Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
5 ani de misiune mediatică în spaţiul virtual
Agenţia de ştiri BASILICA a Patriarhiei Române împlineşte astăzi cinci ani de activitate. La 16 iunie 2008, îşi făcea apariţia în spaţiul mediatic românesc o instituţie de presă cu o personalitate distinctă, anunţată încă de la început prin mottoul: „Vestea cea bună împărtăşită tuturor“, cuvinte care precizau atât conţinutul special al comunicării, cât şi universalitatea acestuia.
Înfiinţată la 27 octombrie 2007, odată cu inaugurarea Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, la iniţiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, Agenţia de ştiri şi-a început oficial activitatea câteva luni mai târziu, într-o altă zi plină de semnificaţii teologico-sociale: sărbătoarea Sfintei Treimi. În lumina acestui mare praznic, a fost lansat pe internet site-ul basilica.ro, venind astfel în întâmpinarea nevoilor de informaţie religioasă ale unui număr în permanentă creştere de utilizatori de internet. Primul director al Agenţiei de ştiri BASILICA, părintele consilier patriarhal Nicolae Dascălu, coordonatorul Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, ne-a declarat că înfiinţarea unei Agenţii de ştiri a Bisericii Ortodoxe Române împlinea o exigenţă exprimată cu mai mult timp în urmă: „În primul rând, prin vocaţia ei comunicatoare, Biserica este chemată să aducă în lume Vestea cea Bună, dar şi veştile luminoase, care insuflă speranţă şi îndeamnă pe oameni la săvârşirea faptelor bune. În al doilea rând, Centrul de Presă BASILICA avea nevoie de o componentă care să prezinte noutăţile din viaţa Bisericii, personalităţi şi evenimente, sub forma concentrată a ştirilor, comunicatelor şi documentarelor, în condiţiile societăţii tot mai grăbite de astăzi. În al treilea rând, prin emergenţa reţelelor de comunicare din lumea virtuală, site-ul basilica.ro este cea mai flexibilă şi mai rapidă poartă de comunicare cu societatea informaţională de pretutindeni, prin text (în limbile română şi engleză), dar şi prin imagine şi sunet, într-un limbaj multimedia“.
Informaţii de actualitate desprinse din lumina Bisericii
Întemeindu-şi modul de redactare a ştirilor în cuvintele Sfintei Scripturi: „Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău, ci numai ce este bun, spre zidirea cea de trebuinţă, ca să dea har celor ce ascultă“ (Efeseni 4, 29), Agenţia BASILICA s-a afirmat în spaţiul mediatic digital, aproape sufocat de ştiri negative, prin informaţii de actualitate desprinse din lumina vieţii liturgice, cultural-misionare şi social-filantropice a Bisericii, informaţii transmiţătoare de valori şi aducătoare de optimism.
În cei cinci ani de activitate, Agenţia de ştiri BASILICA a reuşit să reflecte în peisajul mediatic actual realitatea, aşa cum este văzută de către însuşi corpul eclezial, la toate nivelurile: ierarhie, cler, viaţa monahală şi laicat, prezentând sub forma ştirilor şi a documentelor de presă instituţiile, activităţile şi atitudinile Bisericii Ortodoxe Române în diferitele probleme actuale. Ştirile şi informaţiile sunt organizate sub formă electronică şi cuprind date referitoare la viaţa bisericească din ţară sau din străinătate: activitatea Patriarhului României, hotărârile Sfântului Sinod, activităţi desfăşurate de eparhii, mănăstiri şi parohii, şcoli teologice şi asociaţii bisericeşti, dialogul Bisericii cu societatea, cooperarea interortodoxă, dialogul interconfesional şi interreligios, devenind un adevărat „caleidoscop al realităţii bisericeşti cotidiene“, după cum a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Selecţionarea şi sistematizarea ştirilor s-au făcut mereu în concordanţă cu principiile moralei creştine şi cu normele deontologiei jurnalistice. Respectând atributele esenţiale şi calităţile profesionale ale informării, agenţia transmite informaţii ancorate în valorile sfinte ale credinţei creştine, în iubirea faţă de Dumnezeu şi faţă de oameni.
O bine-venită sursă de informaţii religioase pentru românii din diaspora
Potrivit părintelui consilier patriarhal Ciprian Apetrei, directorul Agenţiei de ştiri BASILICA, agenţia a reuşit în decursul celor cinci ani să îşi definească un rol foarte important în interiorul Centrului de Presă BASILICA: „În momentul acesta, pe lângă faptul că este o arhivă importantă pentru ştirile din Centrul de Presă Basilica, Agenţia de ştiri este şi un punct de convergenţă pentru celelalte patru componente ale Centrului de Presă BASILICA (Radio TRINITAS, TRINITAS TV, publicaţiile Lumina şi Biroul de presă), pentru că pe site-ul agenţiei se concentrează informaţiile din viaţa Bisericii, într-o formă şi cu un conţinut precis, care îmbină imaginea, sunetul şi cuvântul scris. Prin site-ul basilica.ro ştirile pot fi vizualizate şi de un public care este departe de radio, televizor sau ziar, în general, de România. Pentru românii aflaţi în diaspora, acest site este principala sursă privind ştirile din Biserica Ortodoxă Română atât din ţară, cât şi din străinătate“. Fiind Agenţia de ştiri a Patriarhiei Române, informaţia religioasă postată pe site-ul BASILICA este preluată de la sursele cele mai autorizate din Biserica Ortodoxă Română, motiv pentru care a devenit cea mai importantă sursă de ştiri privind viaţa Bisericii Ortodoxe Române din spaţiul media virtual, lucru reflectat de faptul că majoritatea publicaţiilor şi mijloacelor de comunicare de factură laică din România, precum şi majoritatea presei ecleziastice din ţară şi străinătate preiau de pe site-ul agenţiei informaţiile oficiale şi de maxim interes din viaţa Bisericii noastre.
Site-ul basilica.ro este structurat în două secţiuni principale, una axată pe ştirile de la nivelul central al Patriarhiei Române, iar cealaltă, pe ştirile din eparhiile Bisericii Ortodoxe Române, din ţară şi străinătate. Aceste secţiuni prezintă evenimentele religioase din cuprinsul eparhiilor Patriarhiei Române, comunicate oficiale ale Bisericii Ortodoxe Române, documentare, dar şi articole vaste care tratează diferite teme religioase, sociale şi culturale. În mediul ortodox românesc, experienţa basilica.ro confirmă necesitatea asumării conştiinţei ecleziale ca mărturie în actul de presă şi exerciţiul permanent al unui ethos al informaţiei ghidat de responsabilitate, obiectivitate strictă şi abordare constructivă.