„În vremea aceea, fiind întrebat Iisus de farisei când va veni Împărăția lui Dumnezeu, El le-a răspuns și a zis: Împărăția lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
Bucurii sfinte la Craiova şi Râmnic
Înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a fost prezent în mijlocul credincioşilor din Cetatea Băniei atât sâmbătă, 12 ianuarie, de praznicul Sfintei Muceniţe Tatiana Diaconiţa, cât şi în Duminica după Botezul Domnului, 13 ianuarie. În ambele zile a slujit Sfânta Liturghie în Catedrala Mitropolitană „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” şi la Paraclisul „Sfânta Treime” din Craiova.
Praznicul Sfintei Muceniţe Tatiana adună în fiecare an sute de credincioşi în Catedrala Mitropolitană, unde se află la loc de cinstire sfintele sale moaşte. Sâmbătă, 12 ianuarie, IPS Părinte Mitropolit Irineu a săvârşit aici Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. La final, din cuvântul de învăţătură al Înaltpreasfinției Sale, cei prezenţi la rugăciune au aflat mai multe despre viaţa, minunile şi nevoinţele muceniceşti ale Sfintei Tatiana.
„Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor!”
Duminică, 13 ianuarie, IPS Părinte Irineu a slujit Sfânta Liturghie la Altarul Paraclisului Mitropolitan „Sfânta Treime” din Craiova. În cuvântul de învăţătură de la finele sfintei slujbe, Preasfinţia Sa a făcut trimitere la îndemnul Mântuitorului „Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor!” „Împărăţia lui Dumnezeu este Împărăţia Preasfintei Treimi”, după cum vedem din descoperirea dumnezeiască de la Botez. Această Împărăţie are ca Împărat veşnic pe Mântuitorul Iisus Hristos, pe Care, din mărturia Sfântului Ioan Botezătorul, Îl vedem arătat prin cuvintele: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel Ce ridică păcatul lumii” (In. 1, 29). Deci Mântuitorul este „Mielul lui Dumnezeu”, este Împăratul Cel Veşnic, Care are putere asupra morţii, iar Cel Care dezleagă păcatele, aşa cum vedem din Sfânta Evanghelie de astăzi, este numai Dumnezeu. El a venit să mântuiască pe cel robit de întuneric, de osânda iadului şi a morţii. În acest sens, Sfântul Matei aminteşte despre cuvintele prorocilor care au vorbit odinioară despre „poporul care stătea în întuneric” şi care, prin Întruparea Fiului lui Dumnezeu, „a văzut lumină mare şi celor ce şedeau în latura şi în umbra morţii lumină le-a răsărit” (Mt. 4, 16). În continuare, el aminteşte de cuvintele Mântuitorului Iisus Hristos: „Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor” (v. 16). De aici trebuie să reţinem două lucruri esenţiale: în primul rând, că Împărăţia lui Dumnezeu se întemeiază prin venirea Mântuitorului Iisus Hristos în lume şi că ea a fost pregătită de prorocii şi drepţii din Vechiul Testament. Ei au văzut această Împărăţie mesianică, o Împărăţie care nu va avea sfârşit şi care va avea în componenţa ei, la sfârşitul veacurilor, Judecata cea mai de pe urmă. Mai mult, Domnul spune aici că „s-a apropiat”, vrând să arate că Împărăţia Sa este întotdeauna în mişcare spre sfârşitul veacurilor. Tot prin aceste cuvinte, El ne îndeamnă să ne pregătim permanent pentru a intra în această Împărăţie, unde vom fi cuprinşi în chip tainic în iubirea Sa cea mai presus de minte şi vom ajunge la vederea desăvârşită a Părintelui Ceresc”, a spus IPS Părinte Irineu.
Slujbă arhierească la Râmnic
În Duminica de după Botezul Domnului, Înaltpreasfinţitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, a săvârşit Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie la Altarul Catedralei Arhiepiscopale „Sfântul Ierarh Nicolae” din Râmnic. În cuvântul de învăţătură duhovnicească, rostit la finele slujbei, Arhiepiscopul Râmnicului a tâlcuit pericopa evanghelică duminicală, despre ieşirea Mântuitorului Hristos la propovăduire. „În dumnezeiască Evanghelie pe care am ascultat-o în această duminică, vedem cum Mântuitorul Hristos, aflând că Sfântul Ioan Botezătorul a fost prins în ținutul Iudeii și a fost întemnițat de regele Irod, a plecat din cetatea Nazaret și a mers în Galileea, unde S-a așezat în cetatea Capernaum”, a spus IPS Părinte Varsanufie. „Începutul activității Mântuitorului Hristos în Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon şi Neftali, este văzut de Sfântul Evanghelist Matei drept împlinirea unei vechi profeţii, amintind textul din Isaia 8, 23 - 9, 1 care arătase: „Căci nu va mai fi întuneric pentru ţara care era în nevoie. În vremurile de demult el a supus pământul Zabulonului şi ţinutul lui Neftali; în vremurile cele de pe urmă el va acoperi de slavă calea mării, celălalt ţărm al Iordanului, Galileea neamurilor. Poporul care locuia întru întuneric va vedea lumină mare şi voi cei ce locuiaţi în latura umbrei morţii lumină va străluci peste voi”. Capernaumul devine de fapt „patria Sa” (Matei 13, 54; Marcu 6, 1) datorită nenumăratelor minuni pe care le va săvârși acolo. Cu toate acestea, cuvântul cu care Își începe propovăduirea: «Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia cerurilor», nu este ascultat și împlinit de toți locuitorii cetății, aceștia rămânând în întuneric și în necredință, în umbra morții, deși Domnul Iisus Hristos era «Lumina lumii» (Ioan 8, 12). De aceea, alături de alte cetăți, cetatea Capernaum este văitată de Mântuitorul înainte de patima Sa: Şi tu, Capernaume: N-ai fost înălţat până la cer? Până la iad te vei coborî. Căci de s-ar fi făcut în Sodoma minunile ce s-au făcut în tine, ar fi rămas până astăzi (Matei 11, 23). Cuvintele «Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia cerurilor» erau aceleași cuvinte cu care și Sfântul Ioan Botezătorul își începea propovăduirea lângă râul Iordan. Prin aceste cuvinte, Mântuitorul cerea depărtarea de păcate și umblarea în cărările Domnului, la participarea la realitatea cea nouă a vieţuirii întru Dumnezeu”. Mai mult, vorbind despre Împărăția cerurilor, Mântuitorul a spus Împărăția lui Dumnezeu este înăuntrul vostru (Luca 17, 21), pentru că acolo Îl primești și Îl slăvești pe Dumnezeu, și inima te duce către Împărăția cerurilor ori spre locul de osândă veșnică”, a adăugat IPS Părinte Arhiepiscop Varsanufie.