„În vremea aceea, fiind întrebat Iisus de farisei când va veni Împărăția lui Dumnezeu, El le-a răspuns și a zis: Împărăția lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
Trei „Dialoguri la ţintă” cu liceeni din Iaşi
Luni, 29 mai 2017, a avut loc o nouă întâlnire a proiectului „Dialoguri la ţintă”, organizat de Comisia Misionară din cadrul Colegiului „Sfântul Nicolae” din Iaşi. Întâlnirea a avut loc la Colegiul Naţional Iaşi, invitat fiind prof. Iulian Constantin Damian, lector doctor la disciplina Istoria şi filosofia religiilor, director al Departamentului de Teologie, în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iaşi.
Activitatea s-a desfăşurat la clasa a XI-a E a Colegiului Naţional din Iaşi, în prezenţa doamnei Chiharoi Elena Camelia, profesor de religie al clasei respective. Tema aleasă a fost una destul de controversată, dar de foarte mare actualitate, anume influenţa populaţiei islamice în Europa şi cum ar putea aceasta afecta cultura şi spiritualitatea europeană prin prezenţa ei în acest spaţiu. Un subiect delicat a fost acela al grupărilor extremiste care au provocat accidente sau chiar atentate, cu numeroase victime, sub stindardul religios musulman. Răspunsul domnului profesor Damian Iulian a fost acela că este necesară mai întâi o înţelegere a moştenirii culturale şi mai ales religioase cu care etnicii musulmani au emigrat în Occident, dar şi conştientizarea faptului că doar o mică parte din aceştia sunt de factură extremistă. Totodată, făcând apel la aceste „jertfe” ale grupărilor extremiste pentru crezul islamic, domnul profesor Iulian a lansat o întrebare care a dat de gândit tinerilor elevi: am fi dispuşi să ne jertfim pentru propria credinţă precum musulmanii? Sau care ar fi valorile pentru care un tânăr ar fi dispus să se sacrifice în ziua de astăzi? Spre final, făcând referire la ceea ce Mohamed numea „marele djihad” sau străduinţa de a îndrepta ceea ce este perfectibil la propria persoană, domnul Damian Iulian a lansat o invitaţie elevilor, de a pune în valoare ceea ce Ortodoxia pune la dispoziţie ca mod de întoarcere spre Dumnezeu, anume „metanoia” sau schimbarea minţii, prin învăţătura evanghelică şi prin Tainele Bisericii.
Cum e să fii tânăr în Biserică?
Marţi, 30 mai 2107, la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”, a avut loc cea de-a doua întâlnire de anul acesta cu elevii clasei a X-a A, în cadrul proiectului misionar „Dialoguri la ţintă”, desfăşurat din iniţiativa comunităţii Colegiului „Sfântul Nicolae” din Iaşi. Invitat a fost pr. lect. dr. Paul Cezar Hârlăoanu, cu care tinerii deja au legat o prietenie frumoasă la întâlnirile precedente.
Tema principală a întâlnirii a fost modul cum văd tinerii Biserica şi, mai ales, pe slujitorii altarelor, preoţii. De la nedumeriri legate de textul slujbelor, la durata uneori „prea mare”, aglomeraţia şi enoriaşii care ştiu ei mai bine ce trebuie să faci în biserică, până la întrebări legate de semnificaţia unor gesturi liturgice sau „ce spune părintele în altar?”, discuţia s-a derulat într-un mod interactiv şi fructuos atât pentru elevi, cât şi pentru părintele Cezar, care, aşa cum a spus-o chiar el, încearcă mereu să înveţe de la tineri, tocmai pentru a putea înţelege mai bine cum e să fii tânăr în Biserică astăzi. Iar pentru a oferi o atmosferă cât mai destinsă întâlnirii, împreună cu noi a venit Leonard Luţia, masterand al facultăţii de Teologie Ortodoxă din Iaşi, cunoscut pentru talentul său muzical, care a cântat câteva melodii împreună cu elevii, acompaniat la chitară.
Într-o atmosferă de prietenie şi printre zâmbetele elevilor, cele 50 de minute s-au scurs pe nesimţite, încât la final, după câteva instantanee, tot ar mai fi fost o întrebare sau o părere de împărtăşit.
Înainte ca lumea să îţi spună cine ar trebui să fii
A vorbi tinerilor este mereu o provocare pentru puterea pe care o are cuvântul. „Dialoguri la ţintă” este proiectul prin care Colegiul „Sfântul Nicolae” creează o punte de legătură între tineri liceeni din Iaşi şi Biserică prin discuţii deschise în cadrul orei de religie. Părintele Paul Cezar Hârlăoanu a răspuns provocării, intrând în dialog cu elevii clasei a X-a D de la Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă” din Iaşi.
Libertatea este darul iubirii lui Dumnezeu pentru creaţia sa, dar pentru om cel mai mare dar a rămas şi cel mai mare paradox. Dumnezeu se face „neputincios” înaintea voinţei omeneşti, iar omul nu ştie că singurul răspuns potrivit este iubirea. Gândirea simplistă a societăţii de astăzi îi pune în dificultate pe tineri atunci când trebuie să facă distincţia între libertate şi libertinaj. Tinerii vor să Îl înţeleagă pe Dumnezeu precum este, şi nu cum le este prezentat. În mod contrar, gândirea simplă a vârstei la care se află, încă neprinsă în capcanele lumii, le spune că de Dumnezeu nu ne putem apropia oricum, ci cu inimă sinceră şi din iubire, ca nişte fii iubiţi ai Săi. Omul lipsit de chipul frumos al dumnezeirii vine la Creatorul său ca să îl mai zidească o dată, să îi dăruiască din nou chipul slavei Lui. Poate fără a cunoaşte istoria convertirilor din Evanghelie, tinerii intuiesc care este primul pas al intrării în relaţie cu Dumnezeu: aducerea sinelui înaintea Lui. „Doar după ce omul s-a identificat cu sine şi cu Hristos poate spune că L-a cunoscut pe Dumnezeu”, a explicat părintele Cezar Hârlăoanu.
Drumul către sine şi mai departe se intersectează cu planul social, iar omul nu este numai suflet, ci şi trup, aşa că a fost adusă în discuţie problema vestimentaţiei şi a conduitei care i se cere tânărului atunci când păşeşte în biserică. Există libertate de alegere şi în această privinţă, având în vedere faptul că haina sufletului este cea care contează cu adevărat. Tinerii tolerează puţine argumente în favoarea regulilor, iar unul dintre ele este evitarea haosului care s-ar putea naşte din libertate şi indiferenţă.
Invitaţia pentru o nouă întâlnire a venit chiar din partea elevilor, fiind dorită şi de către pr. lect. dr. Paul Cezar Hârlăoanu, pentru care întâlnirea cu elevii este un moment de întoarcere în trecut, la vârsta marilor întrebări. De asemenea, doamna profesor Alexandra Budu consideră necesară această activitate pentru ca spusele profesorului de religie să fie confirmate şi întărite de către preot în faţa elevilor şi pentru a crea o legătură între mediul preuniversitar şi cel universitar. (Alina-Manuela Anghelache, Teodor Pascariu)