„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Mihai Eminescu, afirmarea unităţii româneşti de veacuri
Îndătinata sărbătoare de la mijlocul lui ghenar din calendarul nostru cultural ne prilejuieşte reîntâlnirea cu Eminescu, „omul deplin al culturii române“. Reîntoarcerea la Eminescu şi la inegalabila sa creaţie ne va devoala răspunsuri, ba chiar soluţii la numeroasele chestiuni ce aduc tulburare şi risipire naţiei române, ajutând-o să-şi regăsească drumul prin vremurile nu foarte limpezi pe care le traversăm.
Din multitudinea referinţelor lui Eminescu asupra societăţii şi problemelor ei, în articolul de astăzi ne vom opri la lupta sa pentru idealul unităţii românilor, având în vedere că ne aflăm la debutul manifestărilor din anul centenar 2018, dedicat de Biserica noastră Ortodoxă comemorării Marii Uniri de la 1918 şi făuritorilor ei.
Eminescu îşi iubea neţărmurit neamul şi ţara. De unde o fi învăţat stihuitorul neegalat al românilor să arate dragoste faţă de valorile naţionale? Nu a absolvit vreo şcoală în acest sens, că nici nu exista aşa ceva, nici nu se declara un mare iubitor al românismului numai fiindcă era o chestiune de bonton. Vom înţelege că patriotismul, la Eminescu, a fost simţit şi cultivat încă din copilărie, dacă ne vom reaminti că perioada vieţii sale a coincis, poate providenţial, cu o serie de evenimente majore din istoria zbuciumată a veacului al XIX-lea, ce ne-au adus nu doar suferinţe, ci şi împliniri. Enumerându-le, ne vom edifica lesne.
Eminescu s-a născut îndată după Revoluţia paşoptiştilor, într-o epocă agitată, când ideea autodeterminării românilor a cunoscut o revigorare fără precedent.
Identitatea naţională, o necesitate
Pe când împlinise 9 ani, în 1859, a avut loc Unirea Principatelor, care a pus bazele României moderne. Pe atunci, copilul învăţa la Cernăuţi, avându-l profesor pe marele patriot Aron Pumnul; remarcabilul dascăl a continuat să cultive în sufletul junelui învăţăcel dragostea faţă de românism, temeluită acasă, în familie, sau la Agafton, mănăstirea în care locuiau cele patru surori călugărite ale Ralucăi, mama poetului.
Domnia lui Alexandru Ioan Cuza şi îndeosebi reformele sale l-au găsit pe Mihai încă în etapa formării şcolăreşti, dar nu indiferent la ceea ce se întâmpla în juna Românie. Preţuirea faţă de Cuza şi-a arătat-o mai târziu, amintindu-l în câteva articole, dar şi personal, prin 1870, când, aflat în Viena, la studii, l-a vizitat pe primul domnitor al Principatelor Unite, la Döbling, în Germania, unde Cuza îşi trăia amarul exil.
Pe 10 mai 1866, Adunarea deputaţilor îl proclama domnitor pe prinţul Carol de Hohenzollern. În această perioadă, Eminescu se perinda prin Transilvania cu trupa de teatru a lui Fani Tardini Vlădicescu, întărindu-şi convingerile patriotice. Visul pentru o Românie glorioasă, mare, unită şi-l creionează în poezia Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie, scrisă în 1867, pe când poetul avea 17 ani. În acelaşi an, Eminescu a vizitat Alba-Iulia şi locul detenţiei marelui Horea. Lui i-a dedicat o emoţionantă poezie, în care îşi exprimă năzuinţa dezrobirii Transilvaniei şi unirii cu ţara.
În 1869, Eminescu îşi începe studiile la Viena, continuându-şi activitatea patriotică: se înscrie, alături de Ion Slavici, în Societatea literară şi ştiinţifică a studenţilor români din Viena; devine membru al societăţii „Românismul“, ce promova folclorul naţional; este primit în societatea „România“, a studenţilor din universitatea vieneză. El va milita pentru unirea celor două asociaţii, din care va rezulta cunoscuta societate studenţească „România Jună“.
