Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCCXVII): Miron Romanul, mitropolitul Transilvaniei (III)

Istoria creştinismului (MCCCXVII): Miron Romanul, mitropolitul Transilvaniei (III)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 16 Septembrie 2009

Păstoria lui Miron Romanul la Sibiu s-a desfăşurat în împrejurări grele, deoarece întreg Consiliul arhiepiscopal era alcătuit din asesori devotaţi vicarului Nicolae Popea. Nemulţumirea preoţilor şi a credincioşilor faţă de mitropolit era determinată de atitudinea sa politică; în 1881 a redactat programul „Partidei constitu-ţionale române“, care a servit ca îndreptar „Partidului Moderat Român“, înfiinţat în 1884, cu sprijinul său, în urma presiunilor exercitate de cercurile guvernamentale din Budapesta. Noul partid avea un număr redus de membri, recrutaţi mai ales dintre românii intraţi în aparatul administrativ al statului austro-ungar. Cu toate acestea, mitropolitul Miron a luptat pentru apărarea autonomiei Bisericii şi a şcolilor confesionale româneşti din Transilvania. De pildă, în 1879, a condus la Viena o delegaţie de ierarhi şi membri ai Congresului Naţional Bisericesc, prezentând împăratului un protest împotriva proiectului de lege al ministrului Trefort Agoston, care dorea să îndrepte o mare „lipsă“: „Legea din 1868 nu s-a îngrijit destul de învăţarea limbii maghiare în şcolile poporale“, scăpare care trebuia îndreptată. În Casa Magnaţilor (Parlamentul) din Budapesta, Miron Romanul şi Ion Vancea au protestat şi au înaintat împreună memorii în care se făcea referire la „asasinatul moral al cărui victimă va fi poporul român“. Presa maghiară i-a considerat impertinenţi. De altfel, Miron Romanul, în 1883, a luat cuvântul de 28 de ori în Casa Magnaţilor, la discuţiile asupra unui proiect de lege prin care se preconiza introducerea limbii şi literaturii maghiare ca obiect de studiu obligatoriu în gimnaziile româneşti, iar profesorii erau îndatoraţi să cunoască temeinic limba maghiară, iar în 1891 a luat cuvântul în Casa Magnaţilor împotriva unui proiect de lege privind înfiinţarea de grădiniţe pentru copiii între 3 şi 6 ani, obligaţi să le frecventeze, în care limba de conversaţie era cea maghiară.