Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica A apărut primul volum al Acatistierului Sfinţilor Români

A apărut primul volum al Acatistierului Sfinţilor Români

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 02 Decembrie 2020

La Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă a Patriarhiei Române, a apărut de curând, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, primul volum al Acatistierului Sfinţilor Români, septembrie-februarie. Cartea, având un aspect grafic adecvat folosirii în cultul divin, conţine în cele 735 de pagini 40 de acatiste de sfinţi străromâni şi români sau de alte neamuri care au trăit ori au moaştele pe teritoriul României.

În calendarul Bisericii Ortodoxe Române, la ora actuală nu există nici o lună în care să nu fie pomeniţi cel puţin doi sfinţi români. De aceea, la iniţiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, întru cinstea tuturor acestor sfinţi, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât alcătuirea unui Minei al Sfinţilor Români şi a unui Acatistier al Sfinţilor Români, în care să fie adunate la un loc slujbele şi acatistele lor (Hotărârea nr. 10.078/2016).

Dacă slujbele din Minei sunt cântate în cadrul Vecerniei şi Utreniei oficiate în biserici de mănăstiri sau de parohii, acatistele sunt citite nu doar în locaşurile de cult, ci şi de credincioşi, la casele lor, sau de călugări în chiliile lor. „Folosul duhovnicesc al citirii acatistelor este foarte mare. Spre deosebire de alte genuri ale imnografiei ortodoxe, acatistul este uşor de citit, având o rânduială simplă şi accesibilă. De asemenea, este o rugăciune preponderent de laudă, dar care exprimă şi sentimente de mulţumire pentru binecuvântările primite, precum şi cereri pentru dobândirea de binefaceri sufleteşti, vindecări de boli şi ajutor în greutăţile vieţii. Totodată, acatistul ne înfăţişează într-o manieră poetică principalele evenimente din vieţile sfinţilor pe care îi cinstim, ajutându-ne să le cunoaştem mai bine ostenelile şi pătimirile pentru Dumnezeu, precum şi feluritele virtuţi, pe care suntem chemaţi să le urmăm şi noi. Aşadar, prin citirea unui acatist avem privilegiul de a vorbi cu sfinţii, de a le cunoaşte vieţuirea pilduitoare, de a le cere sprijin şi de a-i avea ca rugători ai noştri către Preasfânta Treime”, explică Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în Cuvântul înainte al acestei noi cărţi de cult.

Totodată, Patriarhul României subliniază faptul că, deşi sunt dedicate cinstirii unor sfinţi, toate acatistele conţin condace (tropare în cultul bisericesc) în care se aduc laudă şi mulţumire lui Dumnezeu Cel minunat întru sfinţii Săi (Psalmul 67, 36): „Acest fapt reflectă învăţătura ortodoxă potrivit căreia cinstirea sfinţilor se face numai în relaţie cu lucrarea lui Dumnezeu în sfinţi, încât venerarea sfinţilor plăcuţi lui Dumnezeu nu micşorează, ci prilejuieşte şi amplifică adorarea sau închinarea absolută, care se cuvine numai lui Dumnezeu”.

Acatistele sfinţilor români cuprinse în primul volum au fost alcătuite de ierarhi, preoţi, monahi sau credincioşi înzestraţi cu darul imnografiei, care au supus rodul muncii lor aprecierii autorităţii bisericeşti. Astfel, Comisiile liturgice din eparhiile care le-au propus, apoi ierarhii din Sinodul mitropolitan le-au completat şi corectat, după care, fiind diortosite în cadrul Departamentului Carte de cult al Editurilor Patriarhiei Române, au fost supuse avizării ierarhilor, membri din Comisia teologică, liturgică şi didactică a Sfântului Sinod. În urma evaluării lor de către Patriarhul României, au fost supuse aprobării Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. „Textul final, rezultat ca rod al colaborării responsabile, al evlaviei sincere şi al rugăciunii stăruitoare a multora, a devenit un text al Bisericii, binecuvântat pentru a fi folosit în cadrul rânduielilor liturgice. Cinstirea sfinţilor români are o importanţă deosebită pentru vocaţia noastră ca popor purtător de Hristos şi iubitor de sfinţenie, răbdător în suferinţă, dar plin de speranţa izvorâtă din credinţă. Ne rugăm tuturor sfinţilor români să ne ajute să păstrăm credinţa ortodoxă, să o transmitem prin educaţie copiilor, să o apărăm în faţa rătăcirilor de orice fel şi să continuăm lucrarea de zidire a bisericilor şi de zidire a noastră sufletească”, îndeamnă Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în Cuvântul înainte al cărţii.

În paginile noii cărţi de cult sunt cuprinse acatistele pentru următorii sfinţi: Sfântul Cuvios Dionisie Exiguul; Sfinţii Cuvioşi Neofit şi Meletie de la Mănăstirea Stânişoara; Sfinţii Cuvioşi Simeon şi Amfilohie de la Pângăraţi; Sfântul Cuvios Onufrie de la Vorona; Sfântul Cuvios Chiriac de la Tazlău; Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop; Sfinţii Mucenici din Dobrogea: Macrobie, Gordian, Ilie, Zotic, Lucian şi Valerian; Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoş, Mitropolitul Banatului; Sfântul Mare Mucenic Nichita; Sfântul Ierarh Dionisie, Episcopul Cetăţii Albe-Ismail; Sfântul Ierarh Mucenic Teodosie de la Mănăstirea Brazi, Mitropolitul Moldovei; Sfântul Voievod Neagoe Basarab; Sfântul Ierarh Martir Antim Ivireanul, Mitropolitul Ţării Româneşti; Sfinţii Cuvioşi Iosif şi Chiriac de la Bisericani; Sfinţii Cuvioşi Daniil şi Misail de la Mănăstirea Turnu; Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iaşi; Sfinţii Cuvioşi Mărturisitori Visarion şi Sofronie şi Sfântul Mucenic Oprea; Sfinţii preoţi mărturisitori Ioan din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel; Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor; Sfântul Ierarh Iachint, Mitropolitul Ţării Româneşti; Sfinţii Mucenici Claudiu, Castor, Sempronian şi Nicostrat; Sfinţii Martiri şi Mărturisitori Năsăudeni: Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigorie din Zagra şi Vasile din Telciu; Sfântul Cuvios Paisie de la Neamţ; Sfântul Cuvios Grigorie Decapolitul; Sfântul Mucenic Dasie; Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul Vâlcii; Sfântul Apostol Andrei, cel întâi chemat, Ocrotitorul României; Sfântul Ierarh Andrei Şaguna, Mitropolitul Transilvaniei; Sfântul Cuvios Gheorghe de la Cernica şi Căldăruşani; Sfânta Muceniţă Filofteia de la Curtea de Argeş; Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei; Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul; Sfântul Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului; Sfântul Cuvios Nicodim cel Sfinţit de la Tismana; Sfântul Mucenic Hermes; Sfântul Cuvios Antipa de la Calapodeşti; Sfinţii Mucenici Ermil şi Stratonic; Sfântul Ierarh Bretanion, Episcopul Tomisului; Sfântul Ierarh Iosif cel Milostiv, Mitropolitul Moldovei; şi Sfinţii Cuvioşi Ioan Casian şi Gherman din Dobrogea.

Acatistierul Sfinţilor Români poate fi achiziționat din librăriile şi magazinele de cărţi şi obiecte bisericeşti ale Serviciului colportaj al Arhiepiscopiei Bucureştilor.

Citeşte mai multe despre:   Acatistierul Sfinţilor Români