„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
„Pacea lui Dumnezeu în ziua de azi“
Sala Consiliului Profesoral a Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti a găzduit ieri, 22 septembrie 2014, un eveniment academic prilejuit de susţinerea, în şedinţă publică, a tezei de doctorat cu titlul „Pacea lui Dumnezeu în ziua de azi“, aparţinând preotului militar Adrian Morţun de la Brigada 15 Mecanizată „Podu Înalt“ din Iaşi. La final, candidatul a primit titlul de doctor în teologie şi a depus jurământul de credinţă şi de fidelitate faţă de Biserica strămoşească.
Preotul militar Adrian Morţun de la Brigada 15 Mecanizată „Podu Înalt“ din Iaşi a obţinut ieri titlul de doctor în teologie din partea Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti. Teza de doctorat intitulată „Pacea lui Dumnezeu în ziua de azi“ a fost alcătuită sub îndrumarea ştiinţifică a pr. prof. univ. dr. Nicolae Achimescu. Din comisia de doctorat au făcut parte pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti - preşedinte, pr. prof. univ. dr. Ştefan Resceanu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Craiova, general (rez.) prof. univ. dr. Teodor Frunzeti de la Universitatea „Titu Maiorescu“ din Bucureşti şi pr. prof. univ. dr. Ioan Stancu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Piteşti.
„Nu există o cale către pace. Pacea este calea“
În cadrul prezentării tezei, candidatul a vorbit şi despre capitolul „Pacea. O perspectivă creştină“ cu subcapitolele - „Omul între Creaţie şi Eshaton. Pacea cu Dumnezeu“, „Realitatea păcatului şi promisiunea biblică a păcii. Pacea cu semenii“ şi „Pacea - convenţie sau trăire? Pacea cu sine însuşi“: „Pacea cu Dumnezeu scoate în evidenţă faptul că, încă din momentul Creaţiei, întreaga făptură a fost chemată la comuniune cu Creatorul, iar omul, ca şi cunună a creaţiei şi stăpân al ei, se afla într-o relaţie personală cu Dumnezeu. Căderea în păcatul neascultării a stricat nu doar această relaţie personală dintre om şi Dumnezeu, ci şi întreaga armonie a comuniunii tuturor făpturilor cu Creatorul lor. Din acel moment creaţia se află într-o continuă căutare a împăcării cu Dumnezeu, a refacerii armoniei şi a păcii pierdute prin căderea omului, astfel încât, putem spune că astăzi, lumea se află încă «pe cale», încercând să parcurgă drumul desăvârşirii care începe la Creaţie şi se încheie în Eshatologie. Pacea cu semenii pune în lumină încercarea omului de a găsi sensul existenţei sale în timp, conştient fiind că acest timp îl parcurge doar o singură dată. Atunci când această căutare nu este una critică şi nu este ancorată într-o credinţă religioasă care să valorifice importanţa persoanei umane, fie că este vorba despre sine sau despre aproapele, rezultatele acestei căutări pot fi catastrofale, căci sinele - care ajunge să fie iubit în exces - sau aproapele - care ajunge să fie urât în exces - devin entităţi care trebuie distruse pentru a ca sensul existenţei să fie găsit. Imaginea ideală a non-violenţei o reprezintă Hristos pe Cruce, iar ideea este că non-violenţa e mai presus de propria siguranţă. Credem că non-violenţa şi pacea sunt sigure, dar nu sunt, deoarece întotdeauna există conflicte cu cei din jur, dar şi în interiorul nostru, însă omul trebuie să găsească în Hristos modelul comuniunii sale cu semenii şi pe această comuniune să construiască comuniunea cu Dumnezeu. Pacea cu sine însuşi reprezintă strădania de zi cu zi a vieţii omului. Pacea nu înseamnă doar absenţa conflictului sau a tensiunii şi nici prezenţa sau absenţa vreunei înţelegeri, ci are atât o dimensiune personală mântuitoare, pe care Creştinismul o pune în valoare prin modelul Jerfei pe Cruce a Mântuitorului Hristos. Numai în Creştinism, omul care caută şi ajunge să găsească şi să trăiască adevărata pace interioară ajunge inevitabil şi la pacea cu semenii şi cu Dumnezeu, nici una dintre cele două neputând exista decât în condiţiile existenţei celei dintâi. Pacea cea adevărată este pacea eshatologică din viziunea lui Isaia - «Atunci lupul va locui laolaltă cu mielul şi leopardul se va culca lângă căprioară; şi viţelul şi puiul de leu vor mânca împreună şi un copil îi va paşte», dar pentru a o putea atinge, omul trebuie să-şi amintească un adevăr esenţial: «Nu există o cale către pace. Pacea este calea»“.
La finalul şedinţei, membrii comisiei au acordat părintelui Adrian Morţun titlul de doctor în teologie. Evenimentul academic s-a încheiat cu jurământul de credinţă şi de fidelitate faţă de Biserica strămoşească depus de noul doctor în teologie, ceremonie ce a avut loc în prezenţa membrilor comisiei.