Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Reportaj Cu inima în „Cealaltă Bucovină”

Cu inima în „Cealaltă Bucovină”

Galerie foto (10) Galerie foto (10) Reportaj
Un articol de: Daniela Șontică - 14 Dec, 2020

„Cealaltă Bucovină” a fost tema unui concurs însufleţitor, dezvoltat în cadrul proiectului „Spune-mi o poveste pentru suflet”, la iniţiativa scriitoarei şi profesoarei Ioana Revnic în luna noiembrie. La finalul competiției la care au participat peste 130 de copii și părinți din Republica Moldova, din diaspora românească și mai puțin din România, rezultatele au fost uimitoare: inimile tuturor i-au cuprins pe cei care locuiesc în Bucovina de dincolo de graniţa românească, îndemnându-i să nu-şi uite rădăcinile. Desenele, cântecele, scrisorile şi toate manifestările artistice din cadrul concursului au făcut-o pe Ioana Revnic să se gândească la necesitatea unui curs şcolar opţional despre cultura şi istoria Basarabiei şi a Bucovinei.

Ioana Revnic este profesoară de limba română la Liceul Pedagogic Ortodox „Anastasia Popescu” din Bucureşti şi, de când a început pandemia, dedică o mare parte din energia şi timpul său unui alt mod de educaţie pentru copii. Astfel, a creat platforma „Spune-mi o poveste pentru suflet”, unde efectiv spune poveşti celor care intră în legătură cu ea, între timp cooptând şi alte persoane doritoare să contribuie la proiect. Despre ideea de a chema copiii să cunoască Bucovina în cadrul unui concurs povesteşte: „În luna unirii Bucovinei cu țara (din 28 noiembrie 1918), tema concursului nu putea fi alta. În primul rând, pentru că știm prea puține despre românii care au trăit și mai trăiesc în Bucovina de Nord, aflată astăzi pe teritoriul Ucrainei. Aceștia nu sunt mai puțin români decât noi. Ei, părinții lor, bunicii lor s-au născut și trăiesc acum într-o țară care nu le prețuiește identitatea și nu se străduiește să le-o cultive. Românii din nordul Bucovinei sunt ca niște orfani, de care rudelor nu le mai pasă. Mi-am dorit să-i cunoaștem mai bine și, prin intermediul concursului «Cealaltă Bucovină», să trecem, într-un fel, granița care ne desparte de ei”.

Câştigătorii concursului

Președintele de onoare al juriului a fost Dorin Popescu, diplomat, analist politic, reprezentant al statului român la Cer­năuți în perioada 2007-2011, care a acordat trei Mari Premii pentru Ioana Vasile (Buc­urești, România) şi Smaranda Munteanu (Chișinău, Republica Moldova), participante la Secțiunea de literatură (categoria 7-9 ani), precum şi pentru Ansamblul folcloric „Tălăncuța” din satul Oprișeni, regiunea Cernăuți, conducător artistic Veronica Rusu-Velicico (Secțiunea talente).

La Secțiunea arte, juriul format din Veronica Iani (scriitoare și ilustratoare) și Gloria Grinceac (studentă în anul al doilea la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca) a ales premianții. La categoria 8-10 ani, locul I: Alexandru Malai; locul al II-lea: Daria Marlean; locul al III-lea: Cornelia Trofim; men­țiuni: Ioana Vasile, Ilie Rezneac, Daria Roman. La categoria 11-12 ani, locul I: Loredana Stroici; locul al II-lea: Alexandra Voloșenco, Ștefan Ursache, Arina Poperecinîi, Mădălina Lelic; locul al III-lea: Alisia Anghel, Maria Simion; men­țiune: Bogdan Rusica. La categoria 13-14 ani, locul I: Stivilian Bogza; locul al II-lea: Daria Popa; locul al III-lea: Paula Dabija; men­țiune: Carolina Gluhaniuc.

Juriul Secțiunii de literatură, alcătuit din prof. dr. Cristina Cergan de la Școala Gimnazială „Ion Minulescu” din Pitești și prof. dr. Roxana Ștefania Ciobanu, consilier superior la Centrul Național de Politici și Evaluare în Edu­cație, a ierarhizat lucrările par­ticipanților. Categoria 7-9 ani, locul I: Gabriel Lițcan; locul al II-lea: Iana Onică; locul al III-lea: Alexandra Dabija; mențiune: Adelina Matros. Categoria 10-12 ani, locul I: Bianca Dabija; locul al II-lea: Sophie Midrigan; locul al III-lea: Valeria Munteanu; mențiuni: Gabriela Cîrstoiu, Ilinca Vieru, Miruna Dușa, Cornelia Știreanu. Categoria 13-14 ani, locul I: Alexandra Andreea Braga; locul al II-lea: Paula Dabija; locul al III-lea: Teodora Gabriela Stoian; mențiune: Patricia Lupu.

O misiune foarte dificilă a avut juriul de la abilități, alcătuit din prof. dr. Diana Gratie și Veronica Iani. La această secțiune au câș­tigat locul I: Rebeca și Roberta Andrei; locul al II-lea: Gabriel Litcan; locul al III-lea: Alexandru Malai; men­țiune: Ion, Ilie și Isaia Ganta.

În sfârșit, la Secțiunea talente au fost două categorii. La interpretare vocală, locul I: Eva Maria Donisa; locul al II-lea: Daria și Sofia Popa; locul al III-lea: Maria Magdalena Bivol. La interpretare instrumentală, locul I: Daria Popa; locul al II-lea: Matei Octavian. Au primit un premiu special fetele din grupul vocal al Liceului „Sfântul Sofronie” din Huldenberg, Belgia. Din juriul acestei secțiuni au făcut parte Dorina Popescu (mamă a trei copii și jurnalistă) și Marin Gherman (jurnalist BucPress, Cernăuți).

Un manual despre cultura şi istoria Basarabiei şi a Bucovinei

Ioana Revnic este mulţumită şi impresionată de mărturiile de patriotism și de simțire românească împărtășite de participanţii la concurs cu multă ­ge­ne­rozitate și candoare. În plus, face o declaraţie-invitaţie: „M-am gândit că, dacă aș fi ministrul învăță­mân­tului, mi-aș invita colegii profesori să conceapă și să propună un opțional despre cultura şi istoria Basarabiei şi a Bucovinei. Apoi, aș deveni promotorul unei astfel de inițiative, făcând tot ce îmi stă în puteri pentru a-i convinge pe elevii din gimnaziu și din liceu să studieze o asemenea materie. Dăruiesc această idee unui viitor ministru care vrea să rămână în istoria învăță­mântului cu ceva consistent și memorabil. În plus, mă și implic în implementarea ei! În viitoarele manuale despre cultura şi istoria Basarabiei şi a Bucovinei și-ar putea găsi lesne locul și lucrările câștigătorilor la concursul «Cealaltă Bucovină»”.

Citeşte mai multe despre:   Spune‑mi o poveste pentru suflet  -   competitie