Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Simpozionul interjudeţean „Gheorghe Ruset-Roznovanu“ (Roznov, ediţia a III-a)
În data de 22 mai 2015, în sala de festivităţi a Liceului Tehnologic Roznov, s-a desfăşurat a treia ediţie a Simpozionului interjudeţean „Gheorghe Ruset-Roznovanu“, sub conducerea dir. prof. Oana Ilarie, în parteneriat cu Parohia Chintinici şi ISJ Neamţ.
Tema lucrărilor s-a intitulat „Şcoala de ieri, şcoala de azi. 150 de ani de învăţământ pe meleaguri roznovene“, simpozionul fiind organizat pe aceste secţiuni: literatură, tradiţii şi spiritualitate, istoria şi geografia orizontului local. La eveniment au participat cadre didactice şi elevi ai liceului, inspectori de specialitate ai ISJ Neamţ, reprezentanţi ai autorităţilor locale şi preoţi din Roznov. Moderatorul evenimentului a fost prof. Oana Ilarie. Activitatea simpozionului a cuprins o sesiune de comunicări ale cadrelor didactice, apoi prezentări Power-Point ale elevilor, după care a urmat jurizarea şi premierea participanţilor.
În cuvântul de deschidere, prof. Oana Ilarie a expus un istoric al învăţământului local. Prof. dr. Gheorghe Brânzei a felicitat conducerea liceului pentru că a decretat această zi ca fiind una de sărbătoare şi bucurie în calendarul activităţilor extraşcolare. Părintele protoiereu Vasile Ţoc a evidenţiat personalitatea colonelului Gh. Ruset-Roznovanu, proprietarul moşiei Roznov, şi modul pozitiv în care s-a implicat în destinul şcolii.
Invitatul special al evenimentului, din partea Parohiei Chintinici, a fost scriitorul Emil Bucureşteanu, care, cu mult umor, a făcut o radiografie a vieţii şcolii de altădată. Pr. dr. Iulian Vasile, paroh la Chintinici, a vorbit despre valoarea actului educaţional în dinamica factorilor de risc ce împiedică buna creştere şi conduită a elevului de astăzi, dar şi despre conceptul de „şcoala de după şcoală“: „Organizarea simpozionului de anul acesta, prin tema sa, scoate la lumină valoarea procesului educaţional desfăşurat în şcoala românească de-a lungul timpului. Trăim astăzi într-o lume secularizată, în care normele morale şi valorile spirituale se pierd, în detrimentul proliferării unui materialism feroce. E o societate din ce în ce mai dezorientată, în care generaţiile actuale de tineri sunt tentate să creadă că reuşita în viaţă constă în acumularea rapidă de bogăţii materiale, în trăiri «cool», de tip senzaţional şi în cucerirea unei poziţii sociale dominante. Globalizarea lumii de azi, sincretismul religios, explozia dezvoltării tehnologice, afişarea ostentativă a unei societăţi de consum sunt factori de risc pentru bunul mers şi dezvoltarea armonioasă a procesului educativ în spaţiul şcolii şi în sânul familiei. Într-un asemenea context, e nevoie de redescoperirea şi de reafirmarea reperelor autentice ale educaţiei. Necesitatea de a completa şi prelungi procesul de educaţie în afara clasei şi în afara şcolii s-a impus la începutul secolului al XX-lea, fiind conştientizată de reprezentanţii «educaţiei noi». Valoarea acestor activităţi este mare din punct de vedere educativ, în măsura în care asigură condiţiile de aplicare în practică a cunoştinţelor, de cunoaştere a elevilor între ei, de dezvoltare a sentimentelor de preţuire a frumuseţilor naturale, a realizărilor artistice, de identificare şi dezvoltare a predispoziţiilor artistice şi sportive. În acest sens, se poate vorbi despre un parteneriat de colaborare între posibilii factori educaţionali, o punte de legătură între Şcoală, Familie şi Biserică“, a declarat părintele Iulian Vasile. (A.P.)