În vremea aceea a intrat Iisus într-un sat, iar o femeie cu numele Marta L-a primit în casa ei. Şi ea avea o soră ce se numea Maria, care, aşezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvintele Lui. Iar Marta se
Trei teze de doctorat în domeniul Teologiei Biblice, susţinute public la Iaşi
Zilele trecute - luni şi marţi, la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi a avut loc susţinerea în şedinţă publică a trei teze de doctorat, toate în domeniul Teologiei Biblice.
Luni, 26 septembrie, în Sala Profesori a Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, drd. Ingrid Ileana Bauer şi-a susţinut în şedinţă publică teza de doctorat cu titlul „Cartea Profetului Zaharia. Introducere, traducere şi comentarii“. Comisia de doctorat a avut următoarea componenţă: preşedinte - pr. prof. univ. dr. Gheorghe Petraru de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi, conducător ştiinţific - pr. prof. univ. dr. Petre Semen de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi, referenţi - pr. prof. univ. dr. Ioan Chirilă de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, pr. prof. dr. Stelian Tofană de la de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, pr. prof. univ. dr. Mihai Valentin Vladimirescu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii din Craiova.
„Zaharia este unul dintre cei doi profeţi pe care Dumnezeu i-a rânduit la întoarcerea din robia babilonică pentru a încuraja poporul iudeu şi pe conducătorii lor, Zorobabel, fiul lui Salatiel, respectiv Iisus, fiul lui Ioţedec, să se apuce fără întârziere de rezidirea Templului Domnului din Ierusalim. Fiind penultimul dintre profeţii mici, el sintetizează teologia profeţilor dinainte de el şi menţionează ultimele detalii necesare recunoaşterii Celui Care avea să Se întrupeze ca să ne zidească pe noi toţi într-un singur trup, templu al Duhului Sfânt. Numele aghiografului se tâlcuieşte în două moduri «pomenirea Domnului» sau «biruinţa leului», ambele reflectând în mod minunat firul roşu al întregii cărţi. Zaharia descrie timpul binecuvântat al întoarcerii noastre către Dumnezeu şi al întoarcerii lui Dumnezeu către noi, adică timpul în care noi nu mai suntem uitaţi de Dumnezeu, ci Dumnezeu ia aminte permanent la noi, şi, totodată, timpul în care noi nu mai uităm de Dumnezeu, ci, lepădând tot păcatul, simţim şi conştientizăm prezenţa Lui pururea. Zaharia ilustrează biruinţa lui Hristos, leul din seminţia lui Iuda, asupra vrăjmaşului neamului omenesc şi a tot păcatul, respectiv biruinţa poporului Său în războiul împotriva tuturor credinţelor greşite răspândite între popoare şi a oricărei fărădelegi“, a spus Ingrid Ileana Bauer în susţinerea tezei.
La finalul şedinţei, membrii comisiei au acordat candidatei titlul de Doctor în Teologie, cu calificativul „Foarte bine“.
„Fidelitate şi interpretare în traducerile Plângerilor lui Ieremia“
Marţi, 27 septembrie, alţi doi candidaţi coordonaţi de pr. prof. univ. dr. Petre Semen de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi - părintele Costel Hroştea şi Ioan Leonte - şi-au susţinut în şedinţă publică tezele de doctorat. Comisia de evaluare pentru cele două teze a fost prezidată de pr. prof. univ. dr. Viorel Sava de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi, referenţi fiind pr. prof. univ. dr. Ioan Chirilă de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, pr. conf. univ. dr. Horia Constantin Oancea de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii „Lucian Blaga“ din Sibiu şi pr. conf. univ. dr. Remus Onişor de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii „1 Decembrie“ din Alba Iulia.
Teza de doctorat a părintelui Costel Hroştea s-a intitulat „Fidelitate şi interpretare în traducerile Plângerilor lui Ieremia“. „Cartea «Plângerile lui Ieremia» a fost compusă pentru a celebra dezastrul doborârii Ierusalimului şi al exilului, iar ulterior a constituit o oglindă a altor mari catastrofe şi un refugiu din faţa acestora. Actualizarea «Plângerilor» în viaţa credinciosului ar putea fi privită ca o concretizare şi o prelungire a unei «traduceri în Tradiţii». Traducerea în limba şi cultura destinatarului îşi are finalitatea în actualizarea şi împroprierea mesajului de către receptorii lui. Semnificativ pentru viaţa Bisericii din toate timpurile este şi îndemnul la introspecţie pe care îl face Eusebiu de Cezareea, care aplică mesajul «Plângerilor lui Ieremia» şi la situaţiile în care creştinii sau bisericile suferă, atât din pricina loialităţii faţă de Hristos, cât şi din cauza păcatelor“, a subliniat pr. Costel Hroştea în susţinerea tezei.
La finalul şedinţei, membrii comisiei au acordat părintelui Costel Hroştea titlul de Doctor în Teologie, cu calificativul „Foarte bine“.
Cealaltă cercetare de doctorat, „Influenţa monoteismului asupra poporului evreu, în trecut şi astăzi“, a aparţinut lui Ioan Leonte, care a vorbit în susţinere despre actualitatea tezei: „Tema este de actualitate din cel puţin două motive. Primul este acela de a pune în evidenţă faptul că noi, creştinii, putem înţelege că Dumnezeu nu ne aparţine doar nouă, ci este şi al iudeilor, cât şi al celorlalte popoare, iar al doilea motiv este că tema constituie o perspectivă esenţială de înţelegere între diferitele culturi religioase şi etnice la nivel global - chiar dacă în prezenta lucrare cercetarea este aplicată, în special, asupra poporului evreu şi a credinţei sale monoteiste. Pe toţi şi pe toate ne susţine Dumnezeu, în comuniune tainică sau în despărţire de El, prin lucrarea Sa providenţială. Lucrarea se doreşte a fi o radiografie a influenţei pe care a avut-o revelaţia unicului Dumnezeu începând cu Avraam, în special, dar şi o punere în valoare a monoteismului de dinainte de apariţia poporului evreu (aşa cum, de altfel, o face şi Biblia). De asemenea, teza de faţă depăşeşte graniţele Sfintei Scripturi, mergând pe firul istoriei poporului prim ales până în prezent. Se urmăreşte, de-a lungul expunerii, felul în care Dumnezeu a lucrat şi lucrează între popoare, şi în special cu poporul evreu, conducându-l de la stadiul unui trib politeist spre monoteismul curat - atins de Mântuitorul Iisus Hristos -, credinţă ce încă nu a ajuns la maturitate în sânul urmaşilor de sânge ai lui Israel, dar care, după cuvintele Apostolului Pavel, va ajunge, după ce toate neamurile vor îmbrăţişa revelaţia divină desăvârşiă prin Domnul Hristos“.
Înainte de a primi titlul de Doctor în Teologie, candidaţii au depus jurământul de credinţă în paraclisul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Iaşi.