Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Răspunsuri duhovniceşti: „Împărtăşania necesită o pregătire duhovnicească amănunţită“

Răspunsuri duhovniceşti: „Împărtăşania necesită o pregătire duhovnicească amănunţită“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia zilei
Un articol de: Pr. Ioniță Apostolache - 04 Noiembrie 2010

Preacucernice părinte Claudiu Porneală, ce părere aveţi de sintagma Spovedanie fără Euharistie sau Euharistie fără Spovedanie?

Punctul de plecare pentru această reflecţie a fost o afirmaţie simplă a arhimandritului român Arsenie Papacioc, mare duhovnic şi părinte spiritual: "Repet - zice el - nu poţi să mergi la Sfânta Împărtăşanie fără dezlegare. Pentru a face o bună spovedanie trebuie să ai o poziţie de jertfă, trebuie să fii un om de jertfă". Pe de altă parte, unii teologi occidentali, care abordează raportul dintre euharistie şi penitenţă, observă ca o practică obişnuită împărtăşania primită mai rar de către credincioşii ortodocşi, în opoziţie cu deasa împărtăşanie a credincioşilor occidentali, dublată însă de o spovedanie destul de rară. În ambele situaţii, răspunsul îl aflăm în teologia Sfinţilor Părinţi. Iată ce ne spune Sfântul Dionisie Areopagitul: "Între toate Tainele, este una singură (Taina Spovedaniei) care poate dezlega de orice păcat, înaintea Dreptului Judecător, pe cei ce se căiesc de păcatele lor şi le mărturisesc preoţilor; totuşi, nici această Taină nu este eficientă dacă nu luăm parte la Sfânta Euharistie". Ne dăm seama de aici că necesitatea împărtăşirii cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos nu se face fără pregătire prealabilă şi fără Spovedanie. Trebuie să avem mare grijă pentru a nu deforma acest raport între Taina Spovedaniei şi Sfânta Euharistie.

Cum trebuie înţeleasă această pregătire duhovnicească prealabilă Sfintei Împărtăşanii?

Sfântul Ioan Hrisostom clarifică această problemă: "Îi văd pe mulţi împărtăşindu-se cu Trupul lui Hristos într-un mod simplu, obişnuit şi numai pentru lege, fără să înţeleagă importanţa acestei Sfinte Taine. (…) Cu sinceritate şi cu sufletul curat să te apropii întotdeauna, niciodată să nu te apropii fără acestea. (…) Se săvârşeşte în fiecare zi Liturghia şi nimeni nu se împărtăşeşte. Aceasta n-o zic să vă împărtăşiţi fără rânduială, ci pentru a deveni vrednici. Cine participă şi nu primeşte Euharistia participă fără ruşine şi cu impertinenţă". După afirmaţia Sfântului Ioan Hrisostom, în primele secole, nimeni nu participa la Sfânta Liturghie fără pregătire duhovnicească şi fără a se împărtăşi. Astăzi însă, lucrurile stau cu totul diferit. Este, într-adevăr, inadmisibil să te apropii de Sfintele Taine cu indiferenţă, pentru că săvârşeşti un sacrilegiu. Ar fi ideal ca toţi să ne împărtăşim. A primi Sfânta Împărtăşanie nu înseamnă numai participare la Sfânta Liturghie, ci şi pregătirea spirituală şi transformarea lăuntrică a persoanei care se împărtăşeşte.

Revenind la raportul dintre Taina Spovedaniei şi Sfânta Euharistie, suntem pentru o mărturisire a păcatelor făcută sinceră şi cu căinţă, înaintea lui Hristos, prin preotul duhovnic, înainte de primirea Sfintei Euharistii. Fiindcă este foarte importantă pentru pregătirea spirituală "dezlegarea" rostită de preotul duhovnic pe capul penitentului, de fiecare dată când dorim să-l primim pe Hristos în Euharistie.

Într-un mod simplu, părintele Arsenie Papacioc afirmă: "De fiecare dată când eşti rănit, du-te la doctor ca să te panseze". În acest fel stăm liniştiţi pentru toate păcatele săvârşite, chiar şi pentru cele cu gândul, primim putere de la Hristos de a nu le mai săvârşi, suntem iertaţi de Dumnezeu şi Sfânta Euharistie produce efectele sale benefice în fiinţa noastră umană: iertarea păcatelor şi viaţa de veci.