Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Fermierii se plâng că nu au acces la piață și la finanțare
România are 200 de mori mari care stau închise, „pentru că nu mai au posibilitatea de a accesa piaţa”, dominată de marile lanțuri de magazine, susține preşedintele Federaţiei Naţionale Pro Agro, Ionel Arion.
„Ce lipseşte fermierilor - şi nu doar lor - este accesul la piaţă şi la finanţare. Băncile nu au apetenţă să finanţeze business-ul mai mult de 4-5 ani. O investiţie în procesare, prelucrare, nu se amortizează în 2, 3, 5, 7 ani, ci în mult mai mult, pentru că piaţa oferă marje de profit mai mari decât îţi impun contractele cu retailul. Şi aici vorbesc în cunoştinţă de cauză, pentru că 80-85% din ceea ce înseamnă retailer din România este deţinut de multinaţionale, cu putere mare de negociere. (…) Azi, retailul, sub branduri proprii, aduce şi ambalează produse pe care noi le-am putea obţine aici. Este clar că nu putem concura cu propriul brand al supermarketului”, a afirmat Arion, într-o dezbatere de specialitate.
El s-a referit și la dificultatea de a accesa pieţele externe și la faptul că România „a uitat să mai facă diplomaţie agroalimentară”. „Exact aşa şi-a creat Olanda un lanţ trofic alimentar de a ajuns să aibă venituri pe hectar, de la producţie vegetală, zootehnie, produse procesate, între 10 şi 14.000 de euro, în timp ce România are între 200 şi 400 de euro”, a exemplificat, potrivit Agerpres, şeful Pro Agro.
La aceeași dezbatere, preşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România - LAPAR, Nicu Vasile, a deplâns lipsa unei strategii pe termen lung în agricultură și impasul în care s-a ajuns, având în vedere că deficitul de produse agroalimentare al României depăşea 5 miliarde de euro, în 2022, din care peste 2,6 miliarde de euro din importul de carne de porc. (C. Z.)