Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Moldova Ştiinţă versus credinţă sau ştiinţă şi credinţă

Ştiinţă versus credinţă sau ştiinţă şi credinţă

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Moldova
Un articol de: Ioana Stoian - 21 Noiembrie 2015

Editura Doxologia a Arhiepisco­piei Iaşilor a organizat joi, 19 noiembrie 2015, un eveniment inedit şi insolit prin sinceritatea invitaţilor: o întâlnire-dezbatere, pe tema „Investigarea prin ştiinţă & contemplarea prin credinţă“.

Invitaţii dezbaterii, organizată în Aula „Gheor­ghe Asachi“ a Univer­si­tăţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, au fost Cristian Român, senior editor al revistei „Ştiinţă şi tehnică“, şi pr. Răz­van Andrei Ionescu, de la Cen­trul Ortodox de Cerce­tări şi Stu­dii „Dumitru Stă­ni­loae“ din Paris, moderator fiind dr. Ri­chard Constantinescu.

În debutul evenimentului, Că­tălin Jeckel, directorul Edi­turii Doxologia, a făcut o scurtă prezentare a invitaţilor, iar dr. Richard Constantinescu a adus în atenţia publicului câteva per­­sonalităţi din mediul ştiin­ţi­fic şi universitar care de-a lungul istoriei au avut ceva de spus referitor la relaţia dintre ştiin­ţă şi credinţă, cum ar fi: Gheor­ghe Asachi, Iacob Cihad, A. C. Cuza sau Constantin Tiron.

În continuare, invitaţii au dezbătut teme precum între­bă­rile interzise privind ştiinţa şi credinţa, omul de ştiinţă, for­ţa şi slăbiciunea ştiinţei, nive­lu­rile de realitate (infinitul mic şi infinitul mare) sau paradig­ma ştiinţifică a moder­nităţii.

De asemenea, aceştia au reamintit celor prezenţi în sală faptul că privind Pământul fotografiat de la 6 miliarde de kilometri distanţă, în timpul misiunii Voyager 1 (14 februa­rie 1990 - a se vedea foto­grafia), „acesta ar putea părea lipsit de orice interes deosebit. Dar pentru noi este altceva. Consi­de­raţi din nou acel punct. El în­seamnă «aici», el înseamnă «aca­să», el înseamnă «noi». Pe el toţi cei pe care îi iubiţi, toţi cei pe care îi cunoaşteţi, toţi cei despre care aţi auzit vreodată, orice fiinţe umane care au existat vreodată şi-au trăit viaţa. Agregatul bucuriei şi suferinţei noastre, mii de religii încre­ză­toare, ideologii şi doctrine economice, fiecare vânător şi devastator, fiecare erou şi laş, fie­care creator şi distrugător de civilizaţie, fiecare rege şi ţăran, fiecare cuplu de tineri îndră­gos­tiţi, fiecare mamă şi tată, copil plin de speranţe, inventator şi explorator, fiecare profesor de morală, fiecare politician corupt, fiecare «superstar», fie­care «conducător suprem», fie­care sfânt sau păcătos din istoria speciei noastre a trăit acolo: pe un fir de praf suspendat în­tr-o rază de soare“ (Carl Sa­gan), şi „pe acest fir de praf suspendat într-o rază de soare S-a întrupat Fiul lui Dum­nezeu“, a completat pr. Răz­van Andrei Ionescu.

„Noi ştim că Dum­nezeu există“

Una dintre cele mai interesante afirmaţii ale serii i-a aparţinut lui Cristian Român, care a precizat că „eroii ştiin­ţei nu sunt cei care confirmă anumite teo­rii acceptate la un moment dat, ci tocmai cei care le dărâmă, cei care le răstoar­nă“. De asemenea, pr. Răzvan Andrei Ionescu a ţinut să sublinieze faptul că „nu mă aştept din partea ştiinţei la ceva ce nu poate să îmi dea (…) În taina întâlnirii interpersonale, niciodată nu o să pot să scurtcircuitez această taină cu o observaţie strict tehnică că celă­lalt există. Celă­lalt există, dar nu asta este viaţa teologică. Noi nu încer­căm să demonstrăm că Dum­nezeu e­xistă. Noi ştim că Dum­nezeu există“.

Nu au lipsit întrebările şi intervenţiile publicului, care a adus în discuţie şi subiecte cum ar fi: jocurile pe calculator, cre­dinţa vs medicina, internetul, bioetica, fertilizare in vitro sau avortul.

Evenimentul a fost organizat sub egida Serile Doxologia.