Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Autoritatea Portuară se așteaptă la un flux mare de cereale prin Portul Constanța
Portul românesc Constanța, de la Marea Neagră, rămâne o alternativă pentru exportul cerealelor. În sezonul 2023-2024, specialiștii din cadrul Autorității Portuare se așteaptă ca Portul Constanța să opereze o cantitate dublă de cereale față de vârfurile de sezon din anii precedenți, ceea ce ar conduce la un nou record de trafic, odată cu noi blocaje și întârzieri cu consecințe pentru fermierii români, potrivit Reuters.
Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale și semințe oleaginoase din lume, iar în urma invaziei rusești și-a văzut porturile de la Marea Neagră blocate încă din februarie 2022. Țara a recâștigat accesul limitat la trei dintre porturile sale, în cadrul unui acord negociat, în iulie 2022, de Națiunile Unite și Turcia, care a fost prelungit de trei ori. Oficialii ucraineni au declarat că tranzitul prin portul românesc Constanța din Marea Neagră va avea o importanță critică.
România a redeschis zeci de legături feroviare cu Ucraina și Moldova, de la începutul războiului și până acum. Constanța a gestionat o treime din totalul exporturilor de cereale ale Ucrainei, care se ridică la aproximativ 49 de milioane de tone. Conform operatorilor portuari români, au fost expediate 8,6 milioane de tone anul trecut și 6,3 milioane de tone în primele cinci luni din 2023. De asemenea, portul a manipulat 12,17 milioane de tone de cereale în total, în primele cinci luni, un salt de 21% față de anul trecut.
Un nou record de trafic
„Există premisele ca Portul Constanța să înregistreze un nou record de trafic”, a spus Autoritatea Portuară din Constanța. România a redeschis sau reabilitat, anul trecut, 47 de legături feroviare de marfă și pasageri cu Ucraina și cu Moldova vecină, iar lucrările sunt în curs de desfășurare. Rutele de tranzit pe calea ferată și cu barje din porturile ucrainene de pe Dunăre s-au îmbunătățit în cele 16 luni de război, au mai declarat operatorii portuari. Îmbunătățirile logistice au dus la scăderea costurilor, ceea ce face ca Dunărea să fie esențială pentru exporturile agricole ale Kievului.
Prima de asigurare pentru navele care pleacă din Odessa și costul timpilor de așteptare la Istanbul pentru inspecția rusă-turcă-ONU, care se întinde până la un milion de dolari pentru o navă de dimensiuni medii, fac ca ruta spre Suez să fie de patru ori mai ieftină pe la Constanța. Combinația a făcut ca traseul românesc să devină o alternativă substanțial mai ieftină nu doar pentru cerealele din vestul Ucrainei, ci îl menține competitiv chiar și pentru transporturile din zonele centrale ale țării, după cum a menționat o sursă comercială ucraineană.
Operatorii portuari spun că fluxul mare de cereale va duce la congestionarea traficului și întârzieri.