Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Reportaj Copiii din proiectele „Alege școala!” cinstesc valorile și tradițiile

Copiii din proiectele „Alege școala!” cinstesc valorile și tradițiile

Galerie foto (7) Galerie foto (7) Reportaj
Un articol de: Alexandra Drugan - 26 Ianuarie 2022

Aproape 800 de copii care au cel puțin unul dintre părinți plecat la muncă în străinătate participă săptămânal la activități educațio­nale și nonformale, şcoala de duminică și consiliere psihologică, toate menite să le ofere un suport emoțional, spiritual și educativ. Biserica și Școala au promovat din toate timpurile valorile de neam și cultura românească, iar copiii înscriși în proiectele „Alege școala!”, derulate de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Fundația World Vision România în parteneriat cu Patriarhia Română, au marcat cele două zile semnificative din luna ianuarie, Ziua Culturii Naţionale (15 ianuarie, naşterea lui Mihai Eminescu) și Ziua Unirii Principatelor Române (24 ianuarie).

Pedagogii socio-educaționali și instructorii şcolii de duminică au susținut ateliere nonformale în care au prezentat elevilor semnificația zilei de 24 ianuarie 1859 - Unirea Principatelor Române și le-au pus la dispoziție materiale video care fac trimitere la acel moment istoric. Este vorba despre poveştile „Ocaua lui Cuza” și „Moș Ion Roată și Cuza”. Cei mici fie au creionat portretul domnitorului Cuza, fie au creat o planșă cu personaje în port popular în hora unirii, iar cei din clasele mai mari au avut de rezolvat un rebus pe baza informațiilor istorice. Activitatea s-a încheiat cu o horă a unirii, simbol al unității și al comuniunii.

Managerul proiectelor „Alege școala!”, părintele Constantin Naclad, este de părere că „pasiunea pentru istoria neamului, dragostea pentru literatură și modelele de viață autentice se pot dobândi doar prin împărtășire. Dacă preotul sau pedagogul este însuflețit de aceste sentimente și misiunea lui este definită de modelul desăvârșit, Hristos-Învățătorul, atunci el poate deveni lumină și căldură pentru celălalt, care, atunci când se împărtășește, nu scade, ci crește în intensitate ca lumina unei lumânări care se înmulțește dăruindu-se. Sperăm ca în proiectele noastre să oferim lumina necesară celor care din diferite motive trăiesc în penumbră. Cu atât mai mult, în momente de sărbătoare, acest act ia forma comuniunii la care sunt invitați copiii cu sufletul lor”.

„Mihai Eminescu prin ochi de copil”

Un alt popas cultural luna aceasta a fost în data de 15 ianuarie, când activitățile educa­ționale și atelierele nonformale au fost dedicate liricii eminesciene. Cu acest prilej, elevii au învățat ce înseamnă harta unui text și ceea ce trebuie să rețină atunci când citesc o carte sau un text literar. În lumea fascinantă a poeziei, beneficiarii proiectului și-au îmbunătățit cultura generală, și-au dezvoltat abilitățile de a recita și, totodată, de a interpreta un pasaj literar. Câteva dintre abordările pedagogilor au fost „Mihai Eminescu prin ochi de copil” și „Eminescu în imagini și culori”. Pornind de la aceste idei, copiii au avut de creat planșe sau machete care să conțină elemente reprezentative din poeziile lui Eminescu. Creativitatea, imaginația, spontaneitatea și inițiativa fiecăruia au fost puse în practică pentru a reda peisaje din poeziile „Somnoroase păsărele” și „Ce te legeni...”, cu lebede, trestii, copaci, lună, păsărele și cui­buri. Elevii și-au dezvoltat abilitățile de îndemânare, de comunicare, de lucru în echipă și au dobândit noțiuni literare.

Atelierul „Ceainăria literară”

Coordonatorul proiectelor „Alege școala!” din partea Patriarhiei Române, părintele Florin Marica, este de părere că „e foarte important să le insuflăm copiilor pasiunea pentru lectură de la o vârstă cât mai fragedă, de când abia silabisesc. Prin practicarea lecturii, copiii își lărgesc orizontul cunoașterii, își îmbogățesc vocabularul și își formează personalitatea. De aceea, în cadrul proiectului «Alege școala!» ne propunem să venim în fața copiilor cu o abordare educațională nonformală cât mai atractivă dedicată lecturii, astfel încât aceasta să constituie un moment așteptat de către copii. Spre exemplu, la activitățile extracurriculare se organizează atelierul «Ceainăria literară». Copiii se aşază în cerc, servesc o cană cu ceai și citesc pe rând, cu voce tare, dintr-o carte. Ulterior, prezintă ideile principale rezultate din textul citit. Prin acest exercițiu, copiii învață nu doar să citească, ci și să se bucure de lumea fascinantă a cărților. Pasiunea pentru citit se dezvoltă însă în timp, cu răbdare, atenție și multă dragoste, iar căldura sufletească din Biserică îi inspiră pe copii în dezvoltarea lor armonioasă”.

Proiectele „Alege școala, consolidează fa­mi­lia!”, „Alege școala pentru viitor!” și „Alege școala pentru viață!” fac parte din programul-pilot de stimulare a participării la educație a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate și se derulează până în luna decembrie a anului 2023, în 13 comunități din județele Prahova, Vaslui, Iași, Botoșani, Galați și Constanța.

 

Citeşte mai multe despre:   Alege scoala