Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Noi prevederi în Codul rutier
Mâine intră în vigoare noile prevederi referitoare la transportul copiilor în maşină, şoferii care nu respectă regulile riscând amenzi de până la 450 de lei şi 3 puncte penalizare.
Regulamentul pentru aplicarea Codului rutier a fost actualizat printr-o hotărâre de guvern, HG nr. 11/2015 care modifică şi completează Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, noile reguli urmând să se aplice începând de mâine, 14 februarie. Completările se referă la transportul copiilor cu vârsta de până la 3 ani şi al copiilor cu vârsta de până la 12 ani. Astfel, este interzis transportul copiilor mai mici de 3 ani în vehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă, iar copiii care au o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule care au sisteme de siguranţă pentru şofer şi pasageri numai dacă sunt prinşi cu un dispozitiv de fixare în scaun pentru copii. Potrivit prevederilor HG nr. 11/2015, „copiii cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul“. Legea stipulează că dispozitivul de fixare în scaun trebuie să fie omologat şi poate fi, după caz, scaunul de siguranţă, element de înălţare care să poată fi folosit împreună cu o centură de siguranţă pentru adulţi, scaunul pentru sugari etc.
Copiii vor fi transportaţi doar pe locurile din spate ale autovehiculului, iar copiii sub 3 ani trebuie supravegheaţi de către o altă persoană în afara şoferului. Totuşi, în anumite condiţii se poate realiza transportul şi pe locul din faţă: dacă instrucţiunile dispozitivului de fixare permit acest lucru şi doar dacă airbagul corespunzător locului este dezactivat. Obligaţiile privind dispozitivele de fixare nu se aplică atunci când este vorba de autovehicule destinate transportului public de persoane sau de taxiuri, însă este obligatorie supravegherea copilului de către o altă persoană în afară de şofer.
Modificări şi în legislaţia rutieră europeană
Parlamentul European a adoptat în această săptămână o directivă privind facilitarea schimbului transfrontalier de date privind încălcarea normelor de circulaţie, astfel că şoferii care vor încălca Codul rutier în timp ce se află în alt stat membru UE nu vor mai putea scăpa de amendă. „Pentru a atinge obiectivul UE de a diminua cu până la jumătate decesele pe şosele, avem nevoie de instrumente mai eficiente de siguranţă rutieră, cum ar fi această directivă care combate scutirea de pedeapsă“, a spus raportorul Inés Ayala Sender (grupul socialiştilor), într-un comunicat de presă publicat pe pagina oficială a Legislativului european. Infracţiunile care fac obiectul amenzilor transfrontaliere sunt: depăşirea vitezei, lipsa centurii de siguranţă, trecerea pe roşu, condusul sub influenţa alcoolului, condusul sub influenţa drogurilor, folosirea unei benzi interzise, motociclişti care nu poartă cască de protecţie, precum şi utilizarea ilegală a telefonului mobil în timpul condusului. Acordul are nevoie de aprobarea formală a Consiliului de Miniştri, iar regulile prezente rămân în vigoare până la 6 mai 2015, pentru a permite modificarea bazei legale înainte ca noua directivă să intre în vigoare, mai arată comunicatul PE. (Oana Nistor)