Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCXCIV): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XVII)

Istoria creştinismului (MCCXCIV): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XVII)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 20 August 2009

Reformele bisericeşti iniţiate de arhiepiscopul Antonie Socotov (1858-1871) au fost continuate de Pavel Lebedev (1871-1882), considerat cel mai de seamă ierarh rus din Basarabia, repre-zentant tipic al naţionalismului rusesc. Acesta s-a născut în gubernia Tver, în 1828. La Chişinău venea din capitala imperiului, unde fusese vicar al Eparhiei de St. Petersburg, cu titlul de „episcop de Ladoga“. Faptul de a fi deţinut o asemenea funcţie îi asigura relaţii apropiate cu autorităţile bisericeşti şi civile de rang înalt. Trimiterea lui de la Petersburg în Basarabia putea fi interpretată ca o dorinţă a „Centrului“ de a grăbi, printr-un emisar al său energic şi devotat, procesul de asimilare bisericească şi naţională a românilor basarabeni. Ierarhul Pavel este cunoscut în primul rând ca iniţiatorul unor măsuri menite să suprime cu totul caracterul naţional, pe care continua să-l păstreze Biserica atât în ţinuturile din Basarabia, prin lăcaşurile în care se oficia numai în româneşte şi prin cărţile lor de slujbă tipărite tot în româneşte (tipografia lui Gavriil Bănulescu-Bodoni), cât şi în afara hotarelor Basarabiei. Se spune despre el că ar fi ordonat să fie închise 340 de biserici româneşti şi că din iniţiativa lui ar fi fost adunate şi arse, chiar în sobele Reşedinţei eparhiale, mii de cărţi de cult româneşti. Referitor la aceste măsuri, istoricul Popovski spune: „Mi se spune că până mai dăunăzi, în unele mănăstiri, mai erau în viaţă călugări care îşi aduceau aminte cu groază, ca martori oculari, despre confiscarea prin mănăstiri a cărţilor bisericeşti moldoveneşti, din porunca arhiepiscopului Pavel, care apoi ar fi fost arse“. Dintr-o biografie a preotului Vasile Guma, contemporan al arhiepiscopului Pavel, reiese că acesta era un om deosebit de inteligent, ţinea la oamenii simpli, cerceta pe cei mai nevoiaşi (de pildă, pe studenţii moldoveni ai seminarului), vorbind cu fiecare în parte. Se ştie că el deseori controla lucrările seminariştilor, făcând însemnări privind activitatea fiecăruia.