Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Reguli de bună purtare şi maniere elegante la serviciu

Reguli de bună purtare şi maniere elegante la serviciu

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Corneliu Ciocan - 24 Aprilie 2014

Regulile de bună purtare şi bunele maniere au o contribuţie importantă în realizările profesionale şi succesul în muncă, pe de o parte. Pe de altă parte, politeţea şi eticheta pot contribui la popularitatea în rândul colegilor şi al clienţilor şi pot aduce recompense.

Locul de muncă este, potrivit lucrării „Savoir-vivre sau bunele maniere astăzi“, concepută de Olivier Cechman, „un fel de societate la scară redusă, iar prin asta se subînţelege că avem relaţii mai mult sau mai puţin impuse cu oamenii pe care nu îi cunoaştem bine şi pe care nu îi apreciem în mod deosebit. În acest univers limitat, cea mai neînsemnată criză, conflictul cel mai nevinovat ne poate afecta mai mult sau mai puţin cariera profesională. Cu diplomaţie, toleranţă şi răbdare se pot evita situaţiile dificile“.

Una din regulile cele mai importante ce trebuie respectate este punctualitatea. Este recomandată sosirea la serviciu mai devreme cu 10 minute de ora începerii programului. Orice întârziere neprevăzută trebuie să fie anunţată telefonic sau printr-un mesaj superiorului ierarhic. Întârzierea la o întâlnire poate fi interpretată de către  cel care aşteaptă drept un semn de desconsideraţie.

În privinţa aspectului exterior, ţinuta trebuie să fie sobră, hainele perfect curate şi călcate. O coafură nepotrivită, un tatuaj la vedere sau nişte haine nepotrivite nu fac bună impresie. Este indicat a se evita parfumurile puternice. Acest lucru este recomandat nu doar pentru femei, ci şi pentru after-shave-ul folosit de bărbaţi.

Politeţea este obligatorie

Politeţea este o regulă de aur în relaţiile profesionale. Potrivit site-ului timpultau.ro, unde Ana Popandron recomandă o mulţime de reguli şi cutume ce trebuie respectate în relaţiile profesionale, „începând de la şefi până la femeia de serviciu, toţi trebuie să se simtă respectaţi. Este regula de bază a bunelor maniere. Fie că este vorba de a pregăti cafeaua dimineaţa pentru colegii tăi sau a ţine uşa pentru a trece, reprezintă gesturi minore care denotă consideraţie pentru colegi“. De asemenea, trebuie respectată ierarhia. Ca şi în armată, liderii trebuie respectaţi, indiferent de vârsta acestora. Pentru a lua ceva împrumut trebuie cerută permisiunea posesorului acelui obiect.

Tot de bună creştere ţine şi deschiderea uşii pentru o colegă sau un coleg care se chinuie să deschidă uşa în timp ce cară un maldăr de dosare, de exemplu.

Nu se ascultă muzica tare la birou. Atunci când se iese din birou şi se lasă telefonul pe masă, acesta trebuie să fie pus pe modul silenţios. Nu se serveşte prânzul în birou. Mirosurile pot deranja pe cei din jur. Dar dacă nu există alt loc unde se poate mânca, atunci trebuie consumate sendvişuri care nu au miros.

Limbajul formal ajută în carieră

Modul de comunicare cu cei din jur este extrem de important pentru carieră. Chiar dacă nu este agreabil pentru cel care îl foloseşte, limbajul formal este mai mult decât necesar. Nu este permisă adresarea la persoana a doua singular faţă de superiori sau clienţi, chiar dacă sunt mai tineri sau au o funcţie mai mică. Dacă vor fi trataţi cu respect, vor respecta la rândul lor. Ţipetele la birou sau la serviciu nu sunt recomandate. Critica pe un ton calm va avea întotdeauna un impact mai mare. Ea trebuie să aibă loc în privat, nu de faţă cu angajaţii.

Este recomandabil ca, atunci când se fac prezentările unor persoane, numele acestora să fie reţinute corect, chiar dacă acestea sunt inferioare ierarhic. Nu se mestecă gumă în timpul unei conversaţii.

La prima întâlnire cu clienţii relaţia trebuie să fie formală, fără familiarităţi, rezumată la discuţii în legătură cu munca. Întâlnirile se încheie cu o strângere de mână fermă, mulţumiri pentru timpul acordat şi schimb de cărţi de vizită. 

Punctualitatea este valabilă şi pentru prânzul de afaceri. În timpul acestuia telefonul se închide. Se consideră drept o impoliteţe gravă pentru cel de la masă răspunsul la telefon în timpul discuţiilor. Regula este ca acela care a făcut invitaţia să achite nota de plată. La conferinţele de afaceri, ţinuta, limbajul şi gesturile trebuie să fie impecabile. Şi aici se păstrează conversaţia formală.