Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Marcaj la raft pentru produsele cu gramaj scăzut
Un ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), publicat marți în Monitorul Oficial, îi va obliga pe comercianți să marcheze la raft produsele preambalate vândute la aproximativ același preț, dar al căror volum, sau greutate, a fost redus. Ordinul a fost pus în dezbatere publică încă din luna mai, recent a fost reactivat și publicat, urmând să intre în vigoare la 10 octombrie.
În condițiile inflației din ultimul an, procesatorii și comercianții au recurs la practica de a livra și a pune pe raft produse al căror ambalaj este neschimbat, dar pentru care cantitatea este mai mică. Fenomenul, cunoscut sub numele de „shrinkflation” (o combinație între cuvintele în limba engleză „shrink” - micșorare și „inflation” - inflație), este o tactică prin care producătorii vând cu același preț o cantitate redusă de produs, inducând de fapt în eroare consumatorii. Practica este întâlnită, de exemplu, la pachetele de unt care în loc de 200 de grame au 180 de grame, la detergenți etc.
Ordinul ANPC publicat marți își propune să protejeze cumpărătorii de aceste practici incorecte prin impunerea marcării, la raft, a produselor cu gramaj sau volum diminuat. „Atunci când operatorul economic oferă spre vânzare un produs preambalat al cărui volum sau a cărui greutate a fost redusă, acesta are obligația informării consumatorilor cu privire la faptul că produsul a fost modificat sub aspectul volumului sau greutății chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”, se arată în ordin. Reglementarea mai spune că informarea va fi făcută în același câmp vizual într-o formă vizibilă și lizibilă prin folosirea de către operatorii economici a unui mesaj a cărui formă este prevăzută în anexa ordinului.
Finalizarea ordinului a fost anunțată încă de săptămâna trecută de premierul Marcel Ciolacu, care și-a exprimat speranța că va fi astfel stopat fenomenul prin care comercianţii scad gramajul produselor, dar lasă preţurile la fel. „Această formă de înşelăciune împotriva consumatorului se încheie. (…) Producătorii trebuie să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, iar preţul produsului este neschimbat şi aplicăm sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii”, a spus Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern de miercurea trecută. Ordinul nu se aplică vânzărilor la distanță și va intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea acestuia în Monitorul Oficial.
Măsura privind atenționarea asupra produselor cu conținut diminuat a avut drept inspirație efortul guvernului francez de a ţine sub control fenomenul „shrinkflation”. Autoritățile din Franța au obligat retailerii, în perioada iulie-august, să indice când alimentele şi alte bunuri de consum, cum ar fi detergenţii, au dimensiuni mai reduse, într-un mod care provoacă creşterea preţului unitar. (C.Z.)