„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Maica Domnului, sprijinitoarea noastră
În Biserica Ortodoxă, învățătura despre Maica Domnului reprezintă temelia dogmei despre mântuirea neamului omenesc. Depășind legile firii, Fiul lui Dumnezeu S-a născut ca om de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria. Din Sfânta Scriptură și de la Sfinții Părinți învățăm că Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat la plinirea vremii de la Duhul Sfânt și din Preacurata Fecioară Maria și s-a făcut om. Așa cum i-a creat pe Adam și Eva, Dumnezeu și-a creat și un trup propriu, folosindu-se de vasul ales, pregătit din timp, al Preacuratei Fecioare. Acest trup neprihănit, neîntinat, sfințit fiind de Logosul întrupat, s-a transformat în templul Său. Prin această plăsmuire, spune Sfântul Atanasie cel Mare, a trupului său din Fecioara Maria, Iisus Hristos a dat omenirii „o probă nu mică a dumnezeirii Sale prin faptul că Cel ce l-a plăsmuit pe acesta este și făcătorul altor trupuri”. Acest început nou pune începutul mântuirii și arătarea tainei „celei din veac, Fiul lui Dumnezeu, Fiu Fecioarei se face și Gavriil darul binevestește”.
Dumnezeu Tatăl mai înainte a trimis îngerul Său la Fecioara Maria ca să-i ceară consimțământul. Așa cum printr-o femeie, Eva, a pătruns moartea în lume, prin neascultare, Dumnezeu a voit ca tot o femeie, Fecioara Maria, să participe la dăruirea vieții prin ascultare față de voia Sa. Arhanghelul Gavriil se face părtaș la această mare taină, a venirii Fiului lui Dumnezeu în lume, încredințând-o că nașterea este de la Dumnezeu. Duhul Sfânt se va pogorî peste ea și puterea Celui Preaînalt o va umbri (Lc. 1, 35). Din pântecele ei feciorelnic se va naște cel mai mare sfânt, Cuvântul lui Dumnezeu. Înțelegând voia Lui divină, Fecioara Maria ascultă, acceptă și se smerește pe Sine: „Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău” (Lc. 1, 38); numai după acest cuvânt Fiul lui Dumnezeu se întrupează, Fecioara Maria devine noua Evă, Mama celor vii.
Acceptarea, încrederea în cuvintele Arhanghelului Gavriil dovedesc credința totală a Sfintei Fecioare, unirea spirituală cu Dumnezeu. Cea care avea să fie locaș vrednic al Cuvântului lui Dumnezeu trebuia să aibă „totul” pentru a putea primi în sufletul și trupul ei pe Mântuitorul. Sfântul Ioan Damaschin spune că Fecioarei Maria i se mai adaugă fecioria sufletului. Ea este „singura totdeauna Fecioară cu duhul, sufletul și trupul”.