Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Cateheza completează ora de religie

Cateheza completează ora de religie

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Societate
Un articol de: Otilia Bălinișteanu - 13 August 2010

În procesul de conturare a personalităţii unui copil, educaţia moral-religioasă are un rol de căpătâi, pentru că începe prin a educa sufletul. O spun deopotrivă teologii, psihiatrii şi educatorii. Fără o educaţie pe potriva sufletului, omul nu s-ar putea dezvolta în armonie cu principalele repere ale vieţii. De aceea, educaţia religioasă trebuie începută în şcoală şi continuată, constant, şi în afara ei.

În ultimii ani subiectul educaţiei religioase a suscitat polemici aprinse, cele mai multe nejustificate, ridicându-se adesea problema necesităţii sau nu, în şcoală, a orelor de religie. Chiar dacă unele voci consideră şi acum inoportună existenţa orelor de religie în şcoli, roadele acestora se văd în latura moral-comportamentală a elevilor, informaţiile, valorile şi modelele de comportament astfel împărtăşite constituind repere solide în viaţa de mai târziu. "Trebuie să pornim în educaţie de la convingerea că rolul principal al acesteia constă în educarea sufletului, cuvânt care începe să ne pară demodat. Ce-i sufletul? Nimeni nu ştie, şi poate în asta constă măreţia lui. Dar este cel mai important element al vieţii omului. Educaţia trebuie să aibă un suport eminamente psihologic, potrivit sufletului oamenilor. Eu cred că trebuie să avem şi computere sofisticate, şi bănci moderne, dar trebuie să avem grijă şi de sufletul celor care le folosesc", consideră prof. univ. dr. Constantin Romanescu, psihiatru, membru de onoare al Academiei de Ştiinţe Medicale din România.

Pentru o aprofundare a cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite în cadrul orelor de religie, e necesar însă ca acest tip de educaţie să se realizeze şi în afara şcolii, respectiv în parohii şi biserici, astfel încât elevii să intre, în mod practic, în contact cu învăţăturile Bisericii, să le înţeleagă şi să le treacă prin filtrul minţii şi al sufletului. Exemple de bună practică, din acest punct de vedere, sunt orele de cateheză realizate în parohii din întreaga ţară, în cadrul proiectului naţional "Hristos împărtăşit copiilor". Scopul orelor de cateheză este acela de a-i ajuta pe copii să devină creştini practicanţi, prin transmiterea, chiar de la vârste fragede, a învăţăturilor biblice.

Teatru religios pentru copii

O formă de aplicare practică a învăţăturilor dobândite în cadrul orelor de cateheză sunt piesele de teatru religios. Astfel, copiii descoperă în profunzime universul biblic, intră în pielea personajelor, înţeleg mult mai bine mesajele Sfintei Scripturi, pun întrebări şi află răspunsuri. Este, până la urmă, şi o metodă de învăţare prin joc, metodă potrivită vârstei acestora. O idee ingenioasă, pusă în aplicare la Biserica "Sf. Pantelimon". "Noi nu am fi vrut să repetăm ceea ce se învaţă în şcoală, la orele de religie. De aceea, am optat pentru interpretarea unor scenete de teatru, prin intermediul cărora copiii pot să retrăiască anumite emoţii, să empatizeze cu sfinţii a căror viaţă este pusă în scenă. Efectiv ei se pun în pielea sfinţilor şi trăiesc învăţătura, jucându-se", spune părintele Bogdan Teleanu.

La Biserica "Sf. Pantelimon", programul catehetic "Hristos împărtăşit copiilor" a pornit cu o grupă de până la 10 copii. În timp însă aceştia au îndrăgit atât de mult ceea ce învăţau la biserică încât numărul lor a crescut semnificativ. "Acum, când încercăm să punem în scenă o piesă de teatru, numărul lor depăşeşte 30. Se cheamă unii pe alţii, le place, aproape că suntem forţaţi să adaptăm piesele de teatru la numărul copiilor, pentru a-i prinde pe toţi în acest proiect", povesteşte părintele Teleanu.

Piesele de teatru pe care copiii le pun în scenă sunt realizate de preoţii Bisericii "Sf. Pantelimon", în funcţie de subiectul abordat şi de evenimentele care se derulează în cadrul parohiei. Astfel, una dintre piese a constat în punerea în scenă a vieţii Sf. Mc. Pantelimon. "La sărbătorile mari, Crăciun, Paşti, am pus, de asemenea, în scenă piese de teatru, iar pentru că 2010 este Anul Crezului ortodox, am compus o scenetă intitulată "Fântâna Ortodoxiei". În ciuda faptului că textul este greu, copiii l-au asimilat şi au început să pună întrebări, ceea ce înseamnă că scopul nostru a fost atins. Practic, pe parcursul a 15 minute, ei au reuşit să pună în scenă o istorie de aproape 500 de ani a Bisericii noastre", explică pr. dr. Bogdan Teleanu.

Catehizarea părinţilor cu ajutorul copiilor

Şi pentru că nimic nu e întâmplător, scenetele realizate de copii vor fi înregistrate pe suport video şi vor fi utilizate de către preoţii Bisericii "Sf. Pantelimon" în catehizarea adulţilor. Un instrument pe cât de ingenios, pe atât de util, ce demonstrează că în comunitatea creştină putem învăţa unii de la alţii, indiferent de vârstă. "Vom iniţia acest proiect începând din această duminică. Vom proiecta sceneta "Fântâna Ortodoxiei", dedicată Crezului ortodox, care ascunde în spate o întreagă teologie. Deci, vom folosi copiii şi în catehizarea adulţilor. Aşadar, nu adulţii îi învaţă pe copii, ci aceştia din urmă îşi catehizează părinţii", subliniază părintele Bogdan Teleanu.

"Hristos împărtăşit copiilor", în fiecare parohie din ţară

Implementat în urmă cu mai bine de cinci ani, programul "Hristos împărtăşit copiilor" constituie o alternativă a stilului clasic de catehizare. Astfel, mai întâi au fost pregătiţi preoţii, în vederea folosirii noilor instrumente de catehizare, iar apoi a fost realizat un curriculum biblic, pe baza căruia a fost dezvoltat programul, pe parcursul unui an de zile. Treptat, programul a cuprins întreaga Biserică Ortodoxă Română şi a devenit unul strategic pentru activitatea de catehizare a tinerilor. "În momentul de faţă există în toate eparhiile din ţară o structură catehetică înfiinţată la nivelul centrului eparhial şi un grup de responsabili de cateheză pe fiecare protopopiat, care se ocupă de coordonarea şi monitorizarea acestei activităţi în parohii. Ca indicatori, la mijlocul anului 2010 putem spune că programul a fost prezent în aproape toate parohiile din ţară, sub diferite forme: tabere de vară, cursuri de week-end, şcoli de duminică, concursuri, întâlniri cu tinerii, seri catehetice, dialoguri, piese de teatru. Aceste activităţi, puse sub egida programului "Hristos împărtăşit copiilor", întregesc imaginea unei mişcări care s-a produs în Biserică şi care a însufleţit opera catehetică a Bisericii adresată tinerilor", a explicat părintele Constantin Naclad, manager naţional al proiectului "Hristos împărtăşit copiilor", inspector pentru cateheză parohială în cadrul Sectorului Teologic-educaţional al Patriarhiei Române.