Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Momentele Liturghiei catehumenilor

Micul catehism: Momentele Liturghiei catehumenilor

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 09 Septembrie 2008

Antifoanele sunt trei în cinstea Sfintei Treimi. Antifonul al treilea este alcătuit din Fericiri, prima mare cuvântare, cunoscută şi sub denumirea de Predica de pe munte, ţinută de Mântuitorul Hristos oamenilor (Matei 5, 3-12), în care a zugrăvit cele nouă virtuţi evanghelice. Această cuvântare reprezintă începutul lucrării publice a Domnului. Deschiderea uşilor împărăteşti la sfârşitul Antifonului al treilea arată că Mântuitorul începe să Se arate şi să Se descopere celor care nu-L cunoşteau.

În timpul Antifonului al treilea are loc vohodul mic, adică purtarea solemnă a Sf. Evanghelii, din sf. altar prin mijlocul naosului şi apoi pe sf. masă. Acest ritual este vechi, fiind menţionat în comentariul liturgic al patriarhului Gherman I al Constantinopolului. Ieşirea slujitorilor Bisericii cu Sf. Evanghelie reprezintă ieşirea Mântuitorului în lume pentru a propovădui Evanghelia. Epifania Domnului a început prin Botezul în râul Iordan, când a fost mărturisit de Tatăl, apoi, prin începerea activităţii de propovăduire a Evangheliei. Sf. Evanghelie, cartea care cuprinde cuvintele şi istoria vieţii Domnului pe pământ, Îl reprezintă pe Hristos Însuşi; de aceea, credincioşii şi slujitorii sf. altar se închină înaintea ei, ca înaintea lui Hristos şi cântă: „Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos…“. Cântarea „Veniţi să ne închinăm“ este semnul revărsării de bucurie cu care sufletele dornice de mântuire L-au primit pe Mântuitorul când a început predicarea Evangheliei.

În timpul ritualului, preotul o sărută în semn de respect, ca şi cum ar săruta mâna sau picioarele Domnului. Luminile care sunt purtate înaintea Sf. Evanghelii simbolizează lumina spirituală adusă de Mântuitorul prin Sf. Evanghelie, iar cei care poartă lumina îi reprezintă pe profeţii Vechiului Testament, care au proorocit venirea Domnului, şi în special îl închipuie pe Sf. Ioan Botezătorul, cel care a pregătit venirea Domnului.