În 1870, de Anul Nou, îi face o vizită lui Alexandru Ioan Cuza, aflat în exil cu familia la Döbling. În aprilie, acelaşi an, Eminescu publică studiul Echilibru în revista „Federaţiunea“ din Pesta, susţinând autonomia Transilvaniei. Procurorul public din Pesta l-a citat pe Eminescu, socotindu-i articolul drept o instigare la revoltă.
În august 1871 a avut loc serbarea de la Putna. Eminescu a făcut parte din comitetul organizator, alături de Slavici. Cuprins de o puternică emoţie, studentul patriot compune Poemul de la Putna, arătându-şi tristeţea pricinuită de înstrăinarea pământurilor româneşti, îndemnând „junimea“ la iubire de ţară şi la luptă pentru unitatea ei. La Putna, Eminescu, „Luceafărul“ poeziei noastre, l-a cunoscut pe „Craiul nou“ al muzicii româneşti, Ciprian Porumbescu, un june bucovinean, aflat în plină afirmare. Ciprian, împreună cu alţi membri ai societăţii „Arboroasa“, a fost arestat, din cauza acţiunilor lor patriotice. Eminescu le-a luat apărarea în două articole, publicate în ziarul „Timpul“ în 11 şi 18 noiembrie 1877. Cu o luciditate jurnalistică demnă de urmat şi cu temeinice cunoştinţe juridice, gazetarul Eminescu analizează acţiunile studenţilor arboroseni întemniţaţi, reafirmând legitimitatea istorică a bucovinenilor de a-şi cere dreptul la autodeterminare.
Războiul de Independenţă din 1877 l-a găsit pe Eminescu redactor la ziarul „Timpul“ din Bucureşti, cu deplină forţă creatoare. De aceea, în numeroase articole scrise în această perioadă, neîntrecutul gazetar, mânuind cu real talent şi competenţă izvoare istorice contemporane, a dăltuit dragostea sa faţă de neam şi ţară, faţă de dreptul istoric al poporului la independenţă şi neatârnare, reiterând îndeosebi ideea unităţii românilor prin revenirea acasă a Bucovinei, Basarabiei şi Transilvaniei. Puţini i-au înţeles aspiraţiile spre unitatea neamului. De aceea au început să-l catalogheze ca şovin, antisemit, acuzându-l că instigă la ură şi nesupunere. Nu s-a intimidat, ci a întreprins noi acţiuni ce vizau România Mare. Pe 24 ianuarie 1882 înfiinţa societatea secretă „Carpaţii“, pentru unirea tuturor românilor în hotarele „Daciei Mari“. Societatea a fost desfiinţată brutal la 28 iunie 1883, iar lui Eminescu, unul dintre fondatorii ei, i s-a pregătit scoaterea din viaţa publică într-un mod scandalos, sub acuzaţia că ar avea probleme psihice. Hăituit şi ameninţat, Eminescu nu abdică. Visează mereu la dezrobirea României şi la împlinirea visului de veacuri – UNIREA.
La 1 iulie 1883, publică îndelung controversata şi damnata poezie Doina, care ne devoalează o durere crâncenă din sufletul nefericelui poet: suferinţa pricinuită de dezbinarea şi asuprirea neamului său. Putem considera această capodoperă eminesciană drept testamentul său patriotic. Poezia Doina constituie expresia lirică a necesităţii de conservare a fiinţei şi a identităţii noastre naţionale. Admirându-i lupta acerbă pentru unitatea naţională, Nicolae Iorga spunea că Eminescu reprezintă„afirmarea unităţii româneşti eterne“, iar întreaga sa operă, lupta şi jertfa sa sunt ca„o ofrandă adusă pentru unitatea neamului“.
În încheiere, vă propun ca o zicere a lui Eminescu să ne devină tuturor deviză în acest an centenar: „Unirea românilor este visul meu de fier“.