Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
Ghid şcolar de utilizare fără riscuri a internetului
Profesorii şi părinţii au la dispoziţie un material informativ despre folosirea în siguranţă a internetului. Ghidul şcolar întocmit de Sigur.info, cu avizul Ministerului Educaţiei Naţionale, conţine recomandări de site-uri şi resurse de încredere pentru traduceri, enciclopedii online, platforme e-learning etc. Tot aici este explicat şi modul de folosire în siguranţă a datelor personale, dar şi a controlului parental.
Noile tehnologii au un impact extrem de puternic în rândul adolescenţilor şi copiilor de astăzi, aceştia având acces, de la vârste mici, la informaţii venite pe diverse căi de comunicare, precum telefonul mobil, televizorul ori calculatorul. Numitorul comun al acestora îl reprezintă internetul, un instrument care necesită o atenţie deosebită din partea adulţilor, respectiv părinţilor sau cadrelor didactice.
Specialiştii în comunicare, dar şi psihologii au atras de multe ori atenţia cu privire la pericolele reale la care sunt expuşi copiii care navighează pe internet: timpul îndelungat petrecut în mediul virtual poate duce la scindarea comunicării cu părinţii, poate duce la autoizolare, în timp ce accesul la diverse reţele sociale le limitează intimitatea.
Excesul de informaţii poate fi transformat însă într-un avantaj (noile tehnologii digitale au, fără îndoială, şi avantaje) dacă atât autorităţile, cât mai ales părinţii vor da dovadă de înţelepciune (şi cunoaştere) în găsirea unui echilibru între mediul virtual şi cel real, în găsirea unei soluţii de transformare a internetului într-un prieten care furnizează în principal informaţii utile. O soluţie în acest sens vine din partea Sigur.info, un proiect european al siguranţei internetului, derulat în România de către Organizaţia „Salvaţi Copiii“, care a lansat în prima parte a lunii februarie un ghid şcolar avizat de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru utilizarea la orele de clasă de către cadrele didactice.
Cercetarea NET CHILDREN GO MOBILE, lansată în 2014, a dezvăluit că 9% din copiii români folosesc smartphone-uri în clasă, 20% colaborează cu alţi elevi pe Iternet, iar 27% folosesc internetul pentru căutări de materiale. Pornind de la aceste cifre, s-a considerat utilă întocmirea unui ghid privind siguranţa pe internet care furnizează informaţii şi aplicaţii practice cadrelor didactice. „Ghidul şcolar conţine atât informaţii teoretice, cât şi aplicaţii practice pentru a promova utilizarea în siguranţă a internetului de către elevi. Scopul ghidului este acela de a furniza resurse uşor de înţeles cadrelor didactice şi adulţilor care doresc să lucreze cu copiii şi tinerii pe tematica utilizării sigure şi eficiente a internetului. Aspectele teoretice sunt întărite de aplicaţii practice care nu necesită utilizarea calculatorului sau a tehnologiilor avansate“, informează, într-un comunicat, reprezentanţii Organizaţiei „Salvaţi Copiii“ România.
Mai mult, conform raportului Internet Helpline, dintre cele peste 2.400 de cazuri primite de consilieri, peste un sfert aveau în vedere probleme privind confidenţialitatea şi datele personale pe internet, în timp ce peste 250 aveau legătură cu cyberbullying (hărţuire online). Astfel, ghidul este cu atât mai necesar, cu cât vârsta copiilor care folosesc internetul, pe calculator sau pe dispozitive mobile, scade de la an la an, mai spune echipa care implementează proiectul.
„Ne bucură faptul că ghidul şcolar a primit avizul Ministerului Educaţiei Naţionale. Pe parcursul proiectului Sigur.info am lucrat împreună cu partenerii pentru a putea găsi varianta cea mai potrivită a conţinutului. În acelaşi timp, au fost consultaţi elevii, pentru a sesiza relevanţa conceptelor pentru ei, dar şi profesorii, pentru a testa aplicabilitatea practică. Bineînţeles, dat fiind subiectul ghidului, acesta va necesita actualizare permanentă, însă ne bucurăm că am pus piatra de temelie. Sperăm să putem iniţia, din toamnă, un program de formare a profesorilor pornind de la acest material“, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv „Salvaţi Copiii“ România, citată de Agerpres.
Ghidul amintit prezintă elevilor, profesorilor şi părinţilor informaţii utile privind învăţarea independentă şi beneficiile educaţionale ale internetului, cu recomandări de site-uri şi resurse de încredere pentru traduceri, enciclopedii online, platforme e-learning etc. Tot în ghid este explicat modul de folosire în siguranţă a telefonului mobil şi a controlului parental în acest caz, ce se poate obţine prin comunicarea sinceră cu un adult, respectiv raportarea conţinuturilor ilegale sau dăunătoare.
Implicarea părinţilor este foarte importantă
De asemenea, sunt prezentate sfaturi utile pentru siguranţa datelor, copiii trebuind încurajaţi să citească atent informaţiile referitoare la site-uri înainte de a accesa conţinutul acestora. Cele mai uzuale site-uri care solicită astfel de date sunt camerele de chat online, site-urile de comunităţi virtuale şi site-urile comerciale.
Specialiştii care au întocmit ghidul ce va putea fi folosit de profesori şi părinţi prezintă un capitol detaliat referitor la utilizarea internetului cu responsabilitate şi în siguranţă de către copii, în acest caz implicarea părinţilor având un impact major, fiind necesară implicarea părinţilor şi stabilirea unui dialog deschis privind dificultăţile întâlnite pe internet. „Copiii au nevoie, în primul rând, de îndrumare şi confirmare din partea părinţilor că activităţile lor online sunt sigure şi utile în educaţia lor. O măsură complementară pentru protejarea copiilor în timpul utilizării internetului şi controlul activităţii acestora o reprezintă programele de filtrare a conţinutului web şi de control parental“, afirmă echipa de specialişti care au editat ghidul şcolar privind siguranţa pe internet.
Programele de filtrare a conţinutului web şi de control parental, care vor fi prezentate într-un număr viitor al ziarului, se găsesc contracost sau gratuit şi pot fi instalate atât pe calculatoarele la care au acces copiii, cât şi pe dispozitivele mobile (telefon, tabletă, iPad etc.).