Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate Atenție la paracetamol! Când devine periculos

Atenție la paracetamol! Când devine periculos

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Sănătate
Data: 26 Feb, 2021

Un medicament uzual, la care are acces oricine întrucât se achiziţionează fără rețetă, banalul paracetamol poate deveni toxic. Se folosește în general împotriva durerilor ușoare și medii de cap sau de dinți, în cazul unor entorse sau împotriva febrei, în situaţii de răceală sau gripă. Luat cu respectarea recomandărilor din prospect sau conform dozelor stabilite de către medic, paracetamolul este bine suportat de majoritatea pacienților și provoacă extrem de rar reacții alergice. 

Dacă, însă, se depășesc dozele recomandate, paracetamolul are efecte foarte grave asupra ficatului și rinichilor, iar uneori acestea pot fi chiar fatale. Bunăoară, luna aceasta s-a întâmplat ca un bărbat de 70 de ani din Botoșani să-și piardă viața după ce a luat prea multe comprimate de paracetamol, încercând să se trateze singur, acasă, de COVID-19.

Toxicitatea provocată de paracetamol poate să apară chiar și la doze uzuale, dacă avem o boală hepatică cronică sau dacă îl combinăm cu alte medicamente care se metabolizează hepatic sau dacă luăm o doză mai mare. Bărbatul din Botoșani care a murit în urma unei doze prea mari de paracetamol luase câte două comprimate la 4 ore, ceea ce înseamnă mai mult de 6 grame de paracetamol. Doza toxică este pe undeva pe la 4 grame pentru o persoană adultă. Bărbatul respectiv luase această doză timp de mai multe zile, ceea ce ar fi declanșat hepatită acută toxică cu insuficiență hepatică fulminantă. Cel mai probabil, aceasta a fost cauza decesului, a explicat la un post de televiziune medicul Radu Țincu, de la Spitalul de Urgență Floreasca din București.

Paracetamolul trebuie folosit doar cu supraveghere medicală. Ar fi bine să discutăm măcar cu medicul de familie dacă intenționăm să luăm acest medicament, iar cei care au și boli cronice hepatice trebuie să ia doze mai mici. Medicul Radu Țincu atrage atenția și asupra cazurilor în care combinăm mai multe medicamente cu aceeași substanță activă din paracetamol dar cu denumiri diferite, existând astfel riscul de supradozare a acestei substanțe.

În cele mai multe cazuri, pacienții observă prea târ­ziu că au luat o cantitate mare de paracetamol. Hepatita acută toxică se dezvoltă fără simptome clare, până când se distruge ficatul şi apar insuficiența hepatică și chiar starea de comă. Simptomele apar abia când situația este deja foarte gravă și când rămâne prea puțin din ficat, din țesutul acestuia, pentru a putea face față funcțiilor fiziologice.

Tot medicii subliniază faptul că paracetamolul nu trebuie luat preventiv, deoarece nu ne protejează de infectarea cu COVID-19 și, pe termen lung, poate avea efecte negative. Nu are efect antiviral, este doar analgezic și antitermic, prin urmare folosirea pe termen lung nu face decât să epuizeze capacitatea de funcțio­nare a ficatului, a explicat dr. Radu Țincu.

Respectarea strictă a intervalului de minimum 4 ore între două administrări și a dozei maxime zilnice este esențială pentru a nu apărea efecte toxice, avertizează şi medicul Tudor Ciuhodaru, într-o postare pe Facebook. Dacă durerea sau febra nu dispar după 3 zile în care ați luat paracetamol, este cazul să vorbiți cu un medic pentru a reevalua diagnosticul și tratamentul. Iar în cazul copiilor, dozarea tratamentului cu paracetamol trebuie să țină cont de faptul că metabolismul celor mici este diferit de cel al adulților. Pentru copii mai mici de 6 ani, se recomandă formule farmaceutice adecvate vârstei lor, de 10-15 mg/kg/la o administrare. (I. M.)

Citeşte mai multe despre:   coronavirus