Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Biblia - verset cu verset: Cei mai vechi înaintaşi ai poporului evreu

Biblia - verset cu verset: Cei mai vechi înaintaşi ai poporului evreu

Un articol de: Lucian Apopei - 04 Mai 2009

Facerea 10, 24: „Lui Arfaxad i s-a născut Cainan; lui Cainan i s-a născut Şelah; lui Şelah i s-a născut Eber;“

Versetul de mai sus ne prezintă urmaşii unui alt fiu al lui Sem, Arfaxad, pe linia genealogică a lui Caiman, ajungând astfel mai uşor la naşterea lui Eber, despre care spuneam în urmă cu câteva ediţii că este strămoşul care a dat numele poporului evreu. Nu putem preciza cu exactitate dacă strămoşii Cainan sau Şelah au avut mai mulţi fii sau doar câte unul, adică cei menţionaţi în verset, însă, dacă este să ţinem cont de afirmaţia de la versetele 31-32 ale acestui capitol - „Aceştia sunt fiii lui Sem după familii, după limbă, după ţări şi după naţii. Acestea sunt neamurile, care se trag din fiii lui Noe, după familii şi după naţii, şi dintr-înşii s-au răspândit popoarele pe pământ după potop“ -, atunci a doua variantă pare mai plauzibilă, având şi precedentul genealogiilor anterioare potopului, când autorul biblic preciza în mod deosebit că unui anumit strămoş i s-au mai născut „fii şi fiice“, afară de cei menţionaţi, ori acest lucru nu-l mai întâlnim şi-n acest capitol, de o acurateţe şi o exactitate a datelor remarcabilă. De altfel, studiile care au fost efectuate ulterior au demonstrat că, după cum spunea şi dr. William F. Albright, specialist în arheologia Orientului Apropiat, genealogia prezentată în acest capitol X al cărţii Facerii „este o excepţie absolută în literatura antică, fără o paralelă veche chiar la greci, unde găsim cea mai apropiată încercare de împărţire a popoarelor într-un cadru genealogic... Lista Neamurilor rămâne un document de o acurateţe uimitoare.“

Despre Cainan, (â creator; ziditor; fierar), fiul lui Arfaxat, se găsesc mai multe menţiuni. El apare în unele inscripţii arabe, atât ca nume de persoană, cât şi de zeu. În Sfânta Scriptură, numele Cainan mai este menţionat în cartea Facerii, la capitolul V, v. 9-14, ca fiu al lui Enos. În versetul de faţă el este tatăl lui Şelah, care se traduce prin rugăciune. Acesta va avea un fiu, Eber (Ever, după alte traduceri), strămoşul care va da şi numele evreilor.