evanghelia acestei zile prin acele trei persoane care, chemate fiind să participe la Cină, au refuzat, spunând că au altceva mai bun de făcut. O persoană şi-a cumpărat ţarină - ispita averii, celălalt şi-a cumpărat multe perechi de boi - ispita puterii, iar cel de-al treilea a spus că şi-a luat femeie, fără să aleagă să trăiască cu ea în curăţie sau în Taina Nunţii - ispita plăcerii vinovate. Pentru a răspunde chemării la Cina Domnului, avem nevoie de credinţa cea adevărată în Dumnezeu, semn al fidelităţii noastre faţă de adevărul credinţei, trebuie să ne ferim de patimile trupeşti şi sufleteşti şi trebuie să împlinim ceea ce Sfântul Apostol Pavel ne spune: „Fraţilor, când Hristos, Care este viaţa voastră, Se va arăta, atunci şi voi, împreună cu El, vă veţi arăta întru slavă“.
„Mănăstirea Bistriţa, ca un altar istoric, are nevoie de continuitate“
În cadrul slujbei arhiereşti, a avut loc o hirotonie întru diacon, cea a părintelui Paisie, şi o hirotonie întru ieromonah, a părintelui Vasile Nica, ambii vieţuitori ai Mănăstirii Bistriţa. De asemenea, părintele Stelian a primit hirotesia întru duhovnic.
La final, a rostit un cuvânt şi părintele stareţ Luca Diaconu, exarhul administrativ al mănăstirilor din ţinutul Neamţului: „Într-un anumit sens, Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Teofan l-a închipuit la această slujbă pe marele Patriarh Avraam, care l-a adus jertfă lui Dumnezeu pe Isaac. Într-un sens, şi Părintele Mitropolit, prin mine nevrednicul, a adus în această zi doi oameni să slujească lui Dumnezeu, care au venit însă nu legaţi ca altădată Isaac, ci de bunăvoie, încercând să meargă în urma lui Hristos. În alt sens, Părintele Mitropolit a introdus la Cina cea Mare-Sfânta Euharistie doi slujitori, ca să rămână pentru totdeauna fideli Stăpânului Hristos, pe Care în alt sens l-a închipuit Părintele Mitropolit prin slujire şi prin pogorârea harului asupra celor doi părinţi. Mănăstirea Bistriţa, ca un altar istoric, are nevoie de continuitate. Candela trebuie să rămână aprinsă şi aceşti doi părinţi hirotoniţi astăzi au învăţat să ţină candela aprinsă şi la rândul lor să fie lumină celor din jur prin viaţa lor“.
Scurt istoric al Mănăstirii Bistriţa
Începuturile Mănăstirii Bistriţa din judeţul Neamţ datează de la sfârşitul secolului al XIV-lea, din timpul voievodului Petru Muşat, când s-a ridicat o bisericuţă de lemn prin grija ieromonahului Pafnutie. În anul 1402, pe locul bisericii de lemn, voievodul Alexandru cel Bun a ridicat o biserică din piatră. Prima atestare documentară a Mănăstirii Bistriţa datează din 1407, atunci când Alexandru cel Bun emite un act de danie prin care a înzestrat Mănăstirea Bistriţa cu câteva sate şi moşii. În anul 1418 a fost înmormântată aici doamna Ana Neacşa, iar alături de ea, în anul 1432, a fost îngropat însuşi ctitorul mănăstirii, voievodul Alexandru cel Bun.