Pornind de la cuvintele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel că „fiecare om poate deveni mâinile iubirii milostive a lui Dumnezeu prin care lucrează în lume ca să ridice și să vindece pe cei răniți
Sfânta Împărtăşanie, leacul nemuririi
Pentru creştinul ortodox Taina Sfintei Împărtăşanii este modul de a primi în inimă pe Hristos Euharistic. Din fragedă pruncie, de la Botez şi până pe patul de moarte, creştinul se împărtăşeşte cu Trupul şi Sângele lui Hristos. Această taină se numeşte şi Sfânta Euharistie, care înseamnă mulţumire, pentru că atunci când Mântuitorul nostru Iisus Hristos a instituit-o la Cina cea de Taină, a mulţumit lui Dumnezeu Tatăl: „Şi luând pâinea, mulţumind, a frânt şi le-a dat lor, zicând: Acesta este Trupul Meu care se dă pentru voi; aceasta să faceţi spre pomenirea Mea. Asemenea şi paharul, după ce au cinat, zicând: Acest pahar este Legea cea nouă, întru Sângele Meu, care se varsă pentru voi” (Luca 22, 19-20).
Sfânta Împărtăşanie este cea mai importantă taină creştină, deoarece prin ea Îl primim pe Însuşi Fiul lui Dumnezeu, Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, împărtăşindu-ne cu Trupul şi Sângele Său, fiind, aşa cum am zis, instituită de Hristos la Cina cea de Taină: „Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi, dând ucenicilor, a zis: Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu. Şi luând paharul şi mulţumind, le-a dat, zicând: Beţi dintru acesta toţi, că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor” (Matei 26, 26-28). Apoi le spune Apostolilor: „Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea” (Luca 22, 19).
Sfânta Euharistie se constituie în centrul Sfintei Liturghii, cea mai importantă slujbă din cultul ortodox. Ea se săvârşeşte numai în cadrul Liturghiei de către episcop sau preot. Darurile care se aduc de credincioşi pentru a fi prefăcute în cadrul liturgic în Trupul şi Sângele lui Hristos sunt pâinea şi vinul. Momentul liturgic când are loc prefacerea este la epicleză, când episcopul sau preotul rosteşte rugăciunea de invocare a Duhului Sfânt peste darurile euharistice şi le binecuvântează, pentru ca Duhul Sfânt să le prefacă în Trupul şi Sângele Domnului nostru Iisus Hristos: „Încă, aducem Ţie această slujire cuvântătoare şi fără de sânge şi Te chemăm şi Te rugăm şi cu umilinţă la Tine cădem: Trimite pe Duhul Tău cel Sfânt peste noi şi peste aceste Daruri ce sunt puse înainte. Şi fă, adică, pâinea aceasta, Cinstitul Trup al Hristosului Tău. Iar ceea ce este în potirul acesta, Cinstitul Sânge al Hristosului Tău. Prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt” (Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur). În acest timp la strană se cântă Pe Tine Te lăudăm. „Cartea de învăţătură creştină ortodoxă“, ediţia din 1978, ne spune că „la primirea Sfintei Cuminecături (Împărtăşanie) sunt chemaţi toţi fiii Sfintei Biserici; ei se pot împărtăşi cu Trupul şi Sângele Domnului, dacă mai întâi şi-au mărturisit păcatele şi au fost dezlegaţi de preotul duhovnic”.
Sfânta Împărtăşanie o primim spre iertarea păcatelor şi viaţa veşnică, deoarece, după cuvântul Sfântului Ignatie Teoforul, ea „este leacul nemuririi”